انتشار این مقاله


محرومیت از خواب در مقابل بی خوابی

در نظر گرفتن بیخوابی بعنوان نوعی محرومیت از خواب می تواند روند درمان بی خوابی را مختل کند زیرا با یکدیگر متفاوت هستند.

مقوله محرومیت از خواب در نظر بسیاری از متخصصان حوزه سلامت و بهداشت می تواند موجب بروز مشکلات فراوان در حوزه سلامت، بدکارکردی های شناختی و سوانح گوناگون برای افراد شود. همچنین افرادی که از اختلال بی خوابی مزمن رنج می برند، وضعیت خویش را با کلمه ی محرومیت از خواب عنوان می کنند. به هر حال، در نظر گرفتن اختلال بی خوابی بعنوان نوعی محرومیت از خواب می تواند روند درمان بی خوابی را مختل کند زیرا با یکدیگر متفاوت هستند. اصطلاح محرومیت از خواب زمانی بکار می رود که سخن از عدم توانایی در برطرف سازی نیاز های بنیادین فیزیولوژیک باشد، بعنوان مثال می توان به قحطی اشاره کرد که محرومیت از مواد غذایی را توصیف می کند. حال با توجه به طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب می توان از اختلال بی خوابی مزمن صحبت کرد، حالتی که زمان مناسب بمنظور داشتن یک خواب شبانه مهیا می باشد اما فرد در به خواب رفتن مشکل دارد و این یکی از کلیدی ترین معیار های تشخیصی در این حوزه می باشد.

اگر بخواهیم مثال قحطی یا محرومیت از مواد غذایی را گسترش دهیم، می توانیم اختلال بی خوابی را نوعی آلرژی به مواد غذایی یا نوعی بیماری گوارشی در نظر بگیریم که مانع از جذب مواد مغذی می شود، پس می توان بمنظور رفع مشکل از نوعی رژیم غذایی خاص استفاده نمود تا دچار آلرژی و یا بیماری گوارشی نشد. حال این رژیم غذایی یا به زبان بهتر راه حل ما برای رفع اختلال بی خوابی چیست؟


مقاله مرتبط: بی خوابی، چقدر با ژنتیک در ارتباط است؟


اگر شما نیز در میانه ی شب داخل رختخواب بوده و پیوسته غلت می خورید، بهترست پس از حدودا ۲۰ دقیقه از رختخواب خویش خارج شوید. این توصیه در واقع یک بخش جدایی ناپذیر درمان شناختی – رفتاری در زمینه درمان اختلال بی خوابی می باشد که توسط انجمن پزشکی آمریکا (۲۰۱۶) بعنوان خط اول درمان اختلال بی خوابی گزارش شده است و با توجه به در نظر گرفتن مطالعات کنترل شده – تصادفی در ۱۱ سال اخیر بوده است.

اگر زمان زیادی را صرف خوابیدن در بستر خویش می کنید، سعی کنید مدتی را خارج از بستر سیر کنید و افکار خویش راجع به مشکل در به خواب رفتن را کنترل کنید. در حقیقت اگر شما به مشکل خود بعنوان نوعی محرومیت از خواب فکر کنید، به احتمال بسیار زیاد دچار احساس اضطراب خواهید شد، در صورتی که باید بدین موضوع فکر کنید که چگونه نیاز شما به خواب برطرف خواهد شد. فرد فقیر و گرسنه ای را در نظر بگیرید که در زمان دیدن غذا چه حسی پیدا می کند؟ بمنظور درمان اختلال بی خوابی از روش های حمایتی نیز سود برد.


مقاله مرتبط: محرومیت از خواب و استرس هر دو روی سیستم ایمنی تأثیرگذارند


بمنظور روشن سازی مبحث، اجازه دهید تا چند مدرک واضح بمنظور جداسازی اختلال بی خوابی با محرومیت از خواب ارائه دهم. بطور مثال سندرم خواب ناکافی ناشی از رفتار نامناسب (BIISS) را در نظر بگیرید که افراد تنها بمدت چند ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز را برای خوابیدن اختصاص می دهند یعنی به سادگی ساعات خواب خویش را فدای انجام فعالیت های دیگر می کنند که کاملا نادرست است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد افرادی که دچار سندرم BIISS بودند، بسیار سریع تر از افراد معمولی وارد مراحل عمیق خواب می شوند و حتی نزدیک به سرعت در به خواب رفتن افرادی که از اختلال نارکولپسی رنج می برند، عمل می کنند. در مقابل نیز مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۱ نشان داد افرادی که مبتلا به اختلال بی خوابی هستند، بسیار طولانی تر از افراد معمولی طول می کشد تا به خواب بروند و بصورت کلی زمان بیشتری برای به خواب رفتن نیاز دارند. یکی دیگر از سوالات اینست که خواب ناکافی ممکنست پیامد های مشترکی در زمینه تهدیدات سلامتی برای افراد مبتلا به بی خوابی و محرومیت از خواب داشته باشد ؟


مقاله مرتبط: علائمی که نشان می‌دهند خواب شما کافی نیست


حال می خواهم مدرک مستند دیگری را بمنظور روشن سازی این موضوع عنوان کنم : بیماران مبتلا به اختلال بی خوابی مزمن زمانیکه خواب کمتری نسبت به زمان خواب همیشگی خویش تجربه کنند، روز بعد سریع تر به خواب رفته و ساعات باقی مانده را نیز جبران می کنند. این نتیجه، اولین بار ۲۰ سال پیش (۱۹۹۸) بدست آمد و اخیرا تحت چارچوبی متفاوت اما با مفهومی مشترک (۲۰۱۷) تایید شده است. این موضوع برای درمانگران حوزه خواب بسیار حیاتی قلمداد می شود زیرا هر اختلالی در خواب می تواند درمان های متفاوتی را در بر بگیرد.

افراد مبتلا به سندرم BIISS باید خواب را در اولویت برنامه های خویش قرار دهند و زمان بیشتری را در بستر بگذرانند، از طرف دیگر نیز افراد مبتلا به اختلال بی خوابی باید از تکنیک هایی همچون بیرون ماندن از رختخواب تا زمانیکه احساس خواب آلودگی داشته باشند، استفاده کنند زیرا در بستر به سرعت وارد خواب نمی شوند. تفاوت ها را بدانید تا به نادرست قضاوت نکنید و افکار خویش را سازماندهی کنید تا دچار اضطراب نشوید، همچنین حفظ ذهنی اهداف بلند مدت بمنظور بهبود خواب می تواند بهترین روش برای اطمینان در تغییرات مثبت و موفقیت روش CBT قلمداد شود.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید