انتشار این مقاله


همه احساسات: تنوع احساسی مرتبط با سلامتی است

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تجربه‌های متعدد از احساسات می‌تواند تندرستی را بهبود ببخشد.

تجربه‌ی هر یک از این احساسات باعث می‌شود اکثر مردم احساس کنند روز خوبی دارند. تجربه چندین مورد از آن‌ها در یک روز فوق العاده خواهد بود و به دلایل بیشتر از یک مورد: یک تحقیق روزافزون نشان داده است که تجربه‌ی طیف گسترده‌ای از احساسات مثبت در یک روز با سلامتی و تندرستی ارتباط دارد.

دو سال پیش محققانی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده و انگلستان نگاهی دقیق به این موضوع داشتند. در مطالعه ابتدایی آن‌ها بیش از ۳۵،۰۰۰ شرکت کننده از فرانسه را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند که آن‌ها به چه میزان ۲۰ احساس واضح و مختلف – ۱۰ احساس مثبت و ۱۰ احساس منفی – را تجربه کردند و سپس شاخص‌هایی که افسردگی را نشان می‌دهند در شرکت کنندگان بررسی شد.

آن‌ها دریافتند که شرکت کنندگان احساساتی‌تر – یعنی کسانی که طیف گسترده‌ای از احساسات را تجربه کرده‌اند – با احتمال کمتری علائم افسردگی را تجربه کردند. این امر فقط برای تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به احساسات مثبت یا فقط احساسات منفی انجام شد؛ در حالی که تمام احساسات ترکیب شده است.


مقاله مرتبط: احساسات خود را انتخاب کنید!


در تحقیق دوم، محققان تلاش کردند تا ببینند آیا تجربه احساسات مختلف نیز با سلامت جسمانی مرتبط است یا خیر. آنها ۱۰،۰۰۰ بزرگسال بلژیکی را بررسی کردند که طیف وسیعی از احساسات را تجربه کرده‌ بودند و هر روزه نیز آن‌ها را تجربه می‌کردند و سپس اطلاعات بهداشتی، از جمله تعداد بازدیدکنندگان از پزشک، چگونگی گذراندن یک شب در بیمارستان و تعداد داروهای تجویزی را از خدمات بیمه درمانی بلژیک تهیه کردند. آن‌ها همچنین شرکت کنندگان را در مورد تغذیه، عادت‌های ورزشی و مصرف سیگار مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند که تجربه در تنوع احساسات، پیش بینی کننده قوی برای سلامت فرد است. افرادی که انواع احساسات مثبت یا منفی را تجربه کرده‌اند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، زمان کمتری را در بیمارستان می‌گذرانند و داروهای کمتری مصرف می‌کنند.


مقاله مرتبط: ۵ اصل اساسی برای مقابله با احساسات منفی


آنتونی اونگ، استاد توسعه انسانی در مرکز تحقیقات ترجمه، برونفنبرنرر، از یک رویکرد تحلیلی جدید برای ارتباط زیست شناختی تجربه احساسات متعدد و التهاب در بدن استفاده کرده است.

اونگ ۱۷۵ نفر که ۴۰ تا ۶۵ ساله بودند و احساسات خود را در یک بررسی روزانه، به مدت ۳۰ روز گزارش می‌دادند، دنبال کرد. در پایان هر روز، شرکت کنندگان ثبت می‌کردند که آیا در آن روز ۱۶ احساس مثبت از جمله علاقه، هیجان، الهام، هوشیاری و آرامش را تجربه کرده‌اند. آن‌ها همچنین ثبت کردند که آیا از ۱۶ احساس منفی برخوردار بودند، از جمله ترس، ناراحتی، عصبانیت و شرمساری.

شش ماه بعد، شرکت کنندگان تحت آزمایشات خون برای سه نشانگر التهاب قرار گرفتند. این مطالعه بر التهاب تمرکز کرده است؛ زیرا می‌توان از طریق آزمایش خون غیر تهاجمی، آن را اندازه گیری کرد و به طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلات استخوانی و مفصلی مربوط می‌شود.

این مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که طیف وسیعی از احساسات مثبت را تجربه کرده بودند، نسبت به افرادی که احساسات مثبت کمتری تجربه کرده بودند، سطح پایین‌تر التهاب را نشان می‌دهند. محدوده‌ی احساسات منفی -صرف‌نظر از اینکه کم یا وسیع بود – تأثیری بر التهاب نداشت.


مقاله مرتبط: ۱۰ گام برای مدیریت احساسات


اونگ توضیح داد: “ممکن است تجربه‌ی تنوع حالات هیجانی -در این مورد، احساسات مثبت- انعطاف پذیری فرد را از طریق جلوگیری از فراوانی و یا تمدید هر یک احساسات مسلط شونده بر زندگی عاطفی فرد تقویت کند.”

اونگ گفت:

ما در مورد سلامتی انسان چه می‌دانیم؟ پاسخ به این سوال در مقایسه با آنچه که در مورد بیماری در انسان، اختلال و بیماری شناخته شده است بطور شگفت آوری اندک است. اما تحقیقات همواره نشان داده است که زمانی که عرضه احساسات مثبت به ما فراوان هستند، ما پیشرفت کرده و به نسخه‌های انعطاف پذیر و مقاوم از خودمان تبدیل می‌شویم.

بحث اصلی این مقاله این است که خوشبختی‌های بسیاری در زندگی وجود دارد و تجربه‌های فراوانی از انواع مختلف احساسات مثبت در زندگی روزمره، می‌تواند برای سلامت مفید باشد.

او در ادامه بحث بیان کرد:

راه ساده‌ای برای قرار دادن این امر در زندگی روزمره وجود دارد: توجه داشته باشید زمانی که شما احساسات مثبت را تجربه می‌کنید، آن‌را برچسب گذاری کنید. هنگامی که شما یک احساس مثبت را تشخیص دهید و برچسب گذاری کنید، ممکن است در طول روزهای دیگر به شما کمک کند احساسات مثبت و متنوع دیگری را تجربه کنید. و این کار، به نوبه خود، می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

پیام اصلی: تمرکز بر آگاهی از احساسات شما می‌تواند منجر به بهبود قابل ملاحظه‌ای در سلامت و رفاه‌تان گردد.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید