انتشار این مقاله


تست HPV برای بسیاری از زنان می‌تواند جایگزین پاپ اسمیر شود

طبق مطالعات جدید آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای غربالگری سرطان سرویکس می‌تواند جایگزین پاپ اسمیر شود.

طبق راهنمای جدید خدمات پیشگیرانه آمریکا، پاپ اسمیر که مدت طولانی است به عنوان بهترین استاندارد غربالگری سرطان سرویکس می‌باشد، ممکن است کمتر مورد استفاده قرار گیرد.
براساس نظریه‌ای که در ۲۱ آگوست ۲۰۱۸ در JAMA منتشر شده است، زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله می‌توانند علاوه‌بر پاپ اسمیر یا در جایگزین پاپ اسمیر از آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده کنند. زنان در این گروه سنی باید تست HPV را هر پنج سال، پاپ اسمیر را هر سه سال یا هر دو تست را هر پنج سال یک بار انجام دهند.

با توجه به National Cancer Institute، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اکثریت موارد سرطان سرویکس (سرطان دهانه رحم) است که همین باعث می‌شود تست HPV روش پیشگیرانه موثری باشد. تحقیقات گسترده‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تست HPV، برای غربالگری سویه‌های شایع ویروس، ممکن است در تشخیص خطر سرطان سرویکس از پاپ اسمیر بهتر باشد. پاپ اسمیر شامل برداشتن نمونه سلولی از سرویکس است، به طوری که پزشکان می‌توانند به دنبال سلول‌های غیرطبیعی که می‌توانند به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند، بگردند.

زنان و پزشکان باید با هم‌فکری یکدیگر تصمیم بگیرند که آیا تست HPV، پاپ اسمیر یا هر دو را باهم انجام دهند. در عین حال، طبق توصیه‌های قبلی USPSTF، زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله باید انجام پاپ اسمیر را هر سه سال ادامه دهند. غربالگری بیش از این، احتمالا مزیت بیشتری برای این گروه سنی نداشته باشد. USPSTF تست غربالگری سرطان سرویکس را برای زنان زیر ۲۱ سال و بالای ۶۵ سال که در گذشته به اندازه کافی مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و در معرض خطر بالاتر از حد متوسط سرطان سرویکس نیستند، توصیه نمی‌کند. در هر دو گروه سنی، احتمال آسیب از غربالگری -شامل جواب مثبت کاذب و روش‌های غیرضروری- بیشتر از مزیت آن است.

دستورالعمل‌های جدید برای اولین بار از USPSTF انجام تست HPV را به تنهایی توصیه می‌کند. دستورالعمل‌های قبلی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بودند، انجام تست HPV را همراه با پاپ اسمیر برای زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله توصیه کرده بود.
همچنین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند تمامی کودکان در ۱۱ یا ۱۲ سالگی علیه HPV واکسینه شوند؛ اگرچه این تزریق تا زمانی که به سن ۲۶ سالگی برسند موثر است. با این وجود، تحقیقات نشان می‌دهد که میزان واکسیناسیون تا سال ۲۰۱۶ همچنان حدود ۶۵ درصد برای دختران و ۵۶ درصد برای پسران انجام می‌گیرد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید