انتشار این مقاله


تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن باعث تشکیل چربی اطراف اندام ها می‌شود

علاوه بر چربی دور شکم که همیشه آزار دهنده بوده، نوع دیگری که از چربی وجود دارد که مانند چربی دور شکم قابل مشاهده نیست ولی می‌تواند به همان اندازه آسیب‌رسان باشد: چربی که دور اندام‌های داخلی قرار می‌گیرد. چه چیزی موجب تشکیل آن می‌شود و آیا می‌توان از این نوع چربی رهایی یافت؟ تحقیقی […]

علاوه بر چربی دور شکم که همیشه آزار دهنده بوده، نوع دیگری که از چربی وجود دارد که مانند چربی دور شکم قابل مشاهده نیست ولی می‌تواند به همان اندازه آسیب‌رسان باشد: چربی که دور اندام‌های داخلی قرار می‌گیرد. چه چیزی موجب تشکیل آن می‌شود و آیا می‌توان از این نوع چربی رهایی یافت؟ تحقیقی جدید در این زمینه پاسخ‌هایی برای این سوالات دارد.

باید از جایمان بلند شویم و حرکت کنیم. یک دلیل این ‌است که مدت زمان نشستن با میزان ساخت چربی در اطراف اندام‌هایمان رابطه مستقیم دارد. همچنین ما به ورزش نیاز داریم ، زیرا این تحقیق نشان می‌دهد تاثیرات منفی نشستن طولانی مدت برای افرادی که ورزش نمی‌کنند بیشتر است.

شاید فکر کنید که این حرف‌ها بدیهی است ولی در واقع افراد کمی از اهمیت توزیع چربی در بدن و این حقیقت که چربی اطراف اندام‌های داخلی‌، ما را در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار می‌دهد آگاه اند.

این تحقیق جدید توسط دکتر Joe Henson دانشیار دانشگاه Leicester کشور بریتانیا رهبری می‌شد. وی درباره‌ی اهمیت این تحقیق می‌گوید: می‌دانیم که نشستن‌های طولانی مدت عملی ناسالم و عاملی برای بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی است. همانند نشستن طولانی‌مدت، چربی انباشته شده در اطراف اندام‌های داخلی نیز می‌تواند ما را مستعد این گونه بیماری‌ها کند.

استفاده از MRI برای اندازه‌گیری میزان توزیع چربی در بدن

دکتر هنسون و تیمش با استفاده از MRI، ۱۲۴ شرکت‌کننده را که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن‌ها بالا بود را مورد بررسی قرار دادند. دستگاه MRI میزان چربی دور کبد، چربی کل ناحیه شکم و چربی داخلی – به آن چربی احشایی نیز می‌گویند-  را در شرکت‌کنندگان اندازه گرفت. همچنین با بستن سرعت‌سنج به دور کمر آن‌ها مدت زماننشستن شرکت‌کنندگان در طول یک هفته را نیز محاسبه کردند.

محققین سن، نژاد، قومیت و میزان فعالیت فیزیکی را در محاسباتشان لحاظ کردند. آن‌ها پی بردند افرادی که زمان بیشتری در طول روز را به حالت نشسته سپری کنند چربی احشایی و شکمی بیشتری داشتند. همچنان که چربی دور کبد نیز در این افراد بالاتر بود. در افرادی که فعالیت فیزیکی کمی داشتند این ارتباط قوی تر بود.

فعالیت فیزیکی می‌تواند موجب کاهش چربی داخلی شود

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط می‌تواند تا حدودی از افراد در برابر مضرات نشستن‌های طولانی‌مدت محافظت کند.دکتر Melanie Davis دیگر نویسنده این تحقیق درباره‌ این تحقیق می‌گوید:

کمبود فعالیت فیزیکی و داشتن اضافه وزن دو عامل مرتبط با دیابت نوع ۲ هستند. با این حال اثرات نشستن طولانی مدت و اینکه آیا فعالیت فیزیکی با کاهش دخایر چربی داخلی می‌تواند می‌تواند از شدت این اثرات بکاهد کاملا  روشن نشده است. این تحقیق با انداره‌گیری میزان توزیع چربی در بدن و مقایسه آن با میزان فعالیت فیزیکی فرد موجب فهم بهتر هر گونه ارتباطی بین این می‌شود.

قدم بعدی بررسی اثر شکستن مدت زمان نشستن به چند قسمت و تاثیر آن بر سطوح چربی داخلی بدن خواهد بود.

هومن ناطقیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید