انتشار این مقاله


انسان در تنگنا (بخش پنجم)؛ حداکثر عمر انسان چقدر است؟

در این قسمت از سری مقالات “انسان در تنگنا”، با پیرترین افراد جهان آشنا شوید!

  1. سقف انتظارات زندگی انسان در طول زمان افزایش یافته است، ولی طبق تحقیقات انجام گرفته، بیشترین سنی که انسان داشته در طی چند دهه ی گذشته، بالا رفته است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش میزان آگاهی مردم، انسان ها راه طول عمر زیاد را می دانند. بر اساس مطالعاتی که توسط John Einmahl و Haan انجام گرفته، ماگزیمم سن مردان ۱۱۴,۱ و زنان ۱۱۵,۷ بدست آمد که وجود تستوسترون در مردان، علت کم بودن این اختلاف سن است. به طور متوسط، مردم بیشتر عمر می کنند؛ ولی پیر ترین افرادی که در ۳۰ سال گذشته وجود داشتند، فوت کرده اند. زنی از ایتالیا بنام Emma Morao، که در قرن ۱۹ ام به دنیا آمده بود، در ۵ آوریل سال ۲۰۱۷ و در سن ۱۱۷ سالگی فوت کرد.  او چگونه توانسه بود بیشتر از ۱۱۵ سال عمر کند؟ معلوم است! او یکی از استثنا ها بود. زنی فرانسوی بنام Jeanne  Louise Calment که ۱۲۲ سال عمر کرد و در سال ۱۹۹۷ درگذشت، از این قاعده مستثنا بود. احتمال اینکه فردی به سن ۱۲۵ سالگی برسد، ۱ در هر ۱۰,۰۰۰ فرد می باشد. رسیدن به چنین سنی غیر ممکن نیست، فقط باید شرایط لازم را داشته باشید و کالری مصرفی خود را تنها ۲۰ درصد کاهش دهید.


مقالات مرتبط:


 خانم Clament که در سال ۱۹۷۵ به دنیا آمد، می توانست شاهدی بر اختراعات و پیشرفت تکنولوژی، مثل اختراع رادیو و اینترنت باشد. شانس اینکه انسان رکورد این میزان عمر را بشکند، بسیار پایین است. طبق مقاله ای که در ژورنال Nature چاپ شد، بر خلاف ماکزیمم عمر، متوسط عمر افراد رو به افزایش است و انسان ها حتی در شرایط ایده آل نیز نمی توانند رکورد ۱۲۲ سالگی را بشکنند، به بیان دیگر، عمر انسان ها رفته رفته محدود تر می شود.

طول عمر
Misao Okawa از ژاپن، یکی از پیرترین افراد قرن بود که در ۱ آوریل سال ۲۰۱۵ در سن ۱۱۷ سالگی در گذشت.

محققان میزان مرگ و میر ۳۸ کشور را بررسی کرده و دریافتند که درصد افرادی که تا ۷۰ سالگی زنده مانده اند از سال ۱۹۰۰، به دلیل بهبود شرایط بهداشتی افزایش پیدا کرده است، اما درصد افرادی که به ۱۰۰ سالگی می رسند بسیار کم است. لذا، طول عمر خانم Clament در حال حاضر رکورد دار بیشترین عمر قرن اخیر می باشد.
آیا دخالت پزشکی می تواند عمر را طولانی کند؟بیشترین سن ما مربوط به سلامتی ما نیست؛ بلکه به ساختار بدن ما مربوط است. بدن انسان با گذر زمان تحلیل می رود، ارگان ها به درستی کار نمی کنند و ماده ی ژنتیک آسیب می بیند. حتی اگر انسان به ۱۱۰ سالگی برسد، سیستم بدن به اندازه ای کهنه شده که نتواند به درستی عمل کند. دانشمندان با جایگزینی DNA موجوداتی مثل موش، کرم و مگس ها، طول عمر آنان را افزایش دهند، اما جایگزنی ژنوم انسان برای داشتن عمری طولانی تر، غیر ممکن بنظر می رسد، هر چند در دهه های آینده شاید توانستند به این موفقیت دست یابند. فردی بنام ED Young در این باره می گوید:

اگر ما زندگی جاودانه داشتیم، باز هم رسیدن به یک سن بالا بسیار دشوار بود. تصور کنید حیوان خانگی شما هیچ وقت پیر نمی شود؛ بر خلاف عمر جاودانه اش، می تواند در اثر گرسنگی، تصادف، حمله ی سایر حیوانات و شکار شدن، جان خود را از دست بدهد. اگر تمام مردم دنیا جاودانه باشند، در اثر رخ دادن جنگ جهانی بر سر منابع جهان، باز هم عده ای خواهند بود که به عمر دلخواهشان نمی رسند!

 

 

عمر
نمودار مرگ در بالاترین سن

 


منابع
www.msn.com
www.vox.com
www.bestlifeonline.com
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید