انتشار این مقاله


آزمایش ادرار می‌تواند در تشخیص سرطان سرویکس، یاری رسان باشد

مطابق مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه Manchester، بررسی ادرار می‌تواند همانند آزمایش اسمیر، در جلوگیری از سرطان سرویکس موثر باشد. محققان در این مطالعه که توسط دکتر Emma Crosbie رهبری شد و در نشریه BMJ Open منتشر شده‌است، دریافتند آزمایش ادرار همانند اسمیر سرویکس در نمونه برداری از پاپیلوماویروس انسانی (HPV) با خطر بالا، عملکرد قابل […]

مطابق مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه Manchester، بررسی ادرار می‌تواند همانند آزمایش اسمیر، در جلوگیری از سرطان سرویکس موثر باشد.

محققان در این مطالعه که توسط دکتر Emma Crosbie رهبری شد و در نشریه BMJ Open منتشر شده‌است، دریافتند آزمایش ادرار همانند اسمیر سرویکس در نمونه برداری از پاپیلوماویروس انسانی (HPV) با خطر بالا، عملکرد قابل قبولی داشته است. HPV، ویروسی است که باعث بروز سرطان سرویکس می‌شود.

تیم تحقیقی اذعان داردیک آزمایش ادرار می‌تواند تعداد زنانی را که بمنظور سرطان سرویکس پایش می‌شوند، افزایش دهد. سرطان سرویکس، بیش از ۳هزار زن را هر ساله در بریتانیا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مطالعه توسط مرکز مطالعات بیومدیکال NIHR در منچستر حمایت شده‌است.

همچنین آزمایش ادرار در کشورهای در حال توسعه، نقش به سزایی ایفا می‌کند؛ در این کشورها، سرطان سرویکس ۱۵ برابر بیشتر بوده و بررسی اسمیر بصورت گسترده، موجود نیست.

برنامه‌ی پایش سرویکس NHS، انواع “پرخطر” پاپیلوماویروس انسانی و سلامتی سلولهای سرویکس را در زنان، بررسی می‌کند.

تقریبا یک نفر از هر بیست زن، تغییرات غیر طبیعی نشان می‌دهند که ممکن است به سرطان منجر شوند، بهمین دلیل بمنظور انجام کولپوسکوپی، ارجاع می‌شوند. در کولپوسکوپی، سرویکس با بزرگنمایی مطالعه شده و نواحی غیر طبیعی مشاهده و نمونه برداری می‌شوند.

مطابق اظهارات تیم تحقیق، نمونه‌های اسمیر سرویکس، نمونه‌های واژینالی که توسط خود افراد جمع آوری شده و نمونه‌های ادرار، همگی در نمونه برداری از عفونت HPV با خطر بالا، کارآمد هستند.

سرطان سرویکس در زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله، بسیار شایع است. ولی مرحله پیش سرطانی نزدیک به ۵ تا ۱۰ سال پیش از این زمان، یعنی زمانیکه نزدیک به یک سوم زنان بمنظور آزمایش اسمیر مراجعه نمی‌کنند، قابل تشخیص است.

بیشتر بخوانید: https://virtualdr.ir/2018/08/24/%d8%aa%d8%b3%d8%aa-hpv-%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%b2%db%8c%d9%86-%d9%be%d8%a7%d9%be-%d8%a7%d8%b3%d9%85%db%8c%d8%b1/

دکتر Emma Crosbie گفت: “ما با انجام این مطالعه، بسیار هیجان زده بودیم؛ زیرا فکر می‌کردیم از توانایی بالقوه برای افزایش قابل توجه میزان مشارکت در غربالگری سرطان سرویکس در یک گروه دموگرافیک کلیدی، برخوردار است. بسیاری از زنان جوان از برنامه پایش سرطان سرویکس NHS اجتناب می‌کنند، زیرا آن را شرم آور یا ناراحت کننده می‌یابند؛ خصوصا زمانیکه مبتلا به وضعیتهایی مانند اندومتریوز باشند.”

وی افزود: “کمپین‌ها برای تشویق زنان بمنظور مشارکت در غربالگری سرویکس، یاری رسان بوده‌اند. کمپین the late Jade Goody، میزان شرکت کنندگان در این برنامه را نزدیک به ۴۰۰هزار نفر افزایش داد. ولی نکته ناراحت کننده این است که اثرات این کمپینها طولانی مدت نبوده و میزان مشارکت پس از مدتی کاهش می‌یابد. ما بطور واضحی، به یک راه حل پایدارتر نیاز داریم.”

از میان بیش از صد سویه HPV، برخی با سرطان سرویکس ارتباط دارند، و برخی با دیگر وضعیتها مانند زگیلهای تناسلی مرتبط هستند.

بسیاری از سرطانهای سرویکس توسط انواع با خطر بالای HPV-16 و HPV-18 ایجاد می‌شوند.

از میان زنانی که به کلینیک کولپوسکوپی در بیمارستان St Mary مراجعه کرده بودند، ۱۰۴ نفر در این مطالعه شرکت کرده و از نظر سویه‌های پرخطر HPV، مورد بررسی قرار گرفتند. تقریبا دو سوم این زنان، در مورد انواع پرخطر HPV، مثبت بوده و یک سوم آنها نیز از نظر HPV-16 و HPV18، مثبت بودند.

در کل، ۱۸ مورد دارای تغییرات پیش سرطانی سرویکس بودند که به درمان نیاز داشت.

با کیت آزمایش Roche HPV، ادرار، نمونه‌های واژینالی که خود افراد تهیه کرده بودند، و اسمیرهای سرویکس، ۱۵ نفر از این موارد شناسایی شدند.

با کیت آزمایش Abbott HPV، ادرار، ۱۵ نفر را شناسایی کرده و نمونه‌های واژینال و اسمیرهای سرویکس، ۱۶ مورد را شناسایی کردند.

دکتر Crosbie گفت: “این نتایج نشان می‌دهد آزمایش ادراری HPV می‌تواند سلولهای پیش سرطانی سرویکس را جداسازی کند، ولی ما نیاز به بررسی آن در موارد بیشتری هستیم. امیدواریم به زودی این بررسی را آغاز کنیم. نمونه ادرار به سادگی جمع آوری شده و بسیاری از بیمارستانها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به تجهیزات آزمایشگاهی برای پردازش و بررسی این نمونه‌ها، دسترسی دارند. باید به یک فصل جدید در مبارزه‌ی خود علیه سرطان سرویکس، امید داشته باشیم.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید