انتشار این مقاله


آیا این وسیله می‌تواند از عوارض ناشی از نشستن جلوگیری کند؟

افرادی که به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند، با تحرک می‌توانند عوارض نشستن را تا حدودی بر طرف سازند.

طبق تحقیقات جدید دانشگاه Illinois شیکاگو، تحرک در هنگام پشت میز نشستن سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد. این مطالعه توسط Craig A. Horswill، استادیار گروه تغذیه و حرکت شناسی و همکارانش انجام شد. یافته‌های آن‌ها در مجله‌ی WORK منتشر شد. فعالیت فیزیکی و خوردن غذا‌های سالم برای حفظ سلامتی ضروری است. هر ساله در ایالات متحده، حدود ۳۰۰‌هزار نفر به علت عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب می‌میرند. این افراد به دلایل مختلفی چون سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت و سرطان کولون از دنیا می‌روند.

بخش مهمی از مشکل عدم فعالیت متوجه افرادی است که ۸ ساعت در روز پشت میز می‌نشینند. تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که مدت زیادی پشت میز می‌نشینند دور کمر بیشتری دارند، هم‌چنین احتمال بروز بیماری‌های قلبی در این افراد بالا‌تر است. نتایج یکی از مطالعات نشان می‌دهد اگرچه افراد مورد مطالعه ۷۳ درصد از زمان کاری خود را پشت میز می‌نشینند، اما بسیاری از این افراد مایل بودند مدت زمان کم‌تری پشت میز نشسته و در عوض فرصت فعالیت ورزشی داشته باشند.


مقالهٔ مرتبط: ایستادن به‌جای نشستن بیش از حد


راهکار‌هایی برای غلبه بر بی‌تحرکی

برخی شرکت‌ها راهکار‌هایی در راستای محدود کردن “پشت میز نشستن” کارمندان اجرا کرده‌اند: اختصاص ساعت یوگا، سازمان‌دهی فعالیت‌ها در زمان ناهار، تهیه‌ی تردمیل و اختصاص زمان پیاده‌روی.

در مطالعه‌ای میز‌های sitting و sit-stand مقایسه شدند، کارمندانی که از میز‌های sit-stand استفاده می‌کردند بیش از ۶۰ دقیقه به صورت ایستاده کار می‌کردند و در مقایسه با گروه مقابل بیش از ۸۷ کالری می‌سوزاندند. اگر‌چه بهتر است بازه‌های طولانی بی‌تحرک نبود، ولی انجام حرکات کششی ساده اثرات جانبی طولانی نشستن را خنثی می‌کند.

میز sit-stand

 Horswill می‌گوید:

نشستن برای سلامتی خوب نیست اما بخش بزرگی از زندگی روز‌مره‌ است. ورزش راه خوبی برای مقابله با اثرات بد نشستن است، اما ورزش کردن فقط یک بار در روز اثرات بد طولانی نشستن و سبک زندگی جدید را خنثی نمی‌کند.

محققان اثر نشستن پشت یک میز معمولی را با میزی که پایه متحرک برای پا‌ها دارد مقایسه کردند. این پایه‌ی متحرک با افزایش حرکت پا‌ها موجب تنظیم متابولیسم می‌شود. میزان متابولیسم و داده‌های مربوط به قلب در هر مرحله جمع آوری شد. شرکت‌کنندگان پس از هر ۱۵ دقیقه نشستن، می‌ایستادند و از دستگاه استفاده می‌کردند.

میزان متابولیسم با استفاده از این وسیله افزایش می‌یابد

 استفاده از میزی که به کاربر امکان حرکت می‌دهد، میزان متابولیسم را ۷ درصد بیش از حالت ایستاده و ۱۷ درصد بیش از حالت نشسته افزایش می‌دهد. این دستگاه به کاربر کمک می‌کند بدون تغییر عملکردش در حالت نشسته، حرکت‌های ساده انجام دهد.

انتظار می‌رفت میزان متابولیسم در هر مرحله افزایش یابد اما این میزان در حالت نشسته و انجام حرکات فیزیکی برابر یا بیش از حالت ایستاده بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد non-exercise active thermogenesis (NEAT) باعث افزایش تحرک و سوخت و ساز بدن می‌شود. NEAT به بهبود سلامتی و کاهش احتمال مرگ کمک می‌کند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید یافته‌ها نیاز است، شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد NEAT می‌تواند یک راه حل مناسب برای کسانی باشد که نمی‌توانند به علت آسیب یا ناتوانی از صندلی‌های ایستاده استفاده کنند.


مقالهٔ مرتبط: آیا نشستن‌های طولانی مدت موجب مرگ می شود؟


 

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید