انتشار این مقاله


پزشکی قرن شانزدهم تا چه اندازه عجیب بود؟

چشیدن ادرار، فصد، طاعون؛ زندگی پزشکان قرن ۱۶ خیلی خوشایند نبود اما هرگز خسته‌کننده هم نبود!

چشیدن ادرار، فصد (فلبوتومی)، طاعون؛ زندگی پزشکان قرن ۱۵ و ۱۶ خیلی خوشایند نبود اما هرگز خسته‌کننده هم نبود! و البته وجود یک کتاب آناتومی پیشگام کار را راحت‌تر می‌کرد. این کتاب، Fasciculus Medicinae، راهنمایی برای همه کارهای پزشکی بود، از درمان زخم‌ها گرفته تا تشخیص مشکلات دوران بارداری. این کتاب اولین کتاب نوشته شده در سال ۱۴۹۱ بود که برادران Venetian با گردآوری اطلاعات تعدادی از رساله‌های پزشکی و اضافه کردن تصاویر، آن را منتشر کردند.

پزشکی در قرن ۱۶(The New York Academy of Medicine)

در طول قرن‌های بعدی این کتاب بارها ویرایش و منتشر شد. این کتاب پیشرفت اطلاعات پزشکی را نشان می‌دهد که همزمان با شکل‌گیری پزشکی از  اطلاعات و دانسته‌های ابتدایی قرون وسطی به دیدگاه‌های کاملتر در دوره‌ی رنسانس بود. تصاویر این کتاب یکی از جالب‌ترین بخش‌های آن است؛ تصویر  یک شخص زودیاک دیده می‌شود که بخش‌های مختلف بدن آن با علائم ستاره‌شناسی تقسیم شده و دستورالعمل‌هایی را برای فلبوتومی در مواقع مختلف سال نشان می‌دهد. همچنین تصویر یک مرد با زخم‌های مهلک ناشی از انواع سلاح‌ها مانند تیر‌‌ و گرز دیده می‌شود. و تصویری از یک مرد با انواع بیماری‌هایی که یک پزشک ممکن بود در آن دوران با آن مواجه شده و درمانش کند.

پزشکی در قرن ۱۶(The New York Academy of Medicine)

این کتاب شامل اولین تصاویر منتشر شده از تشریح بدن انسان است، تصاویری که نشان می‌دهند درک و آگاهی پزشکان درمورد بدن تا چه اندازه پیشرفت کرده است. سرگرم‌کننده، تأمل برانگیز و اغلب منزجر کننده، این کتاب دیدگاه عجیب مردم گذشته را نسبت به بیماری‌ها و آناتومی بدن انسان نشان می‌دهد؛ این دیدگاه‌ها گویای آن است که علم پزشکی چه مسیر درازی را طی کرده و تا چه اندازه تغییر کرده است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید