انتشار این مقاله


پنج راه برای کاهش مواجهه با سرب

مواجهه با سرب سالانه باعث آمار بالایی از مرگ‌و‌میر می‌شود. چطور می‌توان با این آلاینده مقابله کرد؟

مواجهه با سرب می‌تواند بر سلامت بزرگسالان و کودکان اثر بگذارد. در این مقاله راه‌هایی برای حفظ سلامت شما و خانواده‌تان بیان می‌کنیم. هشدار‌های زیادی در مورد اثرات تماس با سرب بر سلامت کودکان وجود دارد به این دلیل که مغز و سیستم عصبی آن‌ها در حال رشد بوده و بسیار حساس است. مواجهه با سرب علت مرگ بزرگسالان نیز بوده و طبق مطالعه‌ی جدیدی میزان مرگ‌و‌میر ۱۰ برابر بیش‌تر است.

محققان داده‌های مربوط به ۱۴ هزار بزرگسال آمریکایی را که حدود ۲۰ سال پیگیری شده بودند آزمایش کردند؛ به عنوان مثال آزمایش اولیه‌ی سرم خون آن‌ها. بر اساس این مطالعه، محققان تخمین می‌زنند هر ساله ۴۱۲ هزار بزرگسال به علت مواجهه با سرب جان خود را از دست می‌دهند. زیرا سرب باعث افزایش خطر فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی ایسکمیک می‌شود. این مطالعه در مجله‌ی The Lancet Public Health منتشر شد. هیچ مقدار از سرب در خون کودکان نباید وجود داشته باشد. حتی مقدار کمی از سرب در خون بزرگسالان خطرناک است و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. بنابراین بهترین راه برای کاهش خطر، محدودیت مواجهه با سرب است.

قسمت‌های رنگ‌های پریده را فیکس کنید.

یکی از بزرگ‌ترین منابع سرب برای خانواده‌ها، رنگ‌های بر پایه‌ی سرب در خانه‌ها و آپارتمان‌هایی است که قبل از سال ۱۹۷۸ ساخته می‌شدند. این رنگ‌ها ممکن است زیر رنگ‌های جدید قرار بگیرند. اگر رنگ وضعیت خوبی داشته باشد مشکلی ندارد، تراشه‌ها و ترکیدن رنگ سرب دار خطرناک است. برای جلوگیری از بد‌تر شدن رنگ آن را با چسب‌ها یا برچسب‌های مخصوص بپوشانید. علاوه بر این اصطکاک بر روی رنگ در امتداد قاب پنجره‌ها، چارچوب در‌ها و نرده‌ها موجب ریزش رنگ و افزایش سرب در محیط شده، حتی مقدار کمی از آلودگی سرب خطرناک است. بچه‌ها ممکن است تراشه‌های رنگ را ببلعند یا با خوردن دست‌ها و اسباب بازی‌ها سرب را به دستگاه گوارش خود وارد کنند. بزرگسالان نیز ممکن است گرد و غبار سرب را که بر ظروف و غذا‌ها نشسته بخورند.

اگر در خانه یا آپارتمانی قدیمی زندگی می‌کنید که از رنگ‌های بر پایه‌ی سرب استفاده شده یا نمی‌دانید رنگ به کار برده از چه نوعی است می‌توانید با به کار بردن راهکار‌هایی میزان آلودگی به سرب را کاهش دهید.

سرب


مقالۀ مرتبط: دانشمند ۱۱ ساله‌ی آمریکایی موفق به حل مشکل آلودگی سرب شد!


قبل از هر وعده‌ی غذایی دست‌های خود و کودکانتان را بشویید. بطری‌ها، پستانک‌ها و اسباب بازی‌ها و وسایلی که کودک با آن سر‌و‌کار دارد را به طور منظم با آب و صابون بشویید. خانه را به طور منظم گرد‌گیری و نظافت کنید. از حوله‌های کاغذی مرطوب برای تمیز کردن پنجره‌ها و دیوار‌ها استفاده کنید. کف را با طی‌های مرطوب تمیز کنید. اگر از جارو‌برقی استفاده می‌کنید، مدلی را انتخاب کنید که فیلتر HEPA داشته باشد. اگر در حال بازسازی منزل قدیمی خود هستید، از یک بازرس آلاینده‌ی سرب کمک بگیرید. هم‌چنین قبل از شروع بازسازی، راهنمای سطح استاندارد سرب که آژانس حفاظت از محیط زیست منتشر کرده مطالعه کنید. برای کاهش حداقل مواجهه با سرب  نباید کودکان و مادران باردار در اطراف منازل در حال بازسازی باشند. بهتر است از فروشنده یا صاحب‌خانه سوال کنید آیا رنگ‌آمیزی خانه با رنگ‌های سرب دار انجام شده؟ احتمالا آن‌ها از این موضوع مطلع هستند.

سرب را به خانه‌ی خود راه ندهید

سرب به طور طبیعی در خاک وجود دارد، گاهی حتی در غلظت‌های بالا. از طرفی امکان دارد خاک از رنگ‌های سربی ساختمان‌های خارجی و زمین‌های بازی آلوده شده باشد. محیط‌های صنعتی و سوخت‌های سرب دار نیز ممکن است خاک را آلوده کند. برای حلوگیری از ورود سرب به منازل، کفش ‌های خود را پشت در دربیاورید و پس از ورود دست‌هایتان را بشویید. نگذارید بچه‌ها در زمین‌های خاکی بازی کنند. برای جلوگیری از بازی کودکان در فضا‌های خاکی اطراف خانه بوته‌های گیاهی بکارید یا با کود گیاهی سطح خاکی را بپوشانید.

آب را از آلودگی به سرب حفظ کنید

آب آشامیدنی می‌تواند از طریق لوله‌ها، شیر آب آلوده به سرب، آلوده شود. در برخی از سیستم‌های محلی انتقال آب سرب وجود دارد. اما سرب موجود در آب آشامیدنی به احتمال زیاد به دلیل لوله کشی خانگی شما است خصوصا اگر منزل شما پیش از سال ۱۹۸۶ ساخته شده باشد.

EPA گزارشاتی مربوط به کیفیت سیستم‌های آب محلی ارائه می‌کند. اگرچه هیچ قطعیتی برای عدم آلودگی آب آشامیدنی به سرب وجود ندارد. دکتر Rob Brown، نویسنده‌ی Toxic Home/Conscious Home (یک رویکرد ذهنی برای سلامت در خانه) می‌گوید:

حتی اگر سیستم گزارش کند در آب سربی وجود ندارد، در صورت سکونت در منازلی که لوله‌ها لحیم کاری شده‌اند احتمال آلودگی به سرب وجود دارد. می توانید برای اطمینان از سلامت آب آشامیدنی منزل خود، مقداری از آب آشامیدنی خانگی را به آزماشگاه‌های دارای گواهی EPA ببرید.


مقالۀ مرتبط: ۹۲ درصد از جمعیت جهان در مناطقی با آلودگی هوای غیرقابل تحمل زندگی می‌کنند!


برای کاهش مواجهه با سرب، قبل از استفاده از آب برای نوشیدن یا پخت‌و‌پز، شیر آب را بشویید، برای جلوگیری از هدر دادن آب، می‌توانید با قرار دادن ظرفی زیر شیر از این آب برای نظافت یا آبیاری گیاهان استفاده کنید. همیشه از آب سرد برای نوشیدن، پخت‌و‌پز و آماده کردن غذای کودک استفاده کنید. آب داغ، مقدار سرب بیش‌تری از لوله‌ها را در خود حل می‌کند. رعایت این موارد در خانه به حفظ سلامت شما در ایام سفر نیز کمک می‌کند چرا که این نکات برای شما به عادت تبدیل شده و در هر جایی انجام خواهید داد. اگر از دستگاه تسویه‌ی آب استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید دستگاه شما برای حذف سرب از بنیاد بهداشت ملی (NSF) مجوز گرفته است. هم‌چنین کارتریج را طبق توصیه‌ی کارخانه‌ی سازنده تعویض کنید.

سرب

بازی، کار و زندگی در محیط‌های سالم و ایمن

رنگ و لوله کشی تنها منبع آلودگی سرب نیست. کار کردن در برخی محیط‌های خاص  مانند مکان‌های اوراق فلزات، ریخته گری، کارخانه‌های سرامیک، گلوله، جواهر و قطعات الکترونیکی موجب افزایش خطر آلودگی به سرب می‌شود. برای تولید برخی از وسایل نیز از سرب استفاده می‌شود، وسایلی نظیر وزنه‌های ماهی‌گیری، سفال یا شیشه‌های رنگی و وسایل تعمیر خودرو. اگر شغل و حرفه‌ی شما به گونه‌ای است که با محصولات سربی در تماس هستید، اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود سرب به منزل را انجام دهید. قبل از رفتن به خانه و یا صرف غذا؛ صورت، دستان و پوست برهنه‌ی خود را شسته و لباس خود را تعویض کنید. لباس‌های کار خود را جدا از سایر لباس‌ها بشویید. هم‌چنین وسایل کار و تفریحی خود را در مکانی خارج از مکان زندگی نگهداری کنید.

غذا‌های سالم بخورید

کریستال‌های سربی و ظرف‌هایی که با سرب براق شده‌اند موجب آلودگی غذا به سرب می‌شود. بنابر‌این از این ظروف برای نگهداری یا سرو غذا استفاده نکنید مگر آن ظرف گواهینامه‌ی فاقد سرب داشته باشد. وان‌های قدیمی چینی نیز خطرناک اند.

هنگامی که لعاب وان آسیب ببیند، سرب موجود در لعاب وارد آب وان می‎‌شود. کودکان در زمان حمام آب می‌خورند یا ممکن است اسباب‌بازی‌های خود را به دهان ببرند که همه‌ی این‌ها باعث آلودگی به سرب می‌شود.

بعضی آبنبات‌های وارداتی از مکزیک و دارو‌های گیاهی نیز به سرب آلوده هستند. صندوق حمایت از محیط زیست نیز اعلام می‌کند چند مورد از غذا‌های شایع به میزان قابل توجه‌ای حاوی سرب هستند. برخی آب میوه‌ها، سبزیجاتی که ریشه‌ی آن‌ها را استفاده می‌کنیم مانند سیب زمینی و هویج. حتی سبزیجات خانگی نیز اگر در خاک آلوده به سرب کاشته شوند برای سلامتی خطرناکند.

با این وجود برخی از غذاهای مفید از ذخیره‌ی سرب در بدن جلوگیری می‌کنند. این یک راه موقت برای جلوگیری از آلودگی به آلاینده‌ی سرب است و جایگزین راهکار‌های مطرح شده نیست.

غذا‌هایی از قبیل:

مواد غذایی غنی از کلسیم: شیر، پنیر، ماست و سبزیجات سبز برگ

مواد غذایی غنی از آهن: گوشت بدون چربی، لوبیا، غلات و کره بادام زمینی

مواد غذایی با ویتامین C بالا: پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی و فلفل سبز

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کنند بهتر است برای بررسی مسمومیت با سرب از کودکان آزمایش خون گرفته شود، مخصوصا کسانی که بیش‌تر در معرض خطر بوده‌اند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید