انتشار این مقاله


آزمایش خون در آزمایشگاه مینیاتوری

محققانی از دانشگاه تورنتو، آزمایشگاهی به اندازه‌ی لنگه کفش ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به صورت جزئی و کم‌هزینه، آزمایش خون انجام دهد.

محققانی از دانشگاه تورنتو، آزمایشگاهی به اندازه‌ی لنگه کفش ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به صورت جزئی و کم‌هزینه، آزمایش خون انجام دهد. این آزمایشگاه سریعاً با یک قطره خون می‌تواند تشخیص دهد که فردی برای بیماری عفونی خاصی آنتی‌بادی دارد یا خیر.

این وسیله که آن را جعبه‌ی MR نامیده‌اند، فعلاً برای سرخک و روبلا آزمایش شده و محققان هم‌چنان در حال تلاش برای تنظیم دقیق آن می‌باشند. امید است نهایتاً بتوان از آن برای آزمایش انواع بیماری‌ها، چه با هدف کنترل بیماری و چه اهداف تحقیقاتی، در مناطقی از جهان که با آزمایشگاه‌های مرسوم ساعت‌ها یا حتی بیش‌تر فاصله دارند، استفاده کرد.
آزمایش جعبه در کمپ پناهندگان سیاسی واقع در Kakuma در کنیا صورت گرفت. به صورتی که نمونه‌های خونی موجود از نظر آنتی‌بادی‌ بیماری‌های سرخک و روبلا بررسی شد؛ اما به گفته‌ی دانشمندان مجری طرح، نسخه‌های آینده‌ی این آزمایشگاه مینیاتوری جهت آزمایش آنتی‌بادی‌های مرتبط با سایر پاتوژن‌ها و حتی خود پاتوژن‌ها نیز قابل استفاده خواهد بود.


مقاله‌ی مرتبط: آزمایش خون برای تشخیص زودهنگام سرطان امیدوارکننده ظاهر شد


هدف از آزمایش آنتی‌بادی‌، شناسایی افرادی بود که قبلاً به عفونت مبتلا شده یا علیه عامل بیماری‌زا واکسینه شده بودند. قابلیت انجام چنین تستی برای تشخیص افراد مبتلا به یک بیماری خاص، می‌تواند به شناسایی افراد آلوده و غیرآلوده بین افراد در معرض یک اپیدمی کمک کند.


جعبه‌ی MR؛ Christian Fobel در حال کار جهت بهینه‌سازی طرح در Kakuma

فرستادن چنین سیستمی با قابلیت سازگاری بالا به نقاط مختلف جهان، یک رؤیا است.
Aaron Wheeler، نویسنده‌ و سرپرست مطالعه

مقاله‌ی مربوطه که نویسندگانی از وزارت بهداشت و سلامت کنیا و مراکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های این منطقه نیز در آن شرکت داشتند، در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شد. جعبه‌ی MR در راستای رؤیای دیرین آزمایش‌های تشخیصی، از تکنولوژی آزمایشگاه روی چیپ استفاده می‌کند. آزمایشگاه Wheeler در تمام مدتی که با CDC در ارتباط بوده، بر روی این نوع آزمایش کار کرده است. انجام آزمایش در شرایط دنیای واقعی، در مناطقی که قطع متناوب نیروی برق و سایر چالش‌ها در برابر استفاده‌ی بهینه از ابزار مجهز به تکنولوژی بالا قرار دارد، تیم تحقیقات را مجبور ساخت برای ساختن ابزاری قابل استفاده در این شرایط ابتکار به خرج دهند.

چیپ‌های میکروفلوئیدیک مورداستفاده در این آزمایشگاه، هر یک بین ۵۰ تا ۶۰ دلار هزینه برداشته که برای آزمایش نمونه‌های خونی فراوان بسیار گران قیمت محسوب می‌شود. Darius Rackus از اعضای تیم اذعان داشت با هک یک پرینتر معمولی شرکتی، توانسته‌اند آن را برای چاپ الکترود برنامه‌ریزی کنند. پرینتر این کار را با استفاده از جوهر رسانا انجام می‌دهد.

تیم تحقیقات در جهت بهبود نتایج نیز تلاش کرده و در وهله‌ی بعدی، جعبه را در جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان پایگاه دوم پروژه آزمایش کرده است. به گفته‌ی Rackus، این گروه برنامه دارد نرم‌افزار و سخت‌افزار مربوطه را در دسترس عموم قرار دهد تا هر کس بتواند آن را دانلود کرده و به بهبود آن اقدام کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید