انتشار این مقاله


شناخت نقص ایمنی در سلول‌های T راهی برای بهبود ایمونوتراپی سرطان

نقص ایمنی در مبارزه با سرطان ناشی از مسیر‌های متابولیسمی سلول‌های سرطانی است.

سلول‌های ایمنی برای مبارزه با عوامل پاتوژن تکامل یافته‌اند. اما احتمال خطا در تکامل این سلول‎ها و ایجاد سلول‎های معیوب نیز وجود دارد. سلول‌های نقص ایمنی یکی از عوامل دخیل در ایجاد سرطان است.
تاکنون مطالعات زیادی درباره‌ی نقش سلول‌های Effector T-cell در این زمینه انجام شده‌است. زیرا پیش از این تصور می‌شد که نقص ایمنی در بیماران سرطانی فقط به این گروه از سلول‌ها محدود می‌شود. اما مطالعه‌ی اخیر، توجه محققان را به گروه دیگری از سلول‌های ایمنی جلب کرده‌ است.

مطالعه‌ی جدیدی که توسط Weiping Zou انجام شده، به بررسی نقش T-cell نابالغ در ایجاد سرطان پرداخته‌ است. سلول‌هایی که هنوز توانایی مبارزه با عوامل پاتوژن را کسب نکرده‌اند. این سلول‌ها بعد از طی دوره‌ی بلوغ به سلول T عامل تمایز می‌یابند.
به گفته‌ی Zou اختلال ایمنی در بیماران سرطانی از سلول T نابالغ منشا می‌گیرد. به عبارت دیگر سلول T عامل نمی‌تواند سالم باشد چون سلول نابالغ معیوب است.


مقاله مرتبط: هدف‌گیری سرطان بدون نابودی سلول‌های T سالم


نقش سلول‌های T 

سلول T عامل به عنوان ایمنی سلولی، نقش مستقیمی در مبارزه با سلول‌های سرطانی دارند. بررسی‌های جدید ایمونولوژی نشان می‌دهند، سلول‌های سرطانی مقدار زیادی گلوکز مصرف می‌کنند و با متابولیزه کردن آن مقدار زیادی لاکتات تولید می‌کنند. لاکتات بر سلول‌های T نابالغ اثرات نامطلوب برجا می‌گذارد و با ایجاد نقص در آن‌ها به نقص در سلول‌های عامل منجر می‌شود.


مقاله مرتبط: ایمونوتراپی سرطان چیست؟


درحال حاضر محققان در تلاشند تا با شناسایی روش‌های متابولیسم، راهی برای بهبود عملکرد سلول‌های T در مبارزه با سلول‌های سرطانی بیابند و از این طریق ایمونوتراپی موثرتری را به بیماران سرطانی ارائه کنند. Zou در این باره می‌گوید:

اگر چه نقص ایمنی در سلول‌های T-effector مشاهده می‌شود اما شروع این نقص در سلول‌های T نابالغی است که با مسیر‌های متابولیسمی سلول‌های سرطانی مواجه می‌شوند.

برخی از مطالعاتی که مسیر لاکتات سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده‌اند، در فاز اولیه کارآزمایی‌های بالینی هستند. محققان امیدوارنند از این طریق بتوانند به ترکیبی منطقی از ایمونوتراپی و درمان‌های تنظیمی متابولیسم دست یابند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید