انتشار این مقاله


عفونت‌های سینوسی می‌توانند به مغز شما منتقل شوند اما هراسی نداشته باشید

در موارد نادر عفونت سينوسى به مغز منتقل مى شود

Claire Maldarelli – بیست و چهارم مارس ۲۰۱۸
وقتی بچه بودم و پتانسیل عفونت سینوسی داشتم، مادر من (که فردی افسرده بود با این که خودش انکار می‌کرد) همیشه هشدار می‌داد: مراقب باشید ، این عفونت ممکن است به مغز شما برسد! این یک استراتژی مفید بود تا من را به دکتر برساند. اما آیا واقعاً درست است؟ آیا ممکن است عفونت سینوسی به سر شما منتقل شود؟ معلوم می‌شود که حرف مادر من خیلی هم بی اساس نبوده است. باکتری‌های عفونی که به سینوس‌های ما نفوذ می‌کنند می‌توانند -خیلی ندرتاً- به مغز برسند. یکی از این رخدادهای نادر اخیرا خبرساز شد: یک پسر ۱۳ ساله از میشیگان پس از یک عفونت سینوسی پایدار، عفونت به عروق خونی داخل مغز راه یافت. علیرغم جراحی اورژانسی برای کنترل عفونت، چند روز پس از بستری شدن در بیمارستان فوت کرد.


مقاله مرتبط: سردردهاى سينوسى؛ آيا آلرژى‌ها مى‌توانند علت آن باشند؟!


این اخبار تراژیک و فوق‌العاده ترسناک هستند. ولی اولین دلیل این که این اتفاق خبرساز شد این است که یک مورد بسیار غیرمعمول بود. این آمار را در نظر بگیرید: سینوزیت حاد، عبارتی پزشکی برای عفونت موقت سینوس‌ها، نوعی از عفونت‌های تنفسی فوقانی است که شامل بینی، گوش و گلو نیز می‌شود. این بیماری‌ها، بیماری‌های رایجی هستند به طوری که هر کودک فرضی در ایالات متحده سالانه به ۵ مورد از آن‌‌ها مبتلا می‌شود. عامل بیش از نیمی از آن‌ها ویروس است. این عفونت‌ها همیشه به سینوس نمی‌رسند، در واقع سینوزیت یک عارضه از یک بیماری تنفسی ویروسی است. حتی یک بار عفونت ویروسی در سینوس‌ها، معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود. این جا جایی است که پتانسیل این را دارد که خطرناک باشد: بیماری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی را عفونی می‌کند و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. این سلسله مراتب محیط ایده‌آلی برای ورود و ایجاد عفونت باکتری‌ها فراهم می‌کند. اما عفونت‌های سینوسی ناشی از باکتری‌ها (به جای ویروس‌ها) تنها در ۵ تا ۸ درصد کودکان مبتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی و فقط ۰.۵ تا ۳ درصد بزرگسالان رخ می‌دهد.

هنگامی که شما در آن گروه بدشانسی قرار می‌گیرید، به احتمال زیاد زمان بیشتری از بیماری شما می‌گذرد، به مراتب طولانی‎تر از سرماخوردگی معمولی طول می‌کشد (حدود ۵-۷ روز). در این نقطه احتمالاً عفونت موجب ایجاد علائم شدیدی می‌شود. اما اکثر پزشکان از یک روش مراقبتی پیروی می‌کنند. مصرف آنتی بیوتیک‌ها معمولاً کمتر از یک دوره دو هفته‌ای مفید نیست. در آن لحظه معمولاً دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها وارد عمل می‌شوند.


مقاله مرتبط:  ۴ شغل مستعد به مشکلات سینوسی


بسیار خوب، برویم بر سر مغز. بدن انسان تلاش زیادی برای محافظت از مغز در برابر حمله پاتوژن‌ها می‌کند. یکی از آن‌ها چیزی است به نام سد خونی مغزی، که یک غشای نیمه تراواست که فقط مایعات و مواد مغذی را برای عبور از خود انتخاب می‌کند. اما در موارد نادر باکتری نیز می‌تواند وارد شود. از آنجا که سینوس‎ها به مغز نزدیک هستند، در موارد نادر عفونت می‌تواند راهی برای عبور از این سد پیدا کند. شایعترین این عوارض نادر، چیزی است به نام آمپیم تحت سخت‌شامه‌ای (subdural empyema) که در آن چرک (یک توده چسبناک از گلبول‌های سفید) در فضای خارجی‌ترین غشاء مغز (سخت شامه) و غشای میانی به نام عنکبوتیه جمع می‌شود. عفونت می‌تواند منجر به تورم مغز، تشنج، دگرگونی وضعیت ذهنی و استفراغ شود. بنایراین، بله، عفونت سینوسی (به ندرت) به مغز شما می‌رسد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هرگز بدون خبر از هیچ جایی سر در نمی‌آورد و همیشه باعث نشانه‌هایی مثل سردرد بسیار شدید می‌شود. اگر یک عفونت تنفسی فوقانی داشته باشید که بیشتر از معمول طول بکشد (بیش از دو هفته) و یا سر درد شدید یا تورم در صورت، باید مستقیم به اتاق اورژانس بروید.

متاسفانه نوجوان میشیگانی مورد اخیر به یک مرکز مراقبت فوری مراجعه کرد، اما هیچکس تا زمان تشدید وضعیتش بیماری او را تشخیص نداد. احتمال بروز این عفونت کم است، اما این خبر یک یادآوری مهم است که پزشکان و بیماران به طور یکسان باید به علائم عفونت طولانی مدت توجه جدی داشته باشند. تقاضای آنتی‌بیوتیک‌ها چند روز بعد از یک سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه بزرگی است اما نادیده گرفتن احتقان دردناک سینوسی که به مدت چند هفته ادامه می‌یابد نیز به همان اندازه اشتباه است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید