انتشار این مقاله


خون بند ناف شاید به ریکاوری مغز پس از سکته کمک کند

خون بند ناف و سلول‌های بنیادی جفت به عنوان درمان احتمالی برای آلزایمر و سایر بیماری‌ها، در کانون توجه دانشمندان قرار دارند.

به‌نظر می‌رسد تزریق خون بند ناف بهتر از آنچه انتظار می‌رود به بهبود افراد بعد از سکته مغزی کمک می‌کند. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی مسدود مانع رسیدن مواد غذایی به سلول‌های مغزی شده و در نتیجه موجب مرگ آن‌ها می‌شود. Joanne Kurtzberg و همکارانش در دانشگاه Duke در کارولینای شمالی در نظر دارند که خون جوان ممکن است مغز آسیب‌دیده را درمان کند.


مقالۀ مرتبط: چرا تزریق خون افراد جوان به سالمندان، مغز را جوان‌تر می‌کند؟


خون بند ناف و سلول‌های بنیادی جفت به عنوان درمان احتمالی برای آلزایمر و سایر بیماری‌ها، در کانون توجه دانشمندان قرار دارند. به منظور بررسی کارایی خون بند ناف در درمان سکته مغزی، این تیم به ۱۰ بیمار سکته مغزی بین سنین ۴۵ تا ۷۹، فقط یک بار خونی را که از بند ناف نوزاد تازه متولد شده گرفته شده بود، تزریق کردند. این تزریق بین ۳ تا ۱۰ روز پس از اینکه هر فرد دچار سکته مغزی شده است، انجام گرفت.

بعد از سه ماه، در حرف‌زدن، بینایی و حرکات همه‌ی ۱۰ داوطلب پیشرفت و بهبودی مشاهده شد و در زندگی روزمره‌ی خود مستقل‌تر شده بودند. Kurtzberg می‌گوید:

این نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند، چرا که هیچ گروه دارونمایی وجود نداشت. با این حال، نمرات شرکت‌کنندگان در تست‌های ارزیابی ناتوانی بیش از حد انتظار برای بیماران سکته مغزی بهبود یافته بود، که این اشاره به اثرات مثبت دارد.

این یافته‌ها با مطالعات قبلی در موش‌ها متناسب می‌باشد که نشان می‌داد تزریق خون بند ناف انسانی به ترمیم آسیب‌های ناشی از سکته‌ی مغزی کمک می‌کند. حیوانات سریع‌تر بهبود می‌یابند، بقای بهتری دارند و ناحیه آسیب مغزی کوچک‌تر است. این مطالعات حیوانی نشان داد که سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف مسئول اثرات درمانی هستند. سلول‌های بنیادی مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که رشد سلول‌های مغزی جدید را تحریک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. بعد از سکته مغزی، در بدن واکنش‌های التهابی رخ می‌دهد که موجب آسیب بیش‌تری به مغز می‌شود. بنابراین، با سرکوب این واکنش‌ها نواحی آسیب‌دیده می‌توانند ترمیم شوند.


مقالۀ مرتبط: خون نوزادان انسان می تواند مغز موشهای پیر را دوباره جوان کند!


سکته مغزی

اکنون محققان آزمایش بزرگ‌تری را برای تایید نتایج خود شروع کردند که شامل ۱۱۰ نفر است. نیمی از شرکت‌کنندگان تنها یک تزریق از خون بند ناف را دریافت خواهند کرد، در حالی که سایر شرکت‌کنندگان دارونما دریافت خواهند کرد.

چندین گروه دیگر نیز بر روی درمان سلولی سکته مغزی کار می‌کنند، از جمله شرکت آمریکایی SanBio که نشان می‌دهد تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی مغز استخوان به مغز به بیماران سکته مغزی کمک می‌کند تا دوباره راه بروند.

داروهای جدید برای سکته مغزی ضروری و نیاز است. این مشکل بزرگی است. سکته مغزی نه‌تنها باعث مرگ بسیاری از افراد می‌شود، بلکه بسیاری را ناتوان می‌کند.


مقالۀ مرتبط: ۵ راه پیشگیری از سکته مغزی


در حال حاضر، درمان اصلی برای سکته مغزی داروهای از بین‌برنده‌ی لخته خون هستند که به پاکسازی موانع و برطرف کردن انسدادها کمک می‌کنند. با این حال، اکثر افراد این درمان را دریافت نمی‌کنند، چون نیاز است در عرض پنج ساعت بعد از وقوع سکته مغزی تجویز شود و بسیاری از افراد متوجه نیستند که باید در طول این بازه زمانی دریافت کنند.


مقالۀ مرتبط: برخی از روش‌های درمان سکته مغزی به بیماران ارائه نمی‌شود؛ علت چیست؟

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید