انتشار این مقاله


چاقی، بیماری کودکان مبتلا به آسم را تشدید می‌کند!

کودکان چاق نیاز به توجه بیشتر و درمان مناسبی برای کنترل آسم دارند.

آسم و چاقی هر دو در ایالات متحده‌ی آمریکا به طور فزاینده‌ای رایج هستند. در آخرین تحقیقات برای بررسی رابطه‌ی بین این دو، محققان دریافتند که چاقی عاملی در مراجعه‌ی مکرر کودکان مبتلا به آسم به بیمارستان‌ها می‌باشد.
در ایالات متحده، درصدِ کودکان چاق از دهه‌ی ۱۹۷۰ به بعد بیش از سه برابر شده است. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، حدود ۱۷ درصد از کودکان و نوجوانان در سنین ۲ تا ۱۹ ساله چاق بودند.


مقاله‌ی مرتبط: چاقی کودکان


آسم نیز بیماری بسیار شایعی است. در سال ۲۰۰۱، حدود ۱ نفر از ۱۴ فرد بزرگسال مبتلا به آسم بودند اما تا سال ۲۰۰۹ این تعداد به ۱ مورد در ۱۲ نفر افزایش یافت؛ این بدان معناست که در ایالات متحده حدود ۲۵ میلیون نفر مبتلا به آسم بودند.

این افزایش شدید تعداد مبتلایان در مورد کودکان نیز صادق است. در سال ۲۰۰۹، حدود ۱ مورد از ۱۰ کودک، مبتلا به آسم بودند. بیشترین تعداد مبتلایان نیز در کودکان سیاه پوست مشاهده شد که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ تعدادشان به میزان تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته بود.

چاقی و آسم

در سال‌های اخیر، ارتباط بین چاقی و آسم روشن شده است. مطالعات نشان می‌دهد که چاقی باعث تشدید علائم آسم می‌شود و به نظر می‌رسد چاقی اثربخشی داروهای مورد استفاده‌ی افراد مبتلا به آسم را کاهش می‌دهد. (مانند استنشاق کورتیکواستروئیدها)

اگرچه آسم در افراد چاق شايعتر است اما ارتباط بین این دو هنوز به طور دقيق درك نشده است. با این حال، چنین به نظر می‌رسد که چاقی احتمال ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد، علائمش را بدتر کرده و مانع از درمان آن می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: آسم


تعدادی از مطالعات به ارتباط چاقی با شدت علائم و مدت زمان بستری شدن در بیمارستان پرداخته‌اند اما با این حال، نتایج بسیاری از مطالعات هنوز هم بی‌نتیجه باقی مانده است؛ به عنوان مثال، تا به امروز ارتباط بین چاقی، آسم و بستری شدن کودکان در این رابطه مورد بررسی قرار نگرفته است.

گروهی از دانشمندان ژاپن به تازگی تصمیم گرفته‌اند تا بررسی کنند که آیا چاقی بر مراجعه‌های مکرر کودکان مبتلا به آسم در بیمارستان و مدت زمان بستری شدن آن‌ها تاثیر دارد یا خیر. آن‌ها همچنین خواستار درک تاثیر مراقبت‌های بهداشتی در این رابطه بودند.

این تحقیقات به سرپرستی Yusuke Okubo، از گروه پزشکی اجتماعی موسسه‌ی تحقیقات ملی بهداشت و درمان کودکان در توکیو ژاپن، صورت گرفت. آن‌ها گزارش سوابق بیمارستانی بیماران ۳ الی ۱۸ ساله‌ را بین ۱ ژوئیه ۲۰۱۰ و ۳۱ مارس ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها نیز از بیش از ۱۰۰۰ بیمارستان ژاپنی جمع آوری شد.

اطلاعات مربوط به سن، جنس، وزن و قد برای هر بیمار مشخص شد. کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن همچون بیماری‌های غدد درون‌ریز، بیماری‌های ریه و یا بیماری‌های نورولوژیک از مطالعه حذف شدند و تنها فقط کودکانی که به طور مداوم به بیمارستان مراجعه می‌کردند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

تأثیر چاقی بر آسم

در مجموع ۳۸ هزار و ۶۷۹ بیمار در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، ۳ هزار و ۱۷۷ نفر کم وزن، ۲۸ هزار و ۹۰۴ نفر دارای وزن طبیعی، ۳ هزار و ۳۴۴ نفر دارای اضافه وزن و ۳ هزار و ۳۲۴ نفر چاق بودند. بیماران چاق بیشتر جنس نر بوده و سن بیشتری نسبت به سایرین داشتند، همچنین در این افراد Rhinitis (رینیت؛ التهاب غشای مخاطی داخل بینی) نیز مشاهده شد.

کودکانی که در گروه افراد چاق بودند، در طی مدت ۳۰ روز، نسبت به کودکان دارای وزن طبیعی بیشتر به بیمارستان مراجعه کرده بودند (به میزان ۲۶ درصد). این کودکان چاق مدت زمان زیادی از روز را نیز در بیمارستان سپری می‌کردند؛ با این حال تفاوتی در مراقبت‌های زیاد بین آن‌ها وجود نداشت.

در نهایت آن‌ها به این نتیجه رسیدند که:

یافته‌های ما نشان داد که حتی در کودکان نیز چاقی، علت مراجعه‌ی پی در پی آن‌ها به دکتر و بیمارستان می‌باشد. در واقع این نتایج نشان می‌دهند که کودکان چاق نیاز به توجه بیشتر و درمان مناسبی برای کنترل آسم دارند؛ حتی پس از ترخیص از بیمارستان!


مقاله‌ی مرتبط: آیا پروتئین ترشحی کرم روده به درمان آسم منجر می‌شود؟


از آنجا که چاقی و آسم هر دو به یکدیگر مرتبط هستند و هر دو نیز در حال افزایش‌اند، احتمال دارد که بعدها تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. یافته‌های این تحقیق، یکی دیگر از دلایل اهمیت جلوگیری و پیشگیری از چاقی را نمایان می سازد.

یافته‌های این محققان اخیرا در مجله‌ی Pediatric Allergy and Immunology منشر شده‌است.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید