انتشار این مقاله


خواندن پیام بیگانگان فضایی ممکن است به نابودی حیات در سطح زمین بینجامد!

ولی ممکن است پاداش بزرگی در بر داشته باشد.

دانشمندان هشدار دادند: خواندن پیام بیگانگان فضایی می‌تواند به برچیده شدن حیات از سطح زمین منجر شود.

مقاله‌ای که به تازگی در arXiv.org انتشار یافته، به بررسی چگونگی خوانده شدن پیام(های) دریافت شده از فضا و کیفیت درک انسان از این پیام، پرداخته است. مقالۀ مذکور چنین نتیجه‌گیری کرده است که هرگز نمی‌توان پیش از گشودن نامه از خطرناک نبودن آن مطمئن بود.

محققان هشدار دادند که پیام بیگانگان ممکن است به حدی خطرناک باشد که بهترین شیوۀ برخورد با آن، نابود کردن پیام است.

مسلماً هر تمدن فضایی که زمانی با انسان تماس برقرار می‌کند، خطرناک محسوب نمی‌شود؛ ولی توجه به یک نکته ضروری است. از آن‌جایی که پیش از خواندن پیام نمی‌توان از محتوای آن آگاهی حاصل کرد، امن‌ترین روش برای مواجهه با چنین وضعیتی، نخواندن پیام است.


مقالۀ مرتبط: بیگانگان فضایی: نزدیک‌ترین تمدن فرازمینی چقدر با ما فاصله دارد؟


پژوهشگران در بخشی از مقالۀ خود آورده‌اند:

بالأخره، ارسال پیامی بدخواهانه به منظور پاک‌سازی حیات از سطح زمین، برای تمدن فرازمینی ارزان‌تر در می‌آید تا این که بخواهد از همان اول فضاپیمای جنگی به زمین بفرستد.

عده‌ای مطرح کرده‌اند که چنین پیامی پیش از خوانده شدن باید ابتدا آلودگی‌زدایی شود تا اطمینان حاصل شود که خطرات همراه با این پیام به خوبی درک و پیش از خوانده شدن آن، رفع شده است. با این وجود، آن طور که در مقاله آمده، حذف هر گونه خطر محتمل از پیام بیگانگان فضایی عملاً غیرممکن است.

یک پیام به سادگی و از طرق مختلفی می‌تواند ما را تهدید نماید. ممکن است در این پیام گفته شده باشد که بیگانگان قصد دارند خورشید را نابود کنند و یا هر چیز پراهمیت دیگری که انسان می‌شناسد. حتی اگر خبر واقعیت نداشته باشد، باز هم برای انسان گران تمام خواهد شد.

به نظر می‌رسد تمدن‌های فرازمینی، از فناوری‌های به مراتب کارآمدتری برای نابودسازی دنیا برخوردار باشند. این نابودسازی می‌تواند از طریق ارسال ویروس و آلوده‌سازی تمام شبکه‌های کامپیوتری در زمین صورت بگیرد، و یا بدتر، نوعی هوش مصنوعی که بتواند کنترل تمام رایانه‌ها را [علیه انسان] در دست بگیرد.

به عقیدۀ محققان، امکان ساخت نوعی قرنطینه‌گاه وجود دارد که بتوان پیام موجودات فضایی را برای مدت‌ها به صورت دست‌نخورده در آن نگاه داشت. فرض کنید این پیام در قالب یک هوش مصنوعی ارسال شود. اگر این فناوری بتواند زبان ما را فرا بگیرد، احتمالاً خواهد توانست به سؤالاتی جواب دهد که تا کنون پاسخی برای‌شان نیافته‌ایم. تمام این فرآیند می‌تواند داخل محفظه‌ای بسیار امن در سطح ماه صورت بگیرد که تعداد معدودی از افراد بسیار مهم به آن دسترسی خواهند داشت.

البته اقدام فوق باید سریعاً اتخاذ شود، چون چنین هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت کنترل زمین را در دست بگیرد. شاید تخیلی به نظر برسد، ولی این فناوری می‌تواند نحوۀ درمان سرطان – مبتنی بر نانوبات (Nanobot) – را به ما بیاموزد. حتی اگر کوچک‌ترین درک پایه‌ای از نانوبات نداشته باشیم، با کمکی که از تمدنی پیشرفته‌تر دریافت می‌کنیم، قادر به ساخت آن خواهیم بود. و این در حالی است که هوش مصنوعی در خارج از زمین (ماه) نگه‌داری می‌شود و تهدیدی به وجود نخواهد آورد.


مقالۀ مرتبط: نانوذرات ویژه داروها را به مناطق عمیق‌تر تومور می‌رسانند


دانشمندان در پایان نتیجه گرفته‌اند که شاید گشودن پیام بیگانگان فضایی به صلاح بشر باشد. خطر احتمالی کم بوده و پاداش بسیار بزرگی خواهد داشت. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این پیام می‌تواند دانش و فناوری ما را زیر و رو کند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید