انتشار این مقاله


عدم فعالیت تنها به مدت ۲ هفته، می‌تواند علائم دیابت را در بیماران آسیب‌پذیر برانگیزد

عدم فعالیتِ بسیار، تنها به مدت ۲ هفته، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی داشته‌باشد که بهبودی آن دشوار است.

طبق مطالعه‌ی محققان در مورد افراد مسن و چاقی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند، عدم فعالیتِ بسیار، تنها به مدت ۲ هفته، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی داشته‌باشد که بهبودی آن دشوار است.

دوره‌ی ناگهانی و کوتاه‌مدتِ عدم فعالیت، نه تنها شروع بیماری را تسریع کرد و سطح قند خون را در میان بیماران پیش دیابتی افزایش داد، بلکه محققان گزارش دادند، زمانی که برخی از شرکت‌کنندگان در مطالعه به مدت دو هفته به فعالیت عادی بازگشتند، به طور کامل بهبود نیافتتد.


مقاله مرتبط: دیابت نوع ۲ و حمله قلبی خاموش

دیابت نوع دوم؛ کشنده اما قابل پیشگیری


یافته ها به صورت آنلاین در ژورنال‌های Gerontology (رشته‌ای از علوم که درباره پیری و مسائل مربوط به سالخوردگان بحث می‌‌ منتشر شده‌است.

Chris McGlory، سرپرست نویسندگان در این مطالعه و محقق دیابت کانادا در دپارتمان حرکت‌شناسیِ دانشگاه McMaster گفت:

ما انتظار داشتیم که شرکت‌کنندگان در مطالعه به دیابت مبتلا شوند اما ما شگفت‌زده شدیم که آن‌ها زمانی که به فعالیت عادی بازگشتند، به وضعیت سالم‌تر خود بازنگشتند.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا گام‌های روزانه خود را به کمتر از ۱۰۰۰ گام در روز کاهش دهند، یعنی معادل با ماندن در خانه به خاطر عواملی مانند بیماری. در حالی که محققان سطح قند خون را آزمایش می‌کردند و در طی دو هفته از آن‌ها نمونه‌های خون می‌گرفتند، گام‌ها و فعالیت آن‌ها با استفاده از گام شمارها و مانیتورهای تخصصی فعالیت، اندازه گیری شد.


مقاله مرتبط: حسگر‌های نانویی؛ گامی در کنترل وضعیت سلامت


نتایج نشان می‌دهد، سالمندانی که دوره‌های عدم فعالیت جسمانی را به دلایلی مانند بیماری، بستری شدن و استراحت در بستر را تجربه کردند، احتمال بیشتری دارد تا از عواقب مضر بر روی سلامتی عمومی خود رنج ببرند.

Stuart Phillips، استاد دپارتمان حرکت‌شناسی در McMaster که پژوهش را سرپرستی کرد، می‌گوید:

درمان دیابت نوع ۲ پر هزینه و اغلب پیچیده است. اگر افراد به مدت طولانی از فعالیت دست بکشند، بایستی فعالانه تلاش کنند تا توانایی خود را برای کنترل قند خون‌اشان بهبود بخشند.

بر اساس آخرین آمار از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت هستند و بیش از ۸۴ میلیون نفر مبتلا به پیش‌دیابت هستند.


مقاله مرتبط: استروژن‌درمانی می‌تواند از دیابت نوع دو پیش‌گیری کند

گزینه‌های جدید درمان دیابت نوع ۲


در کانادا، دیابت نوع ۲ یکی از سریع‌ترین بیماری‌های در حال رشد است و طبق گزارش آژانس بهداشت عمومیِ کانادا، هر ساله حدود ۶۰ هزار مورد جدید گزارش می‌شود. این ششمین علت اصلی مرگ و علت اصلی نابینایی و قطع عضو در بزرگسالان است.

McGlory می‌گوید:

به منظور بهبود سلامتِ متابولیک در افراد مسنی که پیش‌دیابت دارند و جلوگیری از تشدید عوارض ناشی از دوره‌های عدم فعالیت، استراتژی‌هایی مانند توانبخشی فعال، تغییرات رژیم غذایی و شاید دارو ممکن است مفید باشد.


مقاله مرتبط: ۱۳ راه پیشگیری از دیابت


تحقیقات نشان داده‌است که طی روز های آغازینِ عدم فعالیت، کاهش قابل توجهی در توده‌ی عضلات اسکلتی، قدرت و شروع سریع مقاومت به انسولین وجود دارد که ویژگی رایجی در دیابت نوع ۲ است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید