انتشار این مقاله


انفجار کامبرین رباتی!

به نظر می‌رسد عصر تاریخی جدیدی آغاز شده است که طراحی هوشمند آن را هدایت می‌کند!

سال گذشته شاهد تعداد زیادی روبات‌ جدید بودیم که پا به زندگی واقعی گذاشتند: عنکبوت‌ها، خزنده‌ها، پرنده‌ها، مارها و حتی سیکلوکوپترها!

به نظر می‌رسد عصر تاریخی جدیدی آغاز شده است که طراحی هوشمند آن را هدایت می‌کند! Wired موضوع را اینگونه  توضیح می‌دهد:

روبات‌سازها ربات‌های خود را با تقلید از اصول انتخاب طبیعی طراحی می‌کنند. برای تولید بهینه‌ی یک ربات برای کاری خاص، هر آنچه درست کار می‌کند نگه دارید و بقیه را دور بیندازید! اگر لازم باشد کلاً رباتی را از رده خارج می‌کنند یا برخی از بهترین قطعات چند ربات را در هم ادغام می‌کنند و چیز جدیدی طراحی می‌کنند و از شر چیزهای زائد خلاص می‌شوند.

پیش از این، در دوره‌ی پرکامبرین رباتی، ربات‌ها حرکت، احساس و مغز نداشتند، در واقع می‌تواند گفت که شبیه گیاهان بودند! حالا روبات‌ها تکامل یافتند و شبیه حیوانات شده‌اند. ربات‌هایی که حرکت می‌کنند، احساس می‌کنند، سازگار می‌شوند و حتی یاد می‌گیرند.

انفجار کامبرین دوم!

در واقع شاید بتوان گفت انفجار کامبرینی از نوع جدیدش در حال وقوع است. دوره‌ی کامبرین روباتی شروع شده است؛ چرا؟


مقاله مرتبط:شما به راحتی می‌توانید جزئی از روند تکامل باشید!


از آنجایی که فناوری به آستانه‌ای رسیده است که هزینه کاهش و توانایی‌ها به میزان زیادی افزایش یافته است، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ربات‌‌هایی خواهیم بود که هم هوشمندند و هم راه می‌روند. ناگهان بسیاری از چیزهایی که قبلاً ممکن نبود امکان‌پذیر خواهد شد و فضای گسترده‌ای از احتمالات جدید به سرعت منفجر خواهد شد!

کامبرین روباتی

انفجار کامبرین اصلی در واقع افزایش انفجاری اشکال حیوانی حیات است که ناگهان اتفاق افتاده است. فسیل‌های دودمانی زیادی هم برای این اشکال جدید وجود ندارد. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ظاهر شدن این اشکال نتیجه‌ی به آستانه رسیدن چیز دیگری است؛ جو در نهایت اکسیژن کافی برای تأمین سوخت اشکال بیشتری از حیات را به دست آورده است.

مطمئناً اکسیژن به حیوانات اجازه‌ی وجود داشتن می‌دهد و اگر به وجود بیایند انتخاب طبیعی هم آن‌ها را برمی‌گزیند. اما خب چه چیزی باعث به وجود آمدن آن‌ها شده است؟ چه چیزی می‌تواند تمام حس‌های پیچیده‌ی آن‌ها از جمله بینایی و اعصاب و عضلات آن‌ها را طراحی کرده باشد؟ انتخاب طبیعی قبلی(خدا) ؟

بعضی افراد واقعاً این را باور دارند اما در مقابل افرادی نیز هستند که چنین چیزی را باور ندارند و شاید نمی‌توانند آنقدر صبر کنند تا آن را ببینند. همچنین دلایل تئوریکال خوبی وجود دارد که آن را رد می‌کند: مانند حفاظت از اطلاعات.

هنگامی که به ربات‌هایی که از ماده ساخته شدند میرسیم، فشار بازار معادل انتخاب طبیعی عمل می‌کند. فشار بازار به ربات‌های حیوانی روی خوش نشان نمی‌داد زیرا گران و فانی بودند! اما از سال ۲۰۱۷، به نظر می‌رسد که فشار بازار به این ربات‌ها لبخند می‌زند! اما در هر دو صورت این فشار بازار نیست که آن‌ها را می‌سازد. بلکه علت واقعی انفجارهای تکنولوژیکی طراحی هوشمند است.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید