انتشار این مقاله


MRI جایگزین بیوپسی

تکنولوژی مدرن MRI، نیاز به بیوپسی را برطرف می‌سازد.

معمول ترین انواع تومور که در کلیه یافت می‌شود، بسیار کوچک (کوچکتر از ۱.۵ اینچ) است. این تومورها معمولا بصورت تصادفی در زمان انجام اسکن CAT برای دلایل دیگر شناسایی می‌شوند؛ این شناسایی غیرمنتظره، پزشک را با مشکل مواجه می‌کند. آیا این تومورها بدخیم هستند و آیا نیازی به خارج کردن از طریق جراحی دارند؟؛ زیرا آنها ممکن است زندگی بیمار را تهدید کنند. یا خوش خیم هستند و نیازی به خارج کردن آنها نیست؟

تصمیم معمولا توسط بیوپسی اتخاذ می‌شود. با نمونه برداری از تومور، پزشکان قادر هستند تا خوش خیم یا بدخیم بودن تومور را مشخص کنند. با این حال، بیوپسی‌ها فرآیندهایی تهاجمی هستند و فاقد ریسک نمی‌باشند.

محققان مرکز سرطان کلیه در UT Southwestern Harold C. Simmons Comprehensive Cancer Center تکنولوژی تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ایجاد کرده‌اند که اطلاعاتی درباره طبیعت و تهاجمی بودن سرطان بدون انجام بیوپسی در اختیار قرار می‌دهد.

تیم، به رهبری دکتر ایوان پدروسا و جفری کاددو، در مطالعه‌ای که در The Journal of Urology منتشر شده‌است، پروتکلهای مولتی پارامتریکی ایجاد کرده‌اند که با اطمینان بالا به پزشکان می‌گوید که تومور تهاجمی است یا نه. این پروتکلها محققان را قادر می‌سازد تا ترکیب شیمیایی تومور را بدون بیوپسی ارزیابی کنند. این ترکیب (شیمیایی) به پزشکان این اجازه را می‌دهد تا درباره‌ی نوع تومور، تصمیم گیری کنند.

دکتر ایوان پدروسا گفت: “با استفاده از mpMRI، انواع متعدد تصاویر می‌توانند از بافت کلیه تهیه شوند؛ هر یک از این تصاویر درباره‌ی بافت آن، اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهند.”

الگوریتم استاندارد شده‌ی تشخیصی بصورت وسیعی برپایه‌ی ظاهر بافت کلیه در تصاویر مخصوص MRI، برای مثال تصاویر T2-weighted  و آن تصاویری که بلافاصله پس از رسیدن ماده حاجب درون عروقی به کلیه تهیه می‌شوند، است. تصاویر دیگر برای مشخص کردن حضور چربی در تومور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر پایه این الگوریتم، پزشکان کارسینوم سلول روشن (ccRCC) را با درجه اطمینان ۸۰ درصد شناسایی می‌کنند؛ این مورد، تهاجمی‌ترین و معمول‌ترین سرطان کلیه است.

دکتر پدروسا اذعان داشت: “با استفاده از mpMRI، پزشکان در UT Southwestern شانس ۸۰ درصدی در تشخیص سرطان سلول روشن دارند.”

داده‌های جمع‌آوری شده از این مطالعه، از استفاده از mpMRI برای کاهش تعداد بیوپسی‌ها حمایت می‌کند. دکتر کاددو گفت: “بیوپسی‌ها کاملا بدون درد و بدون ناراحتی نیستند. برخی بیماران در حقیقت، مطالعه آسان سرطان را بمنظور گریختن از درد بیوپسی انتخاب می‌کنند.”

محققان در UT Southwestern به ارتقای این تکنولوژی ادامه می‌دهند و بر این امیدند که در آینده‌ای نزدیک، نه تنها قادر به پیش بینی نوع سرطان، بلکه قادر به پیش گویی درصد تهاجم آن نیز باشند. دکتر کاددو اذعان داشت: “اگر ما قادر به دوری از اضطراب، ترس و پیچیدگی نادر ولی ممکن بیوپسی باشیم، من فکر می‌کنم که ما در حال پیش بردن علم پزشکی هستیم.”


مقاله مرتبط: کاربرد فناوری MRI ترکیبی در شناسایی آسیب‌های مغزی


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید