انتشار این مقاله


استراتژی جدید هلیکوباکتر پیلوری در هدف قرار دادن میتوکندری‌ها

هلیکوباکتر علاوه بر فاکتور VacA حداقل از دو استراتژی دیگر برای هدف قرار دادن میتوکندری استفاده می‌کند.

سرطان معده با گرفتن جان بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سال، سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان محسوب می‌شود. این سرطان به علت پیش آگهی ضعف، معمولا در مرحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. هلیکوباکتر پیلوری یک پاتوژن باکتریایی است که در معده‌‌ی نیمی از جمعیت جهان کلونیزه شده است. H .pylori ریسک فاکتور اصلی در ابتلا به سرطان معده است. بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان معده با این باکتری ارتباط دارد.تصویری از هلیکوباکتر پیلوری


مقاله مرتبط: چگونه هلیکوباکترپیلوری موجب سرطان معده می‌شود؟


این باکتری دارای فاکتورهای ویرولانس متعددی است که با اهداف خاصی را در سلول دنبال می‌کنند و از این طریق به صورت مستقیم بر شدت بیماری‌های معده تاثیر می‌گذارند. در گذشته VacA تنها فاکتور ویرولانس شناخته شده‌ی هلیکوباکتر بود که روی میتوکندری‌ها تأثیر می‌گذاشت. VacA با اثر بر غشای سلول و اندامک‌ها به مرگ سلول منجر می‌شود.

دانشمندان دریافتند که هلیکوباکتر حداقل از دو استراتژی دیگر برای هدف قرار دادن میتوکندری استفاده می‌کند. این استراتژی‌ها به مرگ سلول منجر نمی‌شود اما محیط را برای رشد باکتری مساعد می‌کند. یکی از این استراتژی‌ها نقل و انتقال پروتئین در میتوکندری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیگری بر تکثیر و نگه‌داری ژنوم میتوکندری موثر است.
بنابراین VacA تنها عامل موثر بر میتوکندری نیست، به عبارت دیگر فاکتورهای ناشناخته‌ی دیگری نیز در هلیکوباکتر حضور دارند که می‌توانند از طریق این استراتژی‌ها بر میتوکندری اثر بگذارند.

Miria Ricchetti توضیح می‌دهد:

آسیب‌های ناشی از H .pylori موقتی هستند و با حذف باکتری از بین می‌روند، ترجمه‌ی صحیح: با وجود سطوح بالایی از استرس، میتوکندری‌ها مثل سلول‌ها، می‌توانند کارکرد خود را حفظ کرده و بیش از چیزی که قبلاً تصور می‌شد در برابر عفونت از خود مقاومت نشان دهند. لازم است این نکته را هنگام جست‌وجوی راه‌های مهار پتانسیل پاتوژن باکتری، درنظر داشته باشیم.


مقاله مرتبط: عفونت هلیکوباکترپیلوری


همانطور که می‌دانیم عفونت مزمن H .pylori می‌تواند زمینه‌ساز سرطان معده باشد. Eliette Touati اعلام کرد:

شناخت تعامل‌های جدید موثر بر میتوکندری در عفونت مزمن با هلیکوباکتر پیلوری، می‌تواند با کاهش پایداری باکتری در معده به محدود کردن شرایط و کاهش آمار سرطان معده منجر شود.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید