انتشار این مقاله


“اژدهای جدید چین” دایناسوری بر خلاف دانسته‌های ما

اژدهای شگفت انگیز جدید هر چیزی که ما فکر می کردیم راجع به ساروپادها (Sauropods) می دانیم، دگرگون می‌کند.

اژدهای شگفت انگیز جدید هر چیزی که ما فکر می کردیم راجع به ساروپادها (Sauropods) می دانیم، دگرگون می‌کند. دانشمندان یک دایناسور جدید را در شمال چین کشف کرده اند؛ جایی که پیدا کردن این دایناسور در آن بسیار دور از انتظار بود. نه تنها تصور می شد که دایناسورها هرگز در این مکان وجود نداشته اند، بلکه این گیاهخواران عظیم الجثه با گردن های دراز، از ۱۵ میلیون سال قبل از اینکه موجوداتی دیگر مشابه آن ها وجود داشته باشد، در قید حیات بوده اند.

لینگوولونگ؛ اژدهای جدید چین

این دایناسور در ایالت خودمختار نینگشیا هوی (Ningxia Hui) کشف شد و متعلق به حدود ۱۷۴ میلیون سال قبل می باشد. دانشمندان چینی و بریتانیایی که موفق به این کشف شدند در اسنادشان ادعا کردند که “قدیمی‌ترین نئوساروپاد (Neosauropod)” را پیدا کرده‌اند. یک خانواده از دایناسورها شامل عظیم‌الجثه های مشهوری مثل دیپلودوکوس‌ها (Diplodocus) و برونتوساروس (Brontosaurus).

نئوساروپادها زیر گروهی از ساروپادها هستند. همه‌ی اعضای این گروه ویژگی‌هایی مثل پاهای کلفت ستون مانند، گردن دراز و سر کوچک داشتند و بسیار غول پیکر بودند. نئوساروپاد جدید به نام لینگوولونگ شنکی (Lingwulong Shenqi) به معنی اژدهای شگفت انگیز لینگوو، برای دانشمندان به طور ویژه ای یادآور یک دیپلودوکوس است.

پل آپچرچ (Paul Upchurch)، نویسنده و استاد کالج لندن، در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی می‌گوید: “ما از پیدا کردن یکی از خویشاوندان نزدیک دیپلودوکوس که متعلق به ۱۷۴ میلیون سال قبل است، متعجب شدیم. عموما تصور بر این بود که ساروپادها تا ۲۰۰ میلیون سال قبل شروع به متفرق شدن نکرده‌اند و بسیاری از زادگان غول پیکر آن‌ها، باید مدت‌ها بعد به این منطقه رسیده باشند؛ اگر اصلا رسیده باشند!”

اعضای تیم برای اثبات تلاششان از سال ۲۰۰۵ با ۷ تا ۱۰ اسکلت ناقص جمع آوری شده از ۴ سایت حفاری، در سایت نینگشیا کار کردند. با همکاری یکدیگر آن ها ثابت کردند که لینگوولونگ شنکی، قبل از یکی از مهم ترین و بزرگ ترین رویداد های زمین شناسی روی کره زمین، یعنی شکسته شدن ابرقاره پانگه‌آ (Pangea)، در اطراف این نواحی پرسه می زده است.

آپچرچ می گوید: “اکتشافات ما درباره‌ی لینگوولونگ نشان می‌دهد که چندین گونه‌ی پیشرفته از ساروپادها حداقل ۱۵ سال زودتر از آنچه ما تصور می‌کر‌دیم وجود داشته‌اند و در حالی که پانگه‌آ هنوز یک تکه خشکی به هم چسبیده بود، در سراسر دنیا گسترش یافتند. این امر مستلزم یک ارزیابی کامل از ریشه و نحوه ی تکامل این حیوانات است.

دکتر Xing Xu رئیس هیئت مولفان اسناد از آکادمی علمی چین، می گوید: “باور بر این بود که دیپلودوکوس‌هایی مثل نئوساروپاد هرگز در شرق آسیا نبوده اند؛ چرا که این ناحیه به وسیله‌ی دریای ژوراسیک از بقیه‌ی دنیا جدا شده بود، به طوری که چین دایناسور اقلیمی نابودگر و متمایز خود را تکامل داده است”.

به هر حال، با در نظر گرفتن همه‌ی این ها، لینگوولونگ نشان می‌دهد که این ساروپادهای شبیه به دیپلودوکوس حضور داشتند و ثابت می‌کند که انزوای آسیای شرقی، از چیزی که ما فکر می‌کردیم، کوتاه تر و کم عمق تر بوده است.

کمتر از یک هفته از زمانی که دانشمندان در ایالت یوتا (واقع در غرب ایالات متحده آمریکا) خبر کشف یک گونه ی جدید دیگر، یک دایناسور با سری دراز و نوک تیز اعلام کردند، گذشته است. این دایناسور اساساً شبیه به یک مخزن بود و مثل لینگوولونگ، اولین دایناسور از گونه ی خودش بود که در آن ناحیه کشف شده بود.

به عنوان موجوداتی که میلیون ها سال قبل منقرض شده‌اند، هنوز حجم خیره کننده‌ای از مطالب درباره‌ی دایناسور ها وجود دارد که انسان چیزی از آن نم‌داند. به همین خاطر، بعضی از مردم هنوز به کلون کردن آن‌ها (به وجود آوردن یک موجود زنده از طریق تقسیم سلولی که از موجود بالغ همان نوع گرفته شده) علاقه دارند.

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید