انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۳)

برای اولین بار، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درمانی را تأیید کرده که حاوی ترکیبی مشتق از ماری جوانا می‌باشد.

صدها ژن جدید شاید عامل اساسی هوش، اوتیسم و افسردگی باشند

باهوش بودن یک شمشیر دولبه است. به نظر می‌آید افراد باهوش بیشتر عمر می‌کنند ولی بر اساس دو مطالعه‌ی کلان ژنتیکی، بسیاری از این ژن‌های پشت هوش، می‌توانند همچنین به اوتیسم، اضطراب و افسردگی بیانجامند. این کار همچنین یکی از اولین مطالعاتی می‌باشد که انواع ویژه‌ی سلولی و مسیرهای ژنتیکی مربوط به هوش و سلامت ذهنی را شناسایی کرده است و به طور بالقوه‌ای راه‌های جدیدی را برای بهبود آموزش یا درمان رفتارهای اختلال عصبی پیش روی ما خواهد گذاشت.

اولین داروی مشتق از ماری جوانا در آمریکا تأیید شد

برای اولین بار، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درمانی را تأیید کرده که حاوی ترکیبی مشتق از ماری جوانا می‌باشد. در اعلانیه بیست و پنجم ژوئن، این آژانس اپیدیولکس (Epidiolex)، داروی ضد صرع ساخته شده از کانابیدیول را تأیید کرد. این ماده‌ی شیمیایی در ماریجوانا یافت می‌شود ولی اثرات روانی ندارد. اپیدیولکس که توسط GW Pharmaceuticals در کمبریج انگلستان ساخته شده، اکنون می‌تواند برای درمان دو اختلال صرع مورد استفاده قرار گیرد که در کودکی بروز می‌کنند و سندرم لنوکس-گستو و سندرم دراوت نام دارند. اپیدیولکس در کارآزمایی‌های بالینی تعداد تشنج‌ها را در بعضی افراد تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است. این دارو هم‌اکنون از طرف آژانس داروهای اروپا در حال بررسی می‌باشد.

در تمدن مایا از شکلات به عنوان پول استفاده می‌شد

شکلات امروزی که به شکل نمادهای مایایی درآورده شده و زبان آن‌ها را رویش نوشته‌اند. ARINA HABICH/ALAMY STOCK PHOTO
شکلات امروزی که به شکل نمادهای مایایی درآورده شده و زبان آن‌ها را رویش نوشته‌اند. ARINA HABICH/ALAMY STOCK PHOTO

یک تکه شکلات در آشپزخانه‌ی شما شاید در دوران مایا به اندازه‌ی هم وزن طلایش ارزش داشت. مطالعه‌ای جدید معلوم کرده است که شکلات در نوع خودش در نزد توانگران مردم مایا پول محسوب می‌شده و از دست دادن این خوراکی لذیذ شاید حتی در فروپاشی این تمدن مشهور نقشی داشته باشد.

صحنه‌ی آماده کردن شکلات در مکزیک قرن شانزدهم

مشاهده‌ی لحظه‌ی خطیر انتقال حیات تک‌سلولی به چندسلولی شاید دیگر چندان سخت نباشد

میلیاردها سال پیش، حیات از یک آستانه عبور کرد. سلول‌های منفرد شروع به چسبیدن به همدیگر کردند و دنیایی از بی‌شکلی و تک سلولی راه تکامل را در پیش گرفت تا شورش کند و اشکال بدیع و چندسلولی امروزه را، از مورچه‌ها و درختان گرفته تا انسان‌ها، به وجود آورد. این لحظه در تاریخ حیات بسیار مهم محسوب می‌شود و تا همین اواخر، ما هیچ ایده‌ای درباره‌ی رخدادهای آن نداشتیم.

چرا خرگوش خانگی شما از خویشاوند وحشی‌اش سر به راه‌تر است؟


بیشتر بخوانید: بقای رام‌ترین: آیا انسان‌ها اولین جانورانی بودند که اهلی شدند؟


چرا یک خرگوش وحشی با نزدیک شدن انسان‌ها پا به فرار می‌گذارد، ولی یک خرگوش اهلی منتظر نوازش می‌ماند؟ مطالعه‌ای جدید به این نتیجه رسیده که اهلی شدن شاید تغییراتی را در مغز این‌ها –و شاید در بقیه‌ی جانوران- تحریک کرده که به سازگاری آن‌ها با محیط جدید و تحت سلطه انسان کمک کرده باشد.

آمیگدال (آبی) در جانوران اهلی نسبت به همتایان وحشی خود 10 درصد کوچک‌تر است. بخش نارنجی محل اعمال تغییرات را نشان می‌دهد. IRENE BRUSINI ET AL
آمیگدال (آبی) در جانوران اهلی نسبت به همتایان وحشی خود ۱۰ درصد کوچک‌تر است. بخش نارنجی محل اعمال تغییرات را نشان می‌دهد. IRENE BRUSINI ET AL
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید