انتشار این مقاله


چگونه هلیکوباکترپیلوری موجب سرطان معده می‌شود؟

محققان FAU دو مکانسیم در ارتباط با چگونگی ایجاد سرطان معده توسط این باکتری شناسایی کرده اند.

سرطان معده یکی از پنج سرطان کشنده دنیاست. با توجه به آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تقریبا ۷۵۰۰۰۰ بیمار هرسال بعد از ابتلا به این سرطان جان خود را از دست می‌دهند. تصور می‌شود که دلیل اصلی هلیکوباکترپیلوری (H. pylori) است. در حال حاضر، درمان موثری برای سرطان معده وجود ندارد و افزایش چشم گیر مقاومت‌های آنتی بیوتیکی درمان عفونت‌ها را پیچیده‌تر کرده است. محققان FAU دو مکانسیم در ارتباط با چگونگی ایجاد سرطان معده توسط این باکتری شناسایی کرده اند. یافته‌های آنان می‌تواند منجر به توسعه راه‌های درمانی جدید گردد.


مقاله مرتبط: عفونت هلیکوباکترپیلوری


گروه بین المللی دانشمندان به سرپرستی دکتر Nicole Tegtmeyer، استاد میکروبیولوژی FAU بررسی کرد که چگونه باکتری، لایه محافظت‌کننده معده را از بین می‌برد. این لایه محافظت‌کننده از سلول‌های اپی‌تلیال ضخیم ساخته شده که معده را از اثرات اسید معده محافظت می‌کند. محققان دریافتند که هلیکوباکترپیلوری پروتئازی بنام HtrA ترشح می‌کند که مانند یک اسلحه، لایه محافظت‌کننده را سوراخ می‌کند. HtrA به سه پروتئین به نام‌های occludin، claudin-8 و E-cadherin می‌چسبد و سلول‌های اپی تلیال این لایه را سوراخ می‌کند. در نتیجه، هلیکوباکترپیلوری می‌تواند به قسمت‌های عمیق‌تر، لایه‌های بدون پاتوژن بافت، نفوذ کرده و صدمات بیشتری ایجاد نماید. این اولین قدم برای پیشرفت سرطان معده است.


مقاله مرتبط: سرطان معده


همانطور که این تیم پی برده‌ است، اولین فاز توسط فاز دیگری که خطرناک‌تر است دنبال می‌شود. برجستگی‌های سوزن مانند که نوع چهارم سیستم‌های ترشحی نامیده می‌شود، فعال هستند و به عنوان سرنگ‌های مولکولی عمل می‌کنند. با استفاده از مکانسیم وابسته به گیرنده، این سرنگ‌های مولکولی، سمی باکتریایی بنام CagA از غشا بازولترال به سلول‌های میزبان تزریق می‌کنند. CagA تزریق شده متعاقبا سلول‌های میزبان را دستکاری و آن‌ها را سرطانی می‌کند. تاثیر دیگر این پروتئین این است که مانع شناسایی و از بین بردن باکتری توسط سیستم ایمنی می‌شود. (مکانیسم مهم برای زنده ماندن طولانی مدت هلیکوباکتر در معده انسان)

دکتر Tegtmeyer گمان می‌کند که این یافته‌ها امکان توسعه راه‌های درمانی ضد باکتریایی را فراهم خواهند کرد که HtrA و CagA هدف‌های جدید دارو‌ها هستند. این تیم آغاز به تست مهار‌کننده‌های HtrA کرده است.

دکتر  Tegtmeyer می‌گوید:

ما امیدواریم که عامل‌های فعال مناسب می‌توانند بطور کامل جلوی عفونت را بگیرند یا تزریقات CagA را مهار کنند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید