انتشار این مقاله


کمال گرایی ؛ با نشانه‌ های افراد کمال گرا بیشتر آشنا شوید

کمال گرایی ویژگی است که ممکن است در ابتدا به علت تاکید بر کمال و کامل بودن بسیار قدرتمند جلوه کند اما واقعیت امر چیز دیگری است.

آیا می‌خواهید بدانید فردی کمال گرا هستید یا خیر؟ در کمال تعجب، احتمال این که فردی کمالگرا باشید به نسبت  بالاست. و اگر بخواهیم با یکدیگر صادق باشیم، احتمال این که شما هم برای دست یابی به مفهوم مثبت کلمه‌ی “کامل بودن”، بر خود سخت گرفته و بر روی هویت درونی خود کار کرده باشید بالاست. واقعیت این است؛ چه کسی کامل بودن را به فقط خوب بودن ترجیح نمی‌دهد؟! اگر به دنبال ویژگی‌ های افراد کمال گرا و نشانه‌‌ های کمال گرایی در خود هستید با ما همراه باشید. در این مقاله با ۱۰ مورد از ویژگی‌ های کمال گرایی آشنا خواهید شد. کدام یک از این نشانه های کمال گرایی به نظر شما آشناست؟

کمال گرایی؛ چرا باید به دنبال نشانه های کمال گرایی باشیم؟

یکی از دلایلی که شاید باعث می‌شود افراد به دنبال یافتن نشانه‌ های کمال گرایی و کمال طلبی در خود هستند این است که در واقعیت، کمال گرایان نسبت به دیگران کمتر به اهداف خود می‌رسند و در مقابل استرس بیشتری را  متحمل می‌شوند. به عبارت دیگر کمال گرایی، رسیدن به هدف کامل بودن و یا حتی رسیدن به بهترین حالت خود فرد را چالش برانگیزتر می‌کند. کمال گرايان با افراد موفقی که دستاوردهای بزرگی داشته‌اند ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند، اما در این میان تفاوت‌های کلیدی نیز وجود دارد. این تفاوت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، زیرا کمال گرایی استرس زیادی را به فرد تحمیل می‌کند.

۱. کمال گرایی و ترس از شکست

کمال گرایان بیشتر از دیگران از شکست ترس و وحشت دارند. افراد کمال گرا نسبت به نتایج توجه زیادی نشان می‌دهند و اگر نتیجه به دست آمده آن‌ها چیزی کمتر از کمال مطلق باشد، ناامید می‌شوند. در دیدگاه کمال گرایی  شکست شرایطی با چشم اندازی بسیار ترسناک است.

۲. به تعویق انداختن کارها

شاید این که کمال گرایان تمایل به تعویق انداختن کار‌ها را داشته باشند به نظر متناقض برسد، زیرا به تعویق انداختن کارها بهره وری کاری فرد را پایین می‌آورد، اما این دو ویژگی یعنی کمال گرایی و به تعویق انداختن کارها می‌توانند دست به دست هم داده و با هم همراه باشند. همانند حالتی که در مورد ترس از شکست گفته شد، افراد کمال گرا نگرانی‌هایی در مورد ناقص انجام دادن کارها دارند که این نگرانی باعث می‌شود بی‌حرکت شوند و هیچ کاری انجام ندهند! این بی حرکتی باعث می‌شود تا ترس از شکست هراس انگیزتر به نظر برسد و بنابراین این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.

۳. افسردگی به دلیل اهداف کسب نشده

کمال گرايی باعث می‌شود افراد کمتر خوشحال باشند و بیشتر به خود سخت بگیرند. افراد موفق قادرند تا از  حالت ناامیدی نسبتاً راحت به حالت اولیه خود بازگردند، در حالی که کمال گرایان اگر به انتظارات بالای خود دست نیابند، با گفت و گوهای منفی درونی از درون به خود آسیب می‌زنند و در احساسات منفی خود غرق می‌شوند. این فرآیند می‌تواند سرآغازی برای بروز افسردگی در افراد با ویژگی های کمال گرایی باشد.

۴. عزت نفس پایین

به نظر می‌رسد افراد موفق برخلاف افرد کمال گرا عزت نفس بالایی دارند. کمال گرایان غمگین هستند، از خود بسیار انتقاد می‌کنند و از اعتماد به نفس پایین رنج ببرند. همچنین ممکن است تنها و منزوی شوند، زیرا طبیعت انتقادی و بدون انعطاف آن‌ها می‌تواند دیگران را از پیرامون آن‌ها پراکنده سازد. این کار خود دوباره می‌تواند به عزت نفس پایین منجر شود.

۵. آفت کمال گرایی، تفکر همه یا هیچ

کمال گرایان، مانند افراد موفق، تمایل دارند که اهداف بزرگی را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن‌ها سخت تلاش کنند. تفاوت این دو گروه این جاست که برای یک فرد موفق انجام یک کار به صورت فوق العاده و رسیدن به درجه برتری (یا چیزی نزدیک) رضایت کافی را به همراه دارد، حتی اگر اهداف بزرگشان به طور کامل تحقق نیابد. اما کمال گرایان چیزی کمتر از کامل بودن را نمی‌پذیرند. “تقریبا کامل” برای فردی با نشانه‌های کمال گرایی به عنوان یک شکست تلقی می‌شود.

۶. نگاه نقادانه

کمال گرایان نسبت به خود و دیگران نگاهی بسیار انتقادی دارند. افراد موفقی که به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته‌اند، به موفقیت‌های خود افتخار می‌کنند و تمایل دارند از دیگران حمایت کنند، در حالی که کمال گرایان به طور مداوم به اشتباهات کوچک و نواقص کار خود و در وجود خود و همچنین در کار و وجود دیگران اشاره می‌کنند. کمالگرایی باعث می‌شود فرد به حدی درگیر این نواقص شود که در مشاهده‌ی جنبه‌های دیگر کار دچار مشکل شود. افراد کمال گرا بیشتر قضاوت گر هستند و هنگام شکست، نسبت به خود و دیگران بسیار سخت گیری می‌کنند.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: واکنش های مناسب در برابر انتقادهای مخرب

۷. استانداردهای غیرواقعی در کمال گرایی

متاسفانه، اهداف افراد با ویژگی‌های کمال گرایی همواره بر اصولی منطقی استوار نیست. افراد موفق می‌توانند اهدافشان را وسعت ببخشند و برای این افراد رسیدن به جایگاهی اندکی بزرگ‌تر از هدف اولیه راحت‌تر و لذت بخش‌تر است. اما کمال گرایان اغلب اهداف اولیه خود را دور از دسترس تنظیم می‌کنند. به همین دلیل، افراد موفق در مسیر رسیدن به خواستهایشان نه تنها شادتر، بلکه موفق‌تر از افراد کمال گرا هستند.

۸. استراتژی کششی در مقابل فشاری “Push” vs “Pull”

افراد موفق به دلیل تمایل به دست یابی به اهداف خود به سوی آن اهداف جذب می‌شوند و از هر قدمی که در مسیر درست برمی‌دارند، لذت می‌برند. از طرف دیگر، افراد کمال گرا به دلیل ترس از عدم رسیدن به سوی اهداف خود هول داده می‌شوند و همان طور که پیشتر اشاره شد، هر درجه‌ای کمتر از هدف کامل را به عنوان شکست تلقی می‌کنند.

۹. تمرکز افراد کمال گرا بر روی نتایج است

افراد موفق می‌توانند از فرآیند تلاش و پیگیری یک هدف به همان اندازه یا بیشتر از رسیدن به خود هدف واقعی، لذت ببرند. برعکس، کمالگرایی منجر می‌شود که فرد به غیر از هدف خود هیچ چیز دیگری را نبیند. در واقع کمال طلبی باعث می‌شود فرد برای رسیدن به هدف بسیار نگران باشد و از شکست هراس زیادی داشته باشند. به همین دلیل نمی‌تواند از روند رشد و تلاشش لذت کافی را ببرند.

۱۰. دفاع از خود

از آن جایی که عملکردی کمتر از کمال مطلق، برای کمال گرایان بسیار دردناک و ترسناک است، آن‌ها از انتقاد سازنده به عنوان شیوه‌ای دفاعی استفاده کنند. در حالی که افراد موفق از انتقادهای انجام شده به عنوان منبعی مملو از اطلاعات ارزشمند یاد می‌کنند که می‌تواند در آینده به آن‌ها برای ارتقای عملکردشان استفاده شود.

اگر برخی از این ویژگی‌های منتسب به کمال گرایی را در خود می‌بینید، ناامید نشوید. پی بردن به این نکته که برای تغییر این عادت‌ها می‌توان اقداماتی را در نظر گرفت، اولین گام و مهم‌ترین گام در جهت ایجاد شخصیتی آسان گیرتر و رسیدن به آرامش درونی و موفقیت واقعی است. در واقع با کشف نشانه‌ های کمال گرایی در خود می‌توان بر آن غلبه و توانایی لازم برای گفتن این جمله که “تقریباً کامل نیز نتیجه‌ی مطلوبی است” را کسب کرد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید