انتشار این مقاله


استعمال دخانیات، عادت‌های تغذیه‌ی پستانی (تغذیه از طریق شیر مادر) را متاثر می‌کند

مادران جدیدی که در معرض دود سیگار در خانه‌هایشان قرار دارند، زودتر از مادرانی که در معرض دود دست دوم قرار نگرفته‌اند، تغذیه پستانی را متوقف می‌کنند

محققان دریافتند که مادران جدیدی که در معرض دود سیگار در خانه‌هایشان قرار دارند، زودتر از مادرانی که در معرض دود دست دوم قرار نگرفته‌اند، تغذیه پستانی را متوقف می‌کنند. 

پروفسور Marie Tarrant، مدیر دانشکده پرستاری UBC Okanagan’s که تحقیقش بر سلامت مادر و کودک متمرکز است، می‌گوید که این مطالعه در هنگ کنگ انجام گرفت و شامل بیش از ۱,۲۰۰ زن از چهار بیمارستان بزرگ می‌باشد.
مطالعه ما نشان داد که تنها قرار گرفتن در معرض استعمال دخانیات در خانواده (همسر، مادر یا عضوی از خانواده‌ی گسترده و بزرگ)، زمانی را که کودک از پستان تغذیه می‌کند، کاهش می‌دهد. در واقع هر چه تعداد افراد استعمال کننده در خانه بیشتر باشد، مدت زمان تغذیه پستانی کوتاه‌تر است.


مقاله مرتبط: دود دست سوم سیگار روی لوازم منزل به اندام‌های بدن آسیب می‌زند

مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، آسم و عملکرد ضعیف ریه را در کودکانشان شدید تر می‌کنند


او می‌گوید که این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که تاثیر استعمال دخانیات در اعضای خانواده را بر مدت زنان تغذیه پستانی در هنگ کنگ بررسی می‌کند که پس از آن این کشور تغییراتی قابل توجه در قوانین کنترل تنباکو در سال ۲۰۰۷ اعمال کرد. در هنگ کنگ، حدود ۴ درصد از زنان و ۱۸ درصد از مردان سیگار می‌کشند؛ در واقع میانگین آن در سطح ملی حدود ۱۰ درصد جمعیت در مقایسه با سرزمین چین که آمار استعمال هنوز کاملا بالا است، می‌باشد. در کانادا حدود ۱۴ درصد از جمعیت روزانه بیش از یک سیگار می‌کشند.

Tarrant گفت:

یافته‌های ما با مطالعات قبلی نیز موافق بودند و ما دریافتیم که مواجهه با استعمال کننده‌ها در خانواده نیز تاثیر منفی قابل توجهی بر رویه‌ی تغذیه پستانی دارد. در بیش از یک سوم شرکت کنندگان، همسران یا سایر اعضای خانواده سیگار می‌کشیدند و پدرانی که سیگار می‌کشند، در مقایسه با آن‌هایی که نمی‌کشند، به طور قابل توجهی تمایل کمتری برای ترجیح تغذیه پستانی داشتند.


مقاله مرتبط: سیگاری‌ها رژیم‌غذایی بدتری نسبت به بقیه دارند

نوزادانی که تا دو ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان هستند


نیکوتین از طریق شیر پستانی به فرزند منتقل می‌شود و Tarrant می‌گوید که نظریه‌هایی مبنی بر این که این ماده می‌تواند مقدار کلی شیر پستانی را کاهش دهد، وجود دارد. همچنین ارتباطی در خصوص مواجهه‌ی محیطی دود دست دوم بر فرزند وجود دارد.


مقاله مرتبط: نیکوتین طی بارداری باعث مشکلات شنوایی نوزاد می‌شود


مطالعه‌ی ما نشان داد که همسران استعمال کننده ممکن است بر تصمیم مادر برای اتمام تغذیه پستانی تاثیر گذارند و قرار گرفتن در معرض استعمال دخانیات در داخل خانه و از طرف پدر، به طور محکمی با مدت زمانِ کوتاه‌تر تغذیه از طریق پستان همراه است.

Tarrant گفت که پیامد این مطالعه توصیه به زنان و خانواده آن‌ها مبنی بر ترک دخانیات قبل از بارداری و برای مادران جدید، انتظار تا پایان تغذیه پستانی در صورتی که بخواهند استعمال دخانیات را دوباره آغاز کنند، می‌باشد. اگر مادری می‌خواهد در خانه سیگار بکشد، باید مطمئن شود که نوزاد در معرض دود دست دوم قرار نمی‌گیرد.


مقاله مرتبط: شیر مادر چه تأثیری بر هوش کودک دارد؟

۵ راه برای ترک سیگار


Tarrant می‌گوید:

ما می‌دانیم که تاثیرات دود تنباکوی محیطی بر نوزادان بسیار مضر است زیرا نوزادانی که در پیرامون استعمال دخانیات قرار دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت‌های تنفسی و سایر مشکلات تنفسی دارند. به هر حال اگر مادری از طریق پستان شیر می‌دهد، مزایای این کار تا زمانی که بهداشت صحیح استعمال دخانیات را رعایت کند و کودک را در معرض دود تنباکو قرار ندهد، هنوز هم بیشتر و مهم‌تر از آثار منفی استعمال دخانیات است.

مطالعه‌ی Tarrant اخیرا در ژورنال پزشکی تغذیه با شیر مادر (پستانی) منتشر شده‌است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید