انتشار این مقاله


آیا مدیتیشن می‌تواند به رفع استرس کمک کند؟

با توجه به مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده مدیتیشن می‌تواند به بدن در پاسخ به شرایط استرس‌زا کمک کند.

با توجه به مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده مدیتیشن می‌تواند به بدن در پاسخ به شرایط استرس‌زا کمک کند. در این تحقیق افرادی که اضطراب و استرس بالایی داشتند، در جلسات تمرینی مدیتیشن ذهنی به مدت ۸ هفته شرکت کردند. در این جلسات آن‌ها آموختند که روی وقایعِ زمان حال تمرکز کرده و افکار و احساسات دشوار را بپذیرند. محققان دریافتند که پس از تکمیل جلسات تمرینی، سطح هورمون‌ها و مارکرهای مربوط به استرس و التهاب در شرکت‌کنندگان، نسبت به زمان قبل از شروع این دوره کاهش محسوسی پیدا کرد.

در قسمتی از این تحقیق، هم‌چنین گروه دیگری برای مقایسه با گروه اول، در جلسات کنترل استرس که شامل مدیتیشن نمی‌شد، شرکت کردند. این شرکت‌کننده‌ها برخلاف گروه اول، کاهش چندان محسوسی در نشانگرهای استرسی و التهابی در بدن خود پس از اتمام جلسات، نشان ندادند. دکتر الیزابت هاگ، دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جرج‌تاونِ واشنگتن می‌گوید:

تمرینات مدیتیشن راهکار درمانی ارزان‌قیمت، مؤثر و قابل‌قبول‌تری است و این یافته‌ها این فرضیه را که مدیتیشن باعث افزایش مقاومت در برابر استرس می‌شود، تحکیم می‌بخشد.


مقاله‌ی مرتبط: مدیتیشن شما را به فردی بهتر تبدیل نخواهد کرد


تحقیقات قبل‌تر نشان داده بودند که مدیتیشن دارای خواص درمانی و مفیدِ جسمی و ذهنی می‌باشد و برخی از متخصصان از این روش برای درمان بیمارانی که مشکل اضطراب دارند، استفاده می‌کنند.

در این تحقیق ۸۹ نفر با سابقه اضطراب و استرس بالا در گذشته، انتخاب شدند. این افراد به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه مدیتیشن و گروه دیگر جلسات کنترل استرس را انجام می‌داد. جلسات کنترل استرس شامل درس‌هایی در مورد کاهش اضطراب، از قبیل کنترل زمان، تغذیه مناسب و خواب سالم بود.

قبل و بعد از این که هر دو گروه دورۀ جلسات را گذراندند، شرکت‌کنندگان تحت شرایط استرس‌زای آزمایشگاهی قرار گرفتند؛ به طور مثال از آن‌ها خواسته‌شد تا مقابل حضاری که آن‌ها را ارزیابی می‌کردند با آمادگی قبلی کم، سخن‌رانی کنند یا از آن‌ها خواسته‌شد که حساب ذهنی انجام دهند. قبل و بعد انجام این آزمایش‌ها از آن‌ها نمونۀ خون گرفته‌شد. در نهایت نمونه‌های خون گرفته‌شده از نظر داشتن نشانگرها و فاکتورهای مربوط به استرس و التهاب ارزیابی شدند.

پس از آزمایش شرکت‌کنندگان در جلسات مدیتیشن کاهش بسیار بیشتری در فاکتورهای استرسی نسبت به افراد شرکت‌کننده در جلسات کنترل استرس نشان دادند. این تحقیق نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند استراتژی خوبی برای کاهش دادن واکنش‌های بیولوژیکی مربوط به استرس در افراد مضطرب باشد. دانشمندان عنوان کردند که در تحقیقات بعدی باید به بررسی اثرات مدیتیشن در استرس‌های زندگی واقعی پرداخته‌شود، نه استرس‌های ایجاد شده به‌صورت مصنوعی.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید