انتشار این مقاله


کمال گرایی در جوانان نسل امروز نسبت به نسل های قبل بیشتر شده است! چرا؟

محققان به بررسی علل افزایش کمال گرایی در نسل جدید و تبعات آن می پردازند.

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association) در ژورنال Psychological Bulletin منشر شده است، نیاز به عالی بودن و کمال گرایی میان دانش آموزان و دانشجویان امروزی ، در مقایسه با نسل های قبل به شدت در حال افزایش است.  این مطالعه برای اولین بار به بررسی تفاوت های  ایده آل گرایی بین دو نسل پرداخته است. کمال گرایی خواسته ای است نامعقول ؛ فرد کمالگر ابه شدت نیاز دارد از همه بهتر باشد.

توماس کاران و اندره هیل از محققان این پژوهش، به بررسی داده هایی از ۴۱,۶۴۱ دانشجو از ۱۶۴ نمونه آماری از اوخر دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۶ در سه کشور آمریکا،کاندا و انگلستان پرداختند. همه ی ۴۱,۶۴۱ نفر شرکت کننده در این آزمایش براساس مقیاس کمال گرایی چند بعدی (Multidimensional Perfectionism Scale) به عنوان افرادی کمال گرا شناخته شده بودند. این تست برای بررسی تفاوت نسل ها در زمینه کمال گرایی می باشد. آن ها سه بعد از کمال گرایی را بررسی کردند:

  • خویشتن مدار (فرد به صورت نامعقولی میخواهد از همه بهتر باشد)
  • جامعه مدار (بر این اساس دیگران انتظارت اغراق آمیز و غیرواقعی بر فرد اعمال می کنند، و هرچقدر براورده کردن آن انتظارات سخت باشد، شخص باید آن ها را براورده کند تا مورد تایید قرار گیرد)
  • دگر مدار( این افراد استاندارد های غیر معقولی برای افراد تعیین کرده و انتظارات بیش از حد برای عملکرد دیگران دارند.)

مقاله مرتبط: چگونه انتظارات ناگفته دیگران، شما را کنترل می‌کند


چرا در نسل جدید، کمال گرایی بیشتری دیده می شود؟

بر اساس این مطالعه، دانشجویان نسل های اخیر، درصد بالاتری از کمال گرایی در هر سه بعد را نسبت به نسل های گذشته کسب کردند. بین سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۶ کمال گرایی خویشتن مدار حدود ۱۰ درصد، جامعه مدار حدود۳۳ درصد و دگر مدار حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. کاران معتقد است این میزان افزایش، توسط عواملی ایجاد شده است. برای مثال، داده های اولیه نشان میدهند که شبکه های اجتماعی فشار هایی را بر روی جوانان اعمال می کند و آن ها تمایل دارند در مثایسه با دیگران خودشان را بهتر کرده و توجه بیشتری جلب کنند. این موضوع باعث میشود افراد از بدن خود ناراضی باشند و میزان تنهایی اجتماعی افزایش می یابد. البته این عوامل مورد بررسی علمی قرار نگرفته اند و نیاز به تحقیقات آینده برای اثبات آن ها وجود دارد. نیاز به پول در آوردن، فشار ها برای به دست آوردن تحصیلات خوب و شروع به کار در یک شغل خوب، عوامل دیگری هستند که باعث القای کمال گرایی در جوانان امروزی می شوند.

مثال دیگری که میتوان به آن اشاره کرد درباره معدل دانشجویان است. دانشجویان امروزی بیشتر از دانشجویان نسل های قبل تمایل دارند نمرات بهتری کسب کنند تا معدلشان نسبت به همکلاسی هایشان بهتر باشد. این مثال ها نشان دهنده ی افزایش شایسته سالاری (meritocracy) در دنیای امروز نسبت به قبل می باشد. دانشگاه ها دانشجویان را به رقابت تشویق می کنند تا پله های ترقی را در اجتماع و اقتصاد طی کنند.


مقاله مرتبط: حمایت یا رقابت؟ چگونه انگیزه را در خود افزایش دهیم


کاران در این باره می گوید:

شایسته گرایی در دنیای امروز سبب میشود، افراد تلاش بیشتری کنند ، عملکرد بهتری داشته باشند و به موفقیت دست یابند. نتیجه ی این شایسته سالاری در جوانان امروزی این بوده که انتظارات غیرمنطقی و بیش از حد تحصیلی و حرفه ای برای خود تعیین کرده اند و تمام تلاش خود را برای براورده کردن آن انجام میدهند و به همین خاطر است که کمال گرایی در قرون جدید، بین افراد در حال افزایش است.

در سال ۱۹۷۶ تقریبا نیمی از دانش آموزان دبیرستانی از خود انتظار داشتند که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و این مقدار در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۸۰ درصد رسیده بود. امروزه میزان افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، نسبت به افرادی که انتظار داشتن آن را دارند کاهش یافته است و این کاهش با توجه به افزایش غیر منطقی انتظارات افراد قابل توجیه است. در سال های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۰، گپ (فاصله) بین درصد دانش آموزان دبیرستانی که از خود انتظار دارند تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و افرادی که به دانشگاه رفته و مدرکشان را گرفته اند، دو برابر شده و در حال بیشتر شدن هم است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که جوانان امروزی برای مقابله با فشار های اجتماعی و کسب موفقیت بیشتر با هم رقابت میکنند و معتقد هستند کمال گرایی برای احساس امنیت، حفظ ارتباط با جامعه و ارزشمندی افراد ضروری است.

روانشناسان معتقدند با افزایش کمال گرایی، ممکن است سلامت روان دانش آموزان و دانشجویان به خطر بیفتد. نسبت به دهه های گذشته میزان افسردگی، استرس و افکاری که به خودکشی منجر میشوند در جوانان و نوجوانان افزایش یافته است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید