انتشار این مقاله


مستندسازی زندگی ممکن است به قیمت تخریب خاطرات تمام شود

اقدام به عکسبرداری خاطرات مردم در مورد آن رویداد را تخریب می‌کند.

چقدر به خاطرات خود اهمیت می‌‍‌‌دهید؟ به اندازه‌ای هست که از عکس شگفت‌انگیز بعدی در صفحه‌ی اینستاگرام برایتان مهم‌تر باشد؟

تحقیق دانشجوی دکترا، UC Santa Cruz ،Julia Soares، شواهد قانع کننده‌ای مبنی بر این که اقدام به عکسبرداری خاطرات مردم در مورد آن رویداد را تخریب می‌کند، پیدا کرده است. Soares می‌گوید:

مردم فکر می‌کنند که گرفتن یک عکس به آن‌ها کمک می‌کند تا چیزی را بهتر به یاد داشته باشند، اما در واقع کاملاً برعکس است.

در مجموعه‌ای از آزمایشات، او افرادی را به آزمایشگاه خود برای یک تور موزه مجازی دعوت کرد. شرکت‌کنندگان نقاشی‌هایی روی صفحه نمایش کامپیوتر مشاهده کردند، و می‌دانستند که از آن‌ها در مورد آن چه که دیده‌اند سوال می‌شود.

او با ایجاد سه موقعیت مقایسه کرد که چگونه شرکت کنندگان تصاویر را به یاد می‌آورد: هنگامی که آن‌ها فقط به تصاویر نگاه کردند؛ زمانی که آن‌ها با استفاده از یک دوربین موبایل در حین نگاه کردن عکس گرفتند؛ و هنگامی که با استفاده از اسنپ‌چت عکس گرفتند.

تصویربرداران همگی به میزان ۲۰ درصد – در تست‌های چند گزینه ای درباره آنچه دیده بودند – عملکرد ضعیف‌تری داشتند. Soares فکر کرد که نتیجه می‌تواند به پدیده‌ای شناخته شده به نام “بارگذاری خاموش شناختی” مربوط باشد، که باعث می‌شود حوادث را خوب به یاد نیاورید، چون احساس می‌کنید دوربین به یادآوری شما کمک خواهد کرد.

حتی افرادی که تصاویر را با استفاده از اسنپ‌چت گرفتند – که در آن تصاویر فقط ۱۰ ثانیه باقی می‌مانند – نیز کمتر به یاد آوردند. افرادی که از آن‌ها خواسته شد عکس بگیرند و سپس تصویر را حذف کنند نیز نتایج ضعیف‌تری داشتند.

هر زمان که آن‌ها از یک دوربین استفاده می‌کردند، در مقایسه با زمانی که فقط نگاه می‌کردند کمتر به یاد می‌آوردند.

پس چه چیزی پشت قضیه است؟ Soares چند ایده دارد: با گذر از لحظه  برای گرفتن عکس، مردم کمتر روی آن چه که در مقابل آن‌ها قرار دارد، تمرکز می‌کنند؛ پدیده‌ای که او به عنوان “محروم بودن از توجه” می‌شناسد. عکس گرفتن همچنین ممکن است حس غلطی ایجاد کند که ما موضوع را بهتر از آن چه که واقعیت دارد می‌دانیم – آن چه که او “توهم فراشناختی” نامیده است، این تفکر باعث می‌شود ما کمتر از استراتژی‌های ذهنی که به یادآوری کمک می‌کنند استفاده کنیم.

به طرز عجیبی، بسیاری از عکسبرداران مطمئن بودند که گرفتن تصاویر باعث بهبود یادآوری آن‌ها شده است. این نتایج باعث شده که او درباره‌ی این كه چه موقع، و چقدر عکس می‌گیرد، دو برابر فکر کند.

من نمی‌گویم که مردم هرگز نباید عکس بگیرند، اما ممکن است بخواهند برای تصمیم‌گیری این که چه موقع عکس بگیرند آگاه‌تر باشند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید