انتشار این مقاله


چاقی کودکان

به چه سبب می توانم بگویم که وزن کودک من جای نگرانی دارد؟ اگر شما در مورد وزن کودک خود نگران هستید با پزشک کودکتان در این مورد مشورت کنید. رشد،تکامل و وزن از موضوعات مهمی هستند که می‌توان در زمان معاینه کودک برای سالم بودن توسط دکتر،گفتگو کرد. در طول شیرخوارگی نوزاد دکتر رشد کودک […]

به چه سبب می توانم بگویم که وزن کودک من جای نگرانی دارد؟

اگر شما در مورد وزن کودک خود نگران هستید با پزشک کودکتان در این مورد مشورت کنید. رشد،تکامل و وزن از موضوعات مهمی هستند که می‌توان در زمان معاینه کودک برای سالم بودن توسط دکتر،گفتگو کرد.

در طول شیرخوارگی نوزاد دکتر رشد کودک شما را روی نموداری که وزن را برحسب قد نشان می‌دهد رسم خواهد کرد.سپس دکتر شاخص تودهی بدنی کودک شما را محاسبه خواهد کرد و شما از این چارت می‌توانید استفاده کنید تا روند رشد کودک خود را با سایر کودکان هم‌سن وهم‌جنس مقایسه کنید.

براساس نمودار رشد سازمان جهانی بهداشت ،کودکانی که نسبت وزن به قد بالاتر از ۹۸صدک باشد به عنوان کودکی فرض می‌شود که نسبت وزن به قد بالایی دارد.

به یادداشته باشید که کودکان نیازمند رژیم غذایی هستند که چربی بالایی داشته باشد چون رشد کودک را در زمان طفولیت حمایت می‌کند.کودکی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌شود در حدود نصف کالری خود را از طریق چربی موجود در شیر مادر بدست می‌آورد.

درنتیجه محدودیت های کالری با هدف کاهش وزن به کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

هرچند کالری و چربی زیاد می تواند ایجاد نگرانی کند به عنوان مثال سنگین بودن کودک می‌تواند چهارپا رفتن و راه رفتن کودک که بخش های ضروری برای تکامل فیزیکی و مغزی است ، به تاخیر بیندازد .یک نوزاد بزرگ به عنوان کودک با وزن اضافه تلقی نمی‌شود اما کودکی که چاق باشد در بزرگسالی نیز چاق باقی ‌ می‌ماند.

برای نگه داشتن وزن کودک در وزن متناسب باید:

  • نظارت بر افزایش وزن خود در طول بارداری:وزن اضافی در دوران بارداری می‌تواند وزن کودک را در هنگام تولد افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش وزن در زمان تولد می‌تواند نوزاد را در معرض خطر چاقی قرار بدهد.
  • شیر‌مادر:بعضی محققان معتقدند که تغذیه از طریق شیر‌مادر خطر چاقی را در کودکان کاهش می‌دهد.
  • محدود کردن نوشیدنی‌هایی که با شکر شیرین شده‌اند:آبمیوه بخش ضروری رژیم غذایی کودک نیست. هنگام شروع به آشنا کردن کودک با غذا پیشنهاد می‌شودکه به جای آن  که از مواد مغذی میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود.
  • امتحان کردن راه‌هایی برای آرام کردن کودک:هنگامی که کودک گریه می کند خود‌به‌خود و بلافاصله به کودک شیر خشک یا شیر‌مادر ندهید گاهی اوقات کودک نیازمند یک موقعیت جدید یک محیط آرام و یا نوازش ملایم است.
  • محدود کردن استفاده از رسانه‌ها: آکادمی اطفال کودکان در آمریکا استفاده‌ی کودکان کوچکتر از ۲ سال از رسانه‌ها را پیشنهاد نمی‌کند.

هنگامی‌که کودک شما بزرگ می‌شود صحلت خود با دکتر را در مورد وزن و تغذیه خود ادامه ‌می‌دهد.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید