انتشار این مقاله


آیا رژیم غذایی می‌تواند یائسگی را به تأخیر بیندازد؟

مصرف غذاهای خاصی می‌تواند به تأخیر یا تسریع شروع یائسگی بیانجامد.

مطابق مقاله‌ای جدید از انگلستان، خوردن غذاهای خاصی می‌تواند به تأخیر یا تسریع شروع یائسگی بیانجامد. به یافته‌ی محققان، استفاده از حبوبات تازه مثل نخودفرنگی یا لوبیا سبز، ماهی‌های چرب مثل ماهی‌های سالمون، ساردین و خال‌خالی می‌توانند در تأخیر شروع یائسگی نقش داشته باشند؛ در حالی که خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل برنج یا پاستا می‌تواند شروع یائسگی را سرعت بخشد.
با این حال، این مطالعه تنها به وجود رابطه بین رژیم غذایی و زمان یائسگی اشاره کرده و به دنبال مکانیسم دقیق تأثیر غذا بر یائسگی نبوده است. به عبارت دیگر، در این مطالعه دلایل و اثرات در نظر گرفته نشده است.

هنوز این موضوع که آیا تأخیر در یائسگی مفید است یا خیر، مشخص نیست. یائسگی زودرس با افزایش خطر بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و افسردگی همراه است؛ اما از طرفی به گفته‌ی محققان، در برابر برخی از سرطان‌ها مثل سرطان سینه، اندومتر و تخمدان محافظت به عمل می‌آورد. Yashvee Dunneram، راهنمای محققان این مطالعه و دانشجوی دکترای علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه Leeds لندن، اظهار دارد:

به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم مصرف این غذاهای خاص را به منظور تأثیر در روند طبیعی شروع یائسگی زنان، توصیه کنیم.

Dunneram در مصاحبه‌ای اذعان کرد مطالعات پیشین نشان داده است که رژیم غذایی ممکن است یائسگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما نتایج حاصل از مطالعات مختلف یافته‌های متناقضی را نشان می‌دهند. بنابراین او تصمیم گرفت از اطلاعات حاصل از مطالعه‌ی کوهورت زنان انگلستان استفاده کند. این اطلاعات  به او و تیمش امکان می‌داد عادت‌های غذایی زنان قبل از شروع یائسگی آن‌ها را ارزیابی کرده و سپس به مقایسه‌ با سن واقعی یائسگی زنان، بپردازند. این بررسی‌ها باعث واقعی‌تر شدن داده‌ها نسبت به مطالعات گذشته شد.


مقالۀ مرتبط: کمبود وزن ممکن است منجر به یائسگی زودرس شود!


زمان غذا خوردن

محققان به منظور تحقیق بیشتر، به بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از ۳۵ هزار زن با محدوده‌های سنی ۳۵ تا ۶۹ سال از انگلستان، اسکاتلند و ولز پرداختند. در این بررسی از زنان خواسته شد به پرسش‌هایی در رابطه با فاکتورهایی از سلامتی که می‌توانند یائسگی را تحت تأثیر قرار دهند، پاسخ دهند. این فاکتورها شامل رژیم غذایی، پیشینه‌ی وزن، میزان ورزش، پیشینه‌ی باروری و استفاده از درمان‌های جایگزینی بود.
سپس ۴ سال بعد محققان با تحت نظر داشتن زنان، زمان شروع یائسگی آن‌ها را بررسی نمودند. حدود ۱۴ هزار نفر در هر دو زمان اشاره شده پاسخ دادند و از این میان ۹۱۴ نفر گفتند که طی دوره‌ی چهار ساله، زمانی که سنی بین ۴۰ تا ۶۵ داشتند، یائسگی طبیعی را شروع کردند. به یافته‌ی محققان، زنان به طور میانگین در ۵۱ سالگی به یائسگی رسیده بودند.

مشاهده شد هر نوع استفاده‌ی اضافی روزانه از ماهی‌های پرچرب شامل قزل‌آلا و شاه‌ماهی، با تأخیر سه ساله‌ی یائسگی و استفاده‌ی اضافی روزانه از حبوبات تازه با تأخیر یک ساله‌ی شروع یائسگی همراه بوده است. علاوه بر این به گفته‌ی آن‌ها، مصرف بیش از حد ویتامین B6 و روی (موجود در رژیم غذایی نه مکمل‌ها) به طور کلی با تأخیر یائسگی مرتبط است.
در مقابل، به گفته‌ی محققان در یافته‌هایی که سایر عوامل تأثیرگذار را در نظر می‌گرفت، مصرف اضافی روزانه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده با تسریع ۱.۵ ساله‌ی شروع یائسگی همراه بود.

تفکیک داده‌ها

محققان داده‌ها را به گروه‌های کوچک مادران در مقابل کسانی که مادر نیستند و گیاه‌خواران در مقابل غیرگیاه‌خواران تقسیم کردند. طبق یافته‌‌ها، در میان زنانی که گیاه‌خوار نبودند، خوردن روزانه‌ی اسنک‌های ناسالم مثل چیپس‌ها و محصولات برشته با ۲ سال شروع زودتر یائسگی در مقایسه با زنان گیاه‌خواری که مصرف اسنک‌های ناسالم کم‌تری داشتند، همراه بود. در همین حال، زنان بدون فرزند که بیشتر انگور و مرغ استفاده می‌کردند، یائسگی را دیرتر تجربه کرده بودند.


مقالۀ مرتبط: یائسگی؛ عاملی در ایجاد بیماری آلزایمر


به گفته‌ی آن‌ها، احتمالاً غذاهای خاصی مثل انگور، حبوبات و ماهی‌های پرچرب، به دلیل آنتی‌اکسیدان موجود در آن‌ها که می‌تواند در بلوغ و آزادشدن تخمک‌ها تأثیر داشته باشد؛ به تأخیر در یائسگی منجر می‌شوند.
برعکس، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده خطر مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد. این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند با فعالیت هورمون‌های جنسی تداخل ایجاد کرده و سطح استروژن بدن را افزایش دهد؛ در واقع، همان عواملی که باعث افزایش تعداد چرخه‌های قاعدگی و کاهش تعداد تخمک‌ها می‌شوند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید