محققان آسیب DNA عامل ایجاد ملانوما را شناسایی کرده‌اند

ارتباطی حیاتی در تعیین توالی جهش‌های راجعه ملانوما توسط محققان کشف شده است.

یک ارتباط حیاتی در تعیین توالی جهش‌های راجعه ملانوما – خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست در انسان‌ها – توسط محققان دانشکده بیولوژی مولکولی دانشگاه ایالت واشنگتن، در همکاری با محققان دانشگاه جورجیا، کشف شده است.

در یک مطالعه که در نشریه Nature Communications منتشر شده‌است، محققان ثابت کردند که اتصال DNA توسط گروه خاصی از فاکتورهای رونویسی – که ETS نامیده می‌شوند – در سلول‌هایی که در معرض اشعه UV قرار گرفته‌اند، به طور ذاتی جهش‌زا هستند. تکنولوژی جدید تعیین توالی ژنوم، این یافته‌ها درکی حیاتی از جهش‌هایی که در محل‌های اتصال ETS رخ می‌دهد، به دست می‌دهد. (این محل‌ها در ژنهای خاصی که تحت عنوان محرک‌های آغاز ملانوما در انسان‌ها شناخته می‌شوند، وجود دارند)

مقاله مرتبط: مصرف روزانه آسپرین خطر ملانوما را در مردان دو برابر می‌کند

محققان دانشگاه واشنگتن یک نوع تکنولوژی با اساس توالی‌یابی نسل بعد ساخته‌اند که به آن‌ها توانایی آن را می‌دهد که محل دقیق آسیب‌های DNA ایجاد شده توسط اشعه UV را در داخل همه ژنوم انسانی شناسایی کنند. با استفاده از این تکنولوژی پیشرفته، آن‌ها یک نقشه با کیفیت بالا از آسیب‌های حاصل از UV در سلول‌های انسانی را بوجود آورده‌اند. با ارتباط دادن نقشه آسیب UV با جهش‌های ملانوما، آن‌ها دریافتند که در نواحی اتصالی ETS میزان آسیب افزایش بسیار بالایی دارد. همین موضوع موجب افزایش شدید جهش در همان محل‌ها در ژنوم ملانومای تعیین توالی شده، شده‌است.

مقاله مرتبط: ایمونوتراپی، ترکیبی ایمن و مؤثر در بیماران متاستاز ملانوما

استیون رابرتز، استادیار دانشکده بیولوژی مولکولی در دانشگاه واشنگتن، می‎گوید:

آسیب DNA حاصل از اشعه UV ریسک فاکتور اصلی ملانوما است، و ترمیم DNA، خط اول حیاتی بر علیه آسیب DNA، برای جلوگیری از جهش و سرطان است. این نتایج محوری، ابزاری اساسی برای مطالعه سرطان به دست می‌دهد و تایید می‌کند که ما در مسیر درستی برای پیشرفت در اکتشاف از طریق تعیین توالی آسیب‌های UV در سلول‌های انسانی هستیم.

آیسان اخگری