انتشار این مقاله


سلول‌های سرطانی چگونه در برابر شیمی درمانی مقاومت می‌کنند؟

سلول‌های سرطانی برای غیرفعال کردن اثر داروهای شیمی درمانی، از پمپ‌های ملکولی خاصی استفاده می‌کنند.

برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، داروهای شیمی‌ درمانی ابتدا باید به درون آن‌ها نفوذ کنند. اما سلول‌های سرطانی بسیار زیرک هستند و قبل از آن که داروها فرصت عمل داشته باشند بوسیله‌ی نوعی پمپ‌ ملکولی به نام «MRP1»، آن‌ها را از درون سلول بیرون می‌کنند. مطالعه جدید Rockefeller’s Jue Chen چگونگی پروسه‌ی بیرون انداختن داروهای شیمی درمانی توسط سلول‌های سرطانی را بررسی کرده است.

دانشمندان از روش میکروسکوپی فریز الکترون استفاده کردند، یک تکنیک تصویربرداری که ملکول‌ها را در لایه نازکی از یخ فریز می‌کند، بدین ترتیب دانشمندان توانستند جزئیات ملکولی پمپ MRP1 را شناسایی کنند. دانشمندان پیشتر چگونگی اتصال پمپ به ترکیب دارویی از درون سلول را کشف کرده بودند و به کمک تصاویر تهیه شده جدید توانستند چگونگی آزاد شدن ترکیبات به خارج از سلول را نیز کشف کنند. تغییرات ساختاری کوچکی در پمپ MRP1 آزاد شدن ترکیبات داروی را تسهیل می‌کند.


مقاله مرتبط: تماشا کنید: مکانیسم اثر داروهای شیمی‌درمانی


تیم Chen پمپ دیگری به نام «Pgp» را نیز مطالعه کردند؛ این پمپ در سد خونی- مغزی و دستگاه گوارش یافت می‌شود. پمپ Pgp تعداد بسیا زیادی از مواد سمی را شناسایی کرده و آن‌ها را از سلول بیرون می‌کند و همچنین تمایل بسیار زیادی به دفع کردن داروهای شیمی درمانی دارد. جزئیات جدید درمورد ساختار Pgp توضیح می‌دهد که چگونه ماهیت محرک آن به انتقال گستره‌ی عظیمی از ملکول‌ها کمک می‌کند.

 نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید