انتشار این مقاله


کرم‌های کوچک، سرنخ‌های جدیدی در مورد سختی ترک سیگار!

یک مکانیسم ژنتیکی ممکن است به وابستگی نیکوتین و همچنین اثرات برداشتن آن کمک کند.

محققان علوم زیستی دانشگاه میشیگان دریافتند: یک مکانیسم ژنتیکی که قبلا معرفی شده بود، ممکن است به وابستگی نیکوتین و همچنین اثرات برداشتن آن کمک کند. این روند باعث سخت شدن ترک سیگار می‌شود.

دانشمندان آزمایشگاه Shawn Xu بررسی هایی بر روی نوعی کرم حلقوی به نام Caenorhabditis elegans که می‌تواند همانند انسان به دام نیکوتین بیافتد، انجام دادند.

طبق یافته‌هایی‌ که در ۷ نوامبر در Cell Reports منتشر شد، محققان ژن‌های خاص و میکروRNAهایی را شناسایی کرده‌اند که نقش مهمی را در توسعه وابستگی و عکس‌العمل کرم‌های‌ حلقوی به نیکوتین، دارند. این سرنخ‌ها ممکن است در قلمرو پستانداران نیز صدق کنند.

این مطالعه نگرش جدیدی نسبت به مکانیسم‌های فراموش شده و قدیمی بیولوژیکی ایجاد کرد. اکثر تحقیقات در این زمینه بر روی این متمرکز شده است که چگونه پروتئین‌های گیرنده‌های استیکل کولین-نیکوتین به ایجاد وابستگی کمک می‌کنند.

Xu و همکارانش در اولین قدم بر روی فرآیند کدگذاری ژنتیکی متمرکز شدند. آنان کشف کردند که یک سری ژن‌های دخیل در فرآیند، در نهایت تولید پروتئین گیرنده نیکوتین را افزایش می‌دهند. این ژن‌ها همراه با میکروRNAها (یک گروه از مولکول‌های RNA کوچک که به تنظیم دقیق بیان ژن کمک می‌کنند) نقش مهمی را در این فرآیند بازی می‌کند.

یکی از محققان ارشد آزمایشگاه Xu، دکتر Jianke Gong می‌گوید:

ما شاهد یک رابطه واضح بین نیکوتین، میکرو RNA، پروتئین گیرنده و وابستگی به نیکوتین هستیم.

این مکانیسم به عنوان یک‌ مکانیسم بی‌اهمیت در مورد اعتیاد به نیکوتین، نادیده گرفته شده بود. با این حال، Xu اشاره کرد، این نتیجه‌گیری‌ها دهه‌های گذشته با استفاده از تکنیک‌های ساده‌تری به دست آمده بودند.

آزمایشگاه Xu قبلا نشان داد که کرم‌ها عملکردی مشابه پستانداران در مقابل نیکوتین دارند. برخی ژن‌های وابسته به نیکوتین موجود در کرم‌ها، در پستانداران نیز حفظ شده است. در نتیجه کرم‌ها یک مدل ژنتیکی و رفتاری خوب برای مطالعات درباره نیکوتین هستند.

Xu امیدوار است که این کشف آخر در C. elegans دانشمندان دیگر را مجبور به بررسی نقش این میکروRNAها در ایجاد اعتیاد به نیکوتین پستانداران کند. این روند در نتیجه باعث درک بهتر آنچه که موجب اعتیاد است، می‌شود.

Xu، استاد LSI و بخش فیزیولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی U-M می‌گوید:

افراد معتقد بودند که این مسئله حل شده است. اما اکنون ما ابزارهای بهتری برای داشتن دیدگاه دیگری نسبت به مکانیسم اعتیاد به نیکوتین داریم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید