انتشار این مقاله


طبق مطالعات، ایبوپروفن و استامینوفن در درمان دندان درد موثر تر از اپیوئیدها هستند

طبق بررسی‌‌های جدید اپیوئیدها (شبه‌افیونی) در میان موثرترین یا بلندمدت‌ترین گزینه‌های در دسترس برای تسکین دندان دردِ حاد نیستند

بررسی‌ جدید از نتایج بیش از ۴۶۰ مطالعه‌ منتشر شده، نشان می‌دهد که اپیوئیدها (شبه‌افیونی) در میان موثرترین یا بلندمدت‌ترین گزینه‌های در دسترس برای تسکین دندان دردِ حاد نیستند.

طبق تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه Case West Reserve، ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) به تنهایی یا در ترکیب با استامینوفن در کاهش دندان درد بهتر هستند.

این مطالعه در مورد کاهش درد حاد در دندانپزشکی که اخیرا بر روی جلد مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا چاپ شده، ایمنی و کارآیی تعدادی از گزینه‌های تسکین را ارزیابی کرد.


مقاله مرتبط: سازمان غذا و دارو نخستین دستگاهِ درمان اعتیاد اپیوئیدی را تائید کرد!


Anita Aminoshariae، استادیار دپارتمان اندودونتیکس (شاخه‌ای از دندانپزشکی که درباره بیماری‌های حفره میانی دندان بحث می‌کند) دانشکده دندانپزشکی و یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت:

آن‌چه ما می‌دانیم این است که تجویز داروهای مخدر باید آخرین راه‌حل باشد.

طبق گفته‌ی موسسه‌های ملی بهداشت، هر روز بیش از ۱۱۵ آمریکایی در نتیجه‌ی مصرف بیش از حد اپیوئید (شبه‌افیونی)، جان خود را از دست می‌دهد.

Aminoshariae گفت:

هیچ بیماری نباید با درد به خانه برود. این بدان معنی است که اپیوئیدها گاهی بهترین گزینه هستند، اما قطعا نباید اولین گزینه باشند. هدف از بررسی سیستماتیک، خلاصه‌سازی داده‌های مربوط به اثربخشی داروهای مسکن خوراکی‌با استفاده از نوعی مطالعه است.

او در ادامه افزود که بهترین اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که استفاده از داروهای غیراستروئیدی، با استامینوفن یا بدون آن، مطلوب‌ترین تعادل بین منافع و عوارض را به همراه دارد؛ بهینه‌سازی اثر بخشی در عین به حداقل رساندن عوارض جانبی حاد.

او اپیدمی (همه‌گیری) اپیوئیدها را در سطح ملی، به عنوان یکی از دلایل بسیاری که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید از یافته‌ها مطلع شوند، اشاره کرد.

این تحقیق نشان داد که برای بزرگسالان ترکیبی از ۴۰۰ میلی‌گرم از ایبوپروفن و ۱۰۰۰ میلی‌گرم از استامینوفن برتر از هر داروی حاوی اپیوئیدِ مورد مطالعه بود.


مقاله مرتبط: استفاده از استامینوفن در دوران بارداری سبب دیرکرد زبان‌گشودن در فرزند دختر می‌شود


Aminoshariae افزود:

هدف ما تهیه‌ی توضیح مختصری از مزایا و خطرات این داروها به عنوان منبعی برای دندانپزشکان است تا برای استفاده در تصمیم‌گیری بالینی خود مورد توجه قرار دهند.

این مطالعه همچنین نشان داد که اپیوئیدها یا ترکیبات دارویی که شامل اپیوئیدها هستند، بیش‌ترین عوارض جانبی مضر از جمله کسالت و خواب‌آلودگی، مشکلات تنفسی، تهوع / استفراغ و یبوست را در کودکان و بزرگسالان در پی دارد.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید