انتشار این مقاله


۱۳ راه پیشگیری از دیابت

دیابت بیماری مزمنی است که می‌تواند منجر به کوری، نارسایی کلیوی، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های جدی شود.

دیابت بیماری مزمنی است که میلیون‌ها انسان در جهان را درگیر کرده است و در موارد کنترل نشده می‌تواند منجر به کوری، نارسایی کلیوی، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های جدی شود.
فاکتورهایی وجود دارند که نمی‌توانید تغییرشان دهید، مانند ژن، سن و … اما روش‌هایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید ریسک دیابت را کاهش دهید:

۱. حذف قند و کربوهیدرات از رژیم غذایی؛ بدن به سرعت این مواد را به مولکول‌های کوچک قابل جذب به جریان خون می‌شکند. افزایش قندخون موجب تحریک پانکراس برای ترشح هورمون انسولین می‌شود. هورمونی که عامل جذب قند از خون به سلول‌های بدن می‌باشد. در افراد پیش‌دیابتی سلول‌ها به انسولین مقاوم بوده درنتیجه سطح قندخون بالا می‌رود. برای جبران این شرایط پانکراس انسولین بیش‌تری ترشح می‌کند که با گذشت زمان افزایش سطح قندخون و انسولین منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود.

۲. منظم ورزش کنید؛ انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند. ورزش حساسیت سلول‌ها نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد، درنتیجه هنگام ورزش انسولین کم‌تری برای تحت کنترل قرار دادن میزان قندخون نیاز است.

۳. از آب به عنوان نوشیدنی اصلی استفاده کنید؛ نوشیدن آب به‌جای سایر نوشیدنی‌ها به کنترل سطح قندخون و انسولین کمک می‌کند، درنتیجه ریسک دیابت را کاهش می‌دهد. از نوشیدنی‌های قندی پرهیز کنید.


مقالۀ مرتبط: با مصرف تنها دو نوشیدنی قندی در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد


۴. اگر چاق هستید ویا اضافه وزن دارید، وزن کم کنید؛ چربی احشایی اضافی باعث التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود که به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

۵. ترک سیگار؛ سیگار کشیدن موجب بسیاری از بیماری‌های سلامتی جدی، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان‌های ریه، سینه، پروستات و گوارشی و همچنین باعث افزایش ریسک دیابت می‌شود.

۶. استفاده از رژیم غذایی که کربوهیدرات بسیار کمی دارد؛ مصرف رژیم غذایی کتوژنیک یا بسیار کم کربوهیدرات‌دار از دیابت جلوگیری می‌کند.

۷. به میزان غذای خود دقت کنید؛ خوردن غذای فراوان در یک وعده منجر به افزایش سطح قندخون و انسولین در افراد دارای ریسک ابتلا به دیابت می‌شود.

۸. از یک‌جا نشینی و عدم تحرک اجتناب کنید؛ بین عدم تحرک و دیابت ارتباط وجود دارد.

۹. رژیم غذایی غنی از فیبر مصرف کنید؛ خورن فیبر فراوان برای سلامتی روده و کنترل وزن مفید است و ریسک دیابت را کاهش می‌دهد.

۱۰. بهبود سطح ویتامین D؛ ویتامین D برای کنترل سطح قندخون ضروری است.


مقالۀ مرتبط: هدف قرار دادن رسپتور‌های ویتامین D می‌تواند از دیابت نوع ۲ پیش‌گیری کند!


۱۱. مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید؛ یک روش آشکار برای بهبود سلامت به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری شده است. این نوع غذاها با همۀ انواع مشکلات سلامتی، از جمله بیماری قلبی، چاقی و دیابت در ارتباط است.

۱۲. مصرف چای و قهوه؛ آنتی‌اکسیدان چای و قهوه که با عنوان پلی‌فنول شناخته می‌شود، ممکن است به مصون ماندن در برابر دیابت کمک کند.


مقالۀ مرتبط: مصرف کافئین خطر مرگ را در مبتلایان به دیابت کاهش می‌دهد


۱۳. مصرف گیاهان طبیعی؛ تعداد اندک گیاهانی وجود دارد که به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش پیشرفت دیابت کمک می‌کنند:

  • زردچوبه
  • بربرین

سخن آخر

شما می‌توانید بسیاری از فاکتورهایی که بر دیابت تاثیر می‌گذارند را کنترل کنید. پی بردن به وضعیت پره‌دیابتی به معنای ابتلا به دیابت نیست، بلکه آگاهی از این مورد می‌تواند برای ایجاد تغییرات برای جلوگیری و کاهش ریسک دیابت کمک‌کننده باشد.
خوردن غذاهای مناسب و سالم و داشتن سبک زندگی که باعث سطح قندخون و انسولین نرمال می‌شود، بهترین راه برای پیشگیری از دیابت است.


مقالۀ مرتبط: ترفند‌های سبک زندگی برای کنترل دیابت


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید