انتشار این مقاله


آیا باکتری‌های روده در اضطراب و‌ افسردگی ناشی از چاقی مقصر هستند؟

چاقی که توسط یک‌ رژیم پرچرب بوجود می‌آید ممکن است با تغییراتی در باکتریهای روده همراه باشد.

چاقی که توسط یک‌ رژیم پرچرب بوجود می‌آید ممکن است با تغییراتی در باکتریهای روده همراه باشد که در واکنش‌های شیمیایی مغز تاثیر میگذارند به نحوی‌که باعث گسترش اضطراب و افسردگی شوند

باکتری‌های روده ممکن است باعث اضطراب و افسردگی در افراد چاق شوند. این نتیجه‌ای‌ بود که محققان و‌ دانشجویان مرکز دیابت Joslin در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، پس از مطالعه ارتباط بین میکروب‌های روده و عملکرد مغزی در موش‌های تحت رژیم غذایی پرچرب که چاق شده‌بودند، بدست آوردند

آنها یافته‌های خودشان را در مقاله‌ای که ژورنال Molecular Psychiatry چاپ شده، گزارش کردند.

در این مقاله آنها متوجه شدند چگونه آنتی‌بیوتیک‌هایی که به حیوانات داده می‌شوند -که باعث تغییر ترکیب باکتری‌های روده آنها می‌گردند- باعث کاهش التهاب، بهبود سیگنال انسولین در مغز و کاهش علائم افسردگی‌ و اضطراب میشوند

رونالد کان، استاد پزشکی دانشگاه هاروارد میگوید: “این مطالعه بیانگر این است که خیلی از چیزها در رژیم غذایی شما ممکن است روی عملکرد مغز شما تاثیر بگذارد. یکی از آن‌ها، نحوه تغییراتی است که رژیم غذایی شما روی باکتری‌های روده اعمال میکند”.

چاقی، دیابت و میکروب‌های روده

چاقی و دیابت مشکلات بهداشت عمومی در سرار جهان هستند. از سال ۱۹۷۵ شیوع جهانی چاقی تقریبا سه برابر شده‌است. نمودارهای جهانی سال ۲۰۱۶ تخمین‌ میزنند که حدود ۶۵۰ میلیون‌نفر یا حدود ۱۳ درصد جمعیت کل دنیا چاق هستند

بسیاری از این‌اپیدمی‌های چاقی توسط رژیم‌های پرچربی و غذاهای پرانرژی همراه با کاهش فعالیت فیزیکی ایجاد شده‌است.

شیوع جهانی دیابت نیز در ۳۰ سال اخیر به میزان آشکاری افزایش یافته‌است. از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ تعداد دیابتی‌ها از ۱۰۸ به ۴۲۲ میلیون نفر افزایش یافته‌است. قسمت عمده‌ای از موارد دیابت نوع‌ ۲ هستند که عمدتا از افزایش‌ وزن یا کاهش فعالیت ناشی شده‌اند.

روده‌های ما شامل جمعیت بالا و‌ پیچیده‌ای از میکروب‌ها هستند که نقش موثری در سلامت ما بازی میکنند. مخصوصا با تاثیراتی که ردی متابولیسم و عملکرد سیستم ایمنی دارند.

مشخص شده که رژیم غذایی، نقش اصلی را در تعیین ترکیب باکتریهای روده بازی میکند. چه در چاقی و چه در دیابت نوع ۲.
این تاثیر در کل زندگی ما که حدود ۶۶ تن مواد غذایی به طور متوسط از روده‌های ما عبور میکند در جریان است!

کاوش در ارتباطات با اختلالات خلقی و حوصله

محققان دریافتند که دیابت و‌چاقی با افزایش میزان اضطراب و‌افسردگی ارتباط دارند بعلاوه، علائم این اختلالات خلقی در موشهایی با رژیم غذایی چاق‌کننده، بیشتر دیده‌میشوند.

تیم محققان در نظر داشتند که آیا میکروبیوم روده ممکن است به‌عنوان عامل این ارتباط در نظر گرفته شود یا نه؟ چون مطالعات دیگر مشخص کرده‌بودند که تغییر ترکیب باکتریهای روده در موش‌ها “ممکن است باعث بهبودی رفتار عصبی” شود.

در کار قبلی آنها دریافته‌بودند که تغییرات باکتریهای روده دذ موش‌هایی که درمعرض رژیم پرچرب قرار میگیرند و چاق میشوند و‌نیز دچار دیابت میشوند، ممکن است با بیماری‌های متابولیک نیز در ارتباط باشند. آنها همچینین دریافتند دادن آنتی‌بیوتیک به حیوانات که با تغییر باکتری‌های روده همراه باشد، باعث برعکس شدن این وضعیت میشود.

در این مطالعه جدید، محققان یک‌ ویژگی جدید را به آزمایشات قبل اضافه کردند. بعد از ابتلا به چاقی و‌ دیابت در اثر یک رژیم پرچرب، موش‌ها تحت آزمایشات رفتاری برای تشخیص افسردگی‌و‌اضطراب قرار گرفتند.

این تست‌ها مشابه تست‌هایی هستند که برای غربالگری داروهای اختلالات خلقی به‌کار میروند.

میکروب‌های روده و مقاوت به انسولین

تست های تکمیلی نشان داد که در مقایسه با موش‌های‌ با رژیم نرمال، موشهای با رژیم پرچرب، رفتارهایی داشتند که نشان‌دهنده افزایش اضطراب و افسردگی بود.

اما وقتی‌که به موش‌ها از طریق آب آشامیدنی‌شان آنتی‌بیوتیک داده شد، اضطراب و افسردگی آن‌ها از بین رفته و‌رفتارشان به حالت طبیعی بازگشت.

آیا تغییرات ایجاد شده در میکروب‌های روده توسط آنتی‌بیوتیک‌ها، مسئول کاهش اضطراب و افسردگی هستند؟

برای ارزیابی این ایده، دانشمندان نمونه‌هاب مدفوع حاوی تعداد زیادی باکتری‌های روده را از موش‌های چاق و دیابتیک به روده ‌موش‌های بدون میکروب منتقل کردند.

در موش‌هایی که قبلا میکروب نداشتند، رفتارهای اضطراب و افسردگی مشاهده شد، درحالیکه وقتی آنها همراه باکتری‌ها، آنتی‌بیوتیک هم دریافت کردند، این حالت مشاهده نشد.

نهایتا، آزمایشات بافت مغز نشان داد که رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد مقاومت به انسولین در مغز میشود. مقاومت به انسولین وضعیتی است که در آن سلول ها‌ توانایی خود را برای استفاده از انسولین جهت تبدیل گلوکز به انرژی از دست میدهند. این وضعیت از مشخصات اصلی دیابت نوع ۲ میباشد.

پروفسور کان توضیح میدهد که «ما نشان دادیم مانند بافت‌های دیگر بدن، این نواحی از مغز در موش‌های تحت رژیم غذایی پرچرب نسبت به انسولین مقاومت نشان میدهند».

مقاومت به انسولین در موش‌های عاری از میکروب

پروفسور کان و تیمش دریافتند که این پاسخ به چربی بالا به طور نسبی و در بعضی موارد به طور کامل با دادن آنتی‌بیوتیک به حیوانات برعکس میشود.

بعلاوه، محققین دریافتند هنگامیکه میکروب‌های روده از موشهای تحت رژیم پرچرب به موشهای بدون باکتری منتقل میشوند، مقاومت به انسولین در مغز هم ایجاد میشود.

پروفسور کان میگوید «این نشان میدهد که مقاومت به انسولین در مغز، دست‌کم در قسمتی، تحت تاثیر میکروب‌های روده میباشد»

دانشمندان همچنین بعضی از انتقال دهنده های پیام های شیمیایی را در مغز پیدا کردند که در این پروسه درگیر بودند.

اکنون آنها در پی تعیین میکروب هایی هستند که مسئول این تغییراتند و اینکه کدام مولکول‌های ایجاد شده توسط آنها بیشترین تاثیر را در پروسه دارد.

این مطالعه میتواند منجر به ساخت دارو یا مکمل ‌هایی شود که باعث گسترش “پروفایل های متابولیک” میشوند که سلامت مغز را بهبود میبخشند

رژیم غذایی شما ضرورتا همیشه فقط‌باعث بالا یا‌پایین بودن قند خونتان نمیشود؛ بلکه باعث تغییر تعداد زیادی از سیگنال‌هایی میشود که از میکروبهای روده می‌آیند و این سیگنال‌ها تماما به مغز میروند

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید