انتشار این مقاله


ریزش موی فصلی: افزایش ریزش مو در فصل‌های تابستان و پاییز

ریزش مو تحت تاثیر فصول می‌باشد.

ریزش‌ مو یکی از نگرانی‌های رایج مردم جامعه است، که آشفتگی‌‌های ذهنی فراوانی به بار می‌آورد. تحقیقات جدید حاکی از این است که ریزش مو تحت تاثیر فصول می‌باشد. این یافته‌ی دانشمندان به تشخیص رژیم درمانی مناسب در این شرایط کمک فراوانی می‌کند.

بنابه گفته‌های موسسه‌ی ریزش مو در آمریکا، حدود ۲سوم مردان در ایالات متحده در ۳۵ سالگی مقدار مشخصی از موهای خود را از دست می‌دهند. در ۵۰ سالگی حدود ۸۵ درصد مردان آمریکایی قسمت عظیمی از موهای خود را از دست داده‌اند.

برخلاف باور عمومی، ریزش مو فقط مربوط به مردان نیست؛حدود ۴۰ درصد ریزش مو در ایالات متحده مربوط به زنان است. “آندروژنیک آلوپسی” – که از آن به عنوان الگوی مشترک طاسی مردان و زنان نیز یاد می‌شود – رایج‌ترین فرم ریزش مو می‌باشد.

ریزش مو در مردان از ناحیه‌ی پیشانی شروع شده و به سمت فرق سر پیشروی می‌کند که به تدریج می‌تواند موجب طاسی کامل شود. در زنان ریزش و نازک شدن موها از تمام نواحی سر اتفاق می‌افتد اما به ندرت موجب طاسی کامل می‌گردد.


مقاله مرتبط: ریزش مو در مردان: علل و درمان


طبق گفتۀ دکتر شاون، شکایت بیماران از ریزش موهایشان در فصل تابستان و پاییز بیشتر می‌شود. آن‌ها با مطالعه‌ی پرونده‌های بیماران و بررسی نمودار های سه‌گانه افزایش شدید ریزش مو در فصول تابستان و پاییز را مشاهده کردند.

فصلی بودن ریزش مو

تیم دکتر شاون تصمیم گرفتند با بررسی داده‌های آماری ذخیره شده در Google Trends – سامانۀ آنلاین شامل داده‌های جهانی در مورد موضوعات مختلف – به ارتباط موجود بین ریزش مو و تغییر فصل پی ببرند. آنها عبارت “ریزش مو” را در بازه زمانی ژانویه ۲۰۰۴ و اکتبر ۲۰۱۶ بررسی کردند.

تیم پژوهشی، ۱۵ کشور با آمار ریزش موی بالا را مورد بررسی قرار دادند و در فیلتر نهایی فقط چهار کشور با جمعیت بیشتر در هر نیم‌کره انتخاب شد که از بین آن‌ها می‌توان به ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کانادا، هند، استرالیا، آفریقای جنوبی، زلاند نو و جزیره موریس اشاره کرد.

محققان با استفاده از تعریفات هواشناسی و داده‌های دمایی فصلی جمع آوری شده از اداره ملی اقیانوسی و جوی وضعیت فصول را در این کشورها تعیین کردند.

طبق این تحقیقات، محققان دوباره زیاد بودن ریزش مو در فصل‌های تابستان و پاییز نسبت به زمستان و بهار را مشاهده کردند که ایده‌های پیشین وتحقیقات بالینی سابق را تایید می‌کرد.

دکتر شاون می‌گوید:

موضوع جالب‌تر این است که ریزش موی فصلی بین حیوانات نیز رخ می‌دهد! و در تحقیقات بر روی میمون‌های رزوس، گربه‌ها و سگ‌ها مشاهده شده است. ریزش مو‌های ناحیۀ سینه در سگ‌ها به طور گسترده با تغییر فصل مشاهده می‌شود.

این مطالعه چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟

محققان باور دارند که نتایج به دست آمده می‌تواند به بیماران کمک کند تا به روش‌های درمانی این مدل ریزش مو دسترسی بهتری داشته باشند. به علاوه این نتایج می‌تواند موجب آسودگی خیال افراد با ریزش موی شدید در این فصل‌ها نیز بشود.

دکتر شاون خاطرنشان کرد:

افرادی که ریزش موی شدید را در فصول تابستان و پاییز تجربه می‌کنند بهتر است بدانند که این امر موضوعی طبیعی و کاملاٌ اثبات شده می‌باشد.


مقاله مرتبط: آیا ریزش این مقدار مو عادی است؟


همچنین محققان مشاهده کردند که دمای هوا در ریزش موی فصلی نقش مهمی دارد. هر‌چند‌ که این یافته احتمالات دیگر را شامل نمی‌شد و دقیق نبود زیرا که برخی موارد مانند تاثیرات امواج فرابنفش نادیده گرفته شده بود.

دکتر شاون افزود:

در تحقیقات آینده تغییرات فیزیولوژیکی موی سر انسان را طی تغییرات فصلی نیز حواهیم یافت.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید