انتشار این مقاله


تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که چیزی به عنوان چربی محافظ قلب وجود ندارد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هر نوع کاهش وزن برای قلب مفید است.

مطالعه جدیدی باور غلطی از وجود چربی “خوب” که از ایجاد بیماری قلبی محافظت می‌کند را در بر می‌گیرد. در حقیقت، این مطالعه جهت بررسی اثرات کاهش چربی در ناحیه‌های هیپ، سرین (باسن) و ران در سلامت قلب و عروق، صورت گرفته است. این کاهش چربی چیزی جز سود نداشت.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هر نوع کاهش وزن برای قلب مفید است.

اکثر مردم باور دارند که چربی برای شما مضر است. همچنین بسیاری از افراد می‌دانند که چاقی و اضافه وزن به طور ویژه موجب آسیب به قلب می‌شود.

اما در چند سال گذشته، بعضی از مطالعات این ایده را مطرح کرده‌اند که برخی از انواع چربی ممکن است، برعکس، باعث حفاظت از قلب شوند.


مقاله مرتبط: زنان به علت نوع توزیع چربی، در ریسک بالاتری در ابتلا به بیماری‌های کاردیومتابولیک قرار دارند


بسیاری از مطالعات از “پارادوکس چاقی” پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها دریافتند در افرادی که دارای اضافه وزن هستند و چاق می‌باشند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری، فشار خون بالا و حمله قلبی کاهش می‌یابد.

سایر مطالعات این ایده را تاکید کرده‌اند که این تنها چربی سالم است که قلب را احاطه کرده است و می‌تواند از آن حفاظت کند. در حالی که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که چربی گلوتئوفمورال (چربی‌های سرین و ران و هیپ) ممکن است سلامت قلبی را افزایش دهد.

اما مطالعه جدیدی به رهبری Peter Clifton، استاد تغذیه در دانشگاه استرالیای جنوبی در Adelaide، که در مجله American Heart Association منتشر شد؛ با برخی تحقیقات که در بالا ذکر شد، تناقض دارد.

مطالعه نشان می‌دهد هرقدر که چربی کمی داشته باشید قلب شما بیشتر از شما تشکر می‌کند. چرا که از دست دادن هر گونه چربی نشان دهنده کاهش خطر بیماری‌های قلبی است.

‘هر نوع کاهش چربی خوب است’

پروفسور Clifton برخی از سؤالات را مطرح می‌کند که انگیزه او را برای تحقق این تحقیق نشان می‌دهد. او‌ می‌گوید:

اگر شما کسی هستید که بیشتر این چربی ها را در این مناطق (گلوتئوفمورال) نگه می‌دارد و تصمیم به کاهش وزن دارید؛ آیا شما از این کاهش وزن سود می‌برید؟ یا آیا شما با وجود بیماری قلبی عروقی خود ضرر می‌بینید؟

برای پاسخ به این سوال، او اطلاعاتی را از هفت مطالعه کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مورد بررسی قرار داد. این مطالعات ۳۹۹نفر شرکت‌کننده داشت و پروفسور Clifton بررسی‌هایی بر چگونگی از دست دادن چربی در ران، پشت و عضلات اطراف آن انجام داد و اثراتش بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در این افراد مطالعه نمود.

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید