انتشار این مقاله


آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی در هنگام زایمان، شکل‌گیری باکتری‌های روده‌ی نوزادان را به تأخیر می‌اندازد

این تأخیر با قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها، برای مدت طولانی‌تر، افزایش می‌یابد.

این تأخیر با قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها، برای مدت طولانی‌تر، افزایش می‌یابد.

مطالعات نشان می‌دهند نوزادانی که در طول زایمان در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها علیه استرپتوکوکوس گروه ب (GBS) قرار می‌گیرند، تأخیری در بلوغ باکتری‌های روده‌شان، که با عنوان میکروبیوم شناخته می‌شوند، اتفاق می‌افتد. اطلاعات همچنین نشان داده که این تأخیر با طولانی شدن مدت زمان قرارگیری در معرض آنتی‌بیوتیک افزایش می‌یابد. با اینکه اثرات این آنتی‌بیوتیک‌ها روی باکتری روده‌ی نوزادان در اوایل چشمگیر بود، تعداد زیادی از آن‌ها بعد از ۱۲ هفته ناپدید شدند.

Jennifer Stearns، اولین نویسنده مقاله، استادیار پزشکی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه McMaster، گفت:

در اوایل زندگی، کلونیزه شدن و جانشینی میکروبی برای پیشرفت سلامت با اثرات بر روی پروسه‌ی متابولیک و ایمونولوژیک در طول زندگی، بسیار مهم است.

آزمایش GBS یکی از هر سه یا چهار زن باردار در طی غربالگری معمولی مثبت است و اکثراً تصمیم به دریافت پیشگیری با آنتی‌بیوتیک در طول زایمان برای جلوگیری از انتقال GBS به نوزاد خود در هنگام تولد دارند. عفونت‌های نوزاد می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی شامل مننژیت و حتی در تعداد بسیار کمی از عفونت‌ها باعث مرگ می‌شود و درمان آنتی‌بیوتیکی یک استراتژی پیشگیرانه‌ی مهم است.

 Stearns در ادامه گفت:

مطالعات ما نشان می‌دهد زمانی که نوزادان در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از GBS در طول زایمان طبیعی قرار می‌گیرند، تأخیری در پیشرفت کلونیزاسیون باکتری نوزاد، به‌نام بیفیدوباکتریوم، به وجود می‌آید.
این نشانه‌ی خوبی است که گروه‌های باکتریایی در ۱۲ هفته ریکاوری می‌شوند اما هنوز مشخص نیست که این یافته‌ها به معنی سلامتی نوزاد است. مخصوصاً برای نوزاد زودرس این زمان رشد بسیار مهم می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: مصرف آنتی بیوتیک از راه دهان برای کودکان مناسب‌تر است!


در این مطالعات که از اطلاعات ۷۴ جفت مادر و نوزاد در McMaster که Baby & Mi نامیده می‌شود، استفاده شده است. شرکت‌کنندگان از جمعیت‌های کم خطر Hamilton و Burlington بودند.

رشد باکتری‌های روده‌ی نوزاد در چهار نقطه شامل سه‌‌روزگی، ۱۰روزگی، ۶‌هفتگی و ۱۲هفتگی از ۱۲ هفته‌ی اول زندگی تست شد. نوزادان سالم، کامل و دارای شیر مادر بودند که معمولاً به صورت طبیعی متولد شده و درصد کوچکی هم که با زایمان سزارین متولد شده بودند، در معرض آنتی‌بیوتیک پیشگیری کننده‌ی عفونت جراحی قرار گرفته بودند.
طبق مطالعات پیشین نوزادانی که با سزارین متولد شده بودند، تأخیری در پیشرفت کلونیزاسیون باکتری در مقایسه با نوزادانی که طبیعی متولد شده بودند، داشتند.

تحقیقات McMaster از این مطالعات به عنوان نقطه‌ای برای شروع تحقیقات بیشتر با استفاده از گروه Baby & Mi، استفاده می‌کنند.

Stearns افزود:

مطالعه‌ای بزرگ در حال انجام است که عواقب طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌های علیه GBS را در طی زایمان در هر دو مورد جانشینی میکروبی و خطر سلامتی و بیماری، بررسی و تعیین می‌کند.
این مطالعه برای جستجوی بیشتر در مورد تأثیر متغیر‌های مادر و نوزاد بر میکروبیوم روده‌ی نوزادان، کمک زیادی به ما خواهد کرد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید