انتشار این مقاله


کمبود خواب می‌تواند به آرامی شما را بکشد! فوایدی از خواب کافی که باید بدانید

من همیشه به دنبال چشم اندازی برای بهبود زندگی خودم و مشتریانم هستم. گاهی اوقات ما راه درازی را برای رسیدن به یک مهارت جدید, عادت یا توانایی می‌رویم تا بتوانیم زندگیمان را تغییر دهیم. ولی اگر دقیق تر نگاه کنیم یک کار بسیار ساده و غالبا فراموش شده برای شاد بودن می‌توانیم انجام دهیم, […]

من همیشه به دنبال چشم اندازی برای بهبود زندگی خودم و مشتریانم هستم. گاهی اوقات ما راه درازی را برای رسیدن به یک مهارت جدید, عادت یا توانایی می‌رویم تا بتوانیم زندگیمان را تغییر دهیم.

ولی اگر دقیق تر نگاه کنیم یک کار بسیار ساده و غالبا فراموش شده برای شاد بودن می‌توانیم انجام دهیم, کارآییمان را افزایش دهیم و تمرکز و توجهمان را بهبود بخشیم.

حتی بهتر، آن چیز کاملا در کنترل ماست و ما هر شب آن را انجام می‌دهیم. آن خواب است. دریافت خواب کافی می‌تواند سلامت ما را بهبود بخشد, سطح استرس را کاهش دهد و باعث تقویت حافظه و مهارت های یادگیری شود. در این مقاله ما به مزایای خواب می‌پردازیم و دلیل اهمیت آن را بیان می‌کنیم.

اپیدمی کمبود خواب

مشکل خواب بسیار جدیست تا جایی که سازمان بهداشت جهانی آن را تحت عنوان اپیدمی کمبود خواب مطرح کرده است. دو سوم از بزرگسالان در جوامع پیشرفته ۸ ساعت خواب توصیه شده را در شب دریافت نمی‌کنند.
به زبان ساده تر, افرادی که توانایی داشتن خواب کافی را دارند به این میزان نمی‌خوابند.
در ایالات متحده ۳۵% از بزرگسالان ۸ ساعت خواب در هر شبانه روز دریافت نمی‌کنند. این میزان در کانادا ۳۰ % و در بریتانیا ۳۷% است. در ژاپن میانگین ساعت خواب در هر شبانه روز تنها ۶ ساعت و ۲۲ دقیقه است.
موسسه تحقیقاتی سیاست جهانی شرکت, RAND,درسال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که خواب ناکافی یک مشکل سلامت عمومی است و هر ساله برای اقتصاد جهانی میلیارد ها دلار هزینه داشته است.
در نظر سنجی ۲۰۱۸ خواب مردم آمریکا, تنها ۱۰% شرکت کنندگان خواب را اولیت اول خود قرار دادند و سایرین تناسب اندام, تغذیه و کار را در اولویت های بالاتر قرار دادند.
بنابرین با زندگی پر مشغله ما و تلاش ما برای استفاده از نهایت توانمان در هر روز آیا مزیایای خواب کافی را فراموش کرده ایم؟
آیا فراموش کرده ایم پس از خواب ناکافی چه احساسی داریم و چه قدر برایمان نداشتن خواب شبانه مناسب مضر است؟

تاثیرات مضر کمبود خواب

محرومیت از خواب برای ما واقعا مضر است. کمبود خواب تاثیرات منفی را بر سلامت جسمی و روحی ما دارد. این موارد شامل:
• ابتلا به استرس شدید
• فشار خون بالا
• واکنش کند
• کاهش میزان تمرکز و توجه
• کاهش تحریک جنسی
• مستعد برای خشم ناگهامی و غم و اندوه
• کاهش خلاقیت و ابتلا به خستگی ذهنی
• اختلال در قضاوت
• تضعیف سیستم ایمنی
• فراموشی
• افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی
• افزایش ریسک ابتلا به دیابت
• افزایش وزن
• حواس پرت شدن

مزایای خواب(مواردی که هرگز متوجه آن نشده اید)

اگر قدمی از زندگی پر مشغله مان به عقب برداریم و مجددا خواب را در اولویت قرار دهیم, مزایای آن بسیارند. بیایید به برخی از فوابد اصلی آن نگاه کنیم:

۱. شما شاد تر خواهید بود

داشتن خواب ناکافی می‌تواند روزتان را خراب کند. شما احساس کسالت می‌کنید و به تدریج دچار حواس پرتی می‌شوید. یک شخص کسل خوش حال نخواهد بود. او مستعد گرفتن تصمیم های اشتباه و تجربه استرس بیشتری نسبت به افرادی است که ۸ ساعت خواب کافی دریافت می‌کنند.
شما زمانی را که به خوبی استراحت می‌کنید می‌شناسید. با یک جست از تخت خواب بیرون می‌آیید و آماده ایید که کنترل زندگیتان را در دست بگیرید.
به خوبی استراحت کردن تاثیر واضحی بر شادمانی روزتان دارد. دنیل کنمن و آلن بی.کروگر در مطالعاتشان بر رضایت از زندگی, منوجه ارتباط مستقیمی بین کیفیت خواب و شادی کلی شدند.
هنگامی که شما به خوبی استراحت می‌کنید, انگیزه شما افزایش می‌یابد و ذهنتات خلاق تر می‌شود. شما احساس مثبت بیشتری خواهید داشت و مشکلات قابل تحمل به نظر می‌آیند. شما نسبت به اتفاقات خوشبین تر خواهید بود.
۸ ساعت در شبانه روز برای مدت یک هفته استراحت کنید و تفاوت را احساس کنید.

۲. خواب کافی توجه شما را بهبود می‌بخشد

زمانی که به خوبی بخوابیم, ذهنمان بهتر کار می‌کند. می‌توانیم برای مدت طولانی تری تمرکز کنیم و توجهمان بیشتر می‌شود. هرکدام از ما که برای مدت طولانی کمبود خواب داشته است, می‌داند که تمرکز کامل چه قدر دشوار می‌شود.
زمانی که ذهنمان به میزان کافی استراحت نکرده است, کند می‌شود و به راحتی حواس پرت می‌شود. اگر به میزان کافی استراحت کنیم, می‌توانیم کارها را به موثر ترین و کارآمدترین شیوه ممکن انجام دهیم.
بعد از خواب شبانه مناسب می‌توانیم سریع تر واکنش دهیم و اطلاعات را بهتر آنالیز کنیم. ما هیچ گاه نباید بعد از کمود خواب تصمیمات مهم را بگیریم چون در این زمان امکان استفاده کامل از قدرت و توجه مغز بر مسائل پیش رو وجود ندارد.

۳. حافظتان را تقویت می‌کند

زمانی که می‌خوابیم مغز برای پردازش لحظه ها و تجربیات روزانمان فعالیت می‌کند. قسمت های مختلف اطلاعات در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانیم بین آن ها ارتباط برقرار کنیم و مشکلات را حل کنیم و این ما را قادر می‌کند تا با کارآیی بیشتر فعالیت های روز بعد را انجام دهیم.
تا حالا متوجه شده اید که وقتی با سوالی در ذهن به خواب می‌روید, صبح روز بعد با راه حل آن مشکل از خواب بیدار می‌شوید؟
خوابیدن با وجود مشکل می‌تواند شما را در رسیدن به جواب یاری دهد. خاطرات و مهارت های شما به مناطق کارآمد و پایدار مغز ارسال می‌شوند. یادگیری و توانایی حل مسئله افزایش می‌یابد.

۴. رابطه جنسیتان بهتر می‌شود

نداشتن خواب کافی, مهم نیست چه قدر میل جنسیتان قویست, قطعا بر عملکرد اتاق خوابتان اثر می‌گذارد.
خواب باعث ترمیم و تجدید قوا می‌شود, سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد و محرکه میل جنسی در مردان و زنان می‌شود.
اگر شما هرگز خواب کافی نداشته باشید, احساس خستگی می‌کنید و این می‌تواند منجر به روابط ناسالم شود. اگر ناامیدی در این زمینه به وجود آید, مشکلات در روابط ممکن است رخ دهد.
بنابرین به میزان کافی بخوابید تا مطمئن شوید سحر و جادو در اتاق خواب از بین نمی‌رود.

۵. باعث رشد سالم ساختمان عضلات می‌شود

دلیلی وجود دارد که اکثر ورزشکاران زبده بر خواب کافی تاکید دارند. اگر شما به میزان مناسب نخوابید, نمی‌توانید عضله بسازید.
وقتی این که می‌خوابیم, بدنمان وارد حالت آنابولیک می‌شود و از ان زمان برای از بین بردن آسیب به سلول ها و بافت هایمان استفاده می‌کند .
بدن ما هورمون رشد انسان, ملاتونین و تستوسترون تولید می‌کند. آن ها نقش مهمی را در بازتولید و بازسازی سلول های بدن ایفا می‌کنند.
به بیان ساده بدون خواب کافی بدنتان قادر به بازسازی اسیب های وارد شده بر عضلات در طول روز نخواهد بود.

۶. می‌توانند وزن شما را تحت تاثیر قرار دهد

نکته ای که دکتر یا متخصص تغذیه شما بهتان خواهد گفت, اینست که اگر می‌خواهید وزن کم کنید, به مقدار کافی استراحت کنید.

بعد از خواب کافی نه تنها انرژی بیشتری داریم بلکه کالری هم می‌سوزانیم. اگر خواب شبانه کافی نداشته باشیم, ممکن است دچار اختلالات هورمونی شویم , دچار احساس گرسنگی شویم در صورتی که واقعا نیازی به خوردن نداریم.

اگر خواب کافی نداشته باشیم, بیشتر احتمال دارد گرسنه شویم. ما بیشتر به میان وعده های ناسالم روی می‌آوریم چون بدنمان برای بیدار ماندن به انرژی بیشتری نیاز دارد. این می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

اگر شما تمام وقت خسته باشید, انگیزه کمتری برای رفتن به ورزشگاه و قدم زدن خواهید داشت و بر سلامت جسمانیتان اثر می‌گذارد.

اگر  شما خوب بخورید و به درستی استراحت کنید, بدنتان از شما برای آن تشکر می‌کند.

۷. به کاهش استرستان کمک می‌کند

استرس واقعا می‌تواند از لحاظ عاطفی جسمی و روانی بر شما اثر بگذارد. سطح بالای استرS می‌تواند خوابیدن را دشوار کند. برعکس, یک خواب خوب می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد.

زمانی که ما خسته ایم, صبرمان کم می‌شود نا امید می‌شویم و به راحتی هیجان زده می‌شویم که می‌تواند باعث افزایش استرس شود. این ممکن است باعث افزایش فشار خون شود و بر سطح کلسترول بدنمان اثر بگذارد.

خواب شبانه مناسب شما را قادر می‌کند به راحتی با تنش های روزمرتان مواجه شوید.

۸. شما پوست سالمی خواهید داشت

بد خوابیدن با بیماری های پوستی مرتبط است. زمانی که کمبود خواب داریم, بدنمان بیشتر هورمون استرس تولید می‌کند.

سطح بالای کورتیزول منجر به افزایش سطح استرس می‌شود. هم چنین می‌تواند باعث التهاب در بدن شود که بر کیفیت پوست اثر گذار است.

این افزایش التهاب منجر به افزایش شکستن کلاژن و اسید هیالرونیک شود. (ملکول هایی که پوست را درخشان براق می‌کنند.)

زمانی که در حالت خوابیم, هیدراتاسیون بدنمان مجددا متعادل می‌شود, پوست ما رطوبت را بهبود می‌بخشد در حالی که آب اضافی برای برداشته شدن آماده می‌شود.

عدم دریافت مقدار ایده آل خواب منجر به تعادل ضعیف آب می‌شود و باعث ایجاد باد زیر  جشم, حلقه های دور چشم و خشکی پوست و چین و چروک می‌شود.

بالا تر از این نبود خواب کافی می‌تواند سرعت پیر شدن را شتاب دهد. زمانی که در خواب عمیق هستیم, افزایش هورمون رشد به بازسازی سلول های آسیب دیده کمک می‌کند. بدون این چرت های کوچک روزانه جایگزین خواب شبانه می‌شوند.

بیشتر بخوابید تا هر روز صبح پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

۹. باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری می‌شود

کمبود خواب می‌تواند به شدت سیستم ایمنیتان را دجار اختلال کند, شما را در برابر سرما خوردگی و آنفولانزا حساس تر بکند.

سیستم ایمنی ما مسیول مبارزه با باکتری ها, ویروس ها و سایر مواردیست که می‌‌تواند ما را مریض بکند. زمانی که خسته هستیم, بدن به سختی تقلا می‌کند عوامل مهاجم را به کارآمدی زمانی که استراحت کامل داریم دور کند.

زمانی که به بدن با داشتن ۸ ساعت خواب شبانه فرصت شارژ و تنظیم مجدد می‌دهیم, می‌توانیم سیستم ایمنیمان را با بهبود شرایط داخلی بدنمان تقویت کنیم و مبارزه با بیماری را برای آن ساده کنیم.

۱۰. باعث کاهش احتمال تصادف می‌شود

اگر خسته باشیم, انرژی و آمادگی ذهنی ما کم می‌شود. بدن خسته می‌تواند احتمال آسیب و تصادف را بیشتر کند و ذهن خسته حواس پرت تعادل و تمرکزمان را به خطر می‌اندازد.

آیا متوجه افزایش راهنماهای جاده ای شدهاید که توصیه می‌کنند استراحت کنید یا در هنگام خستگی رانندگی نکنید؟

اگر به میزان کافی نخوابیم, زمان واکنشمان آهسته می‌شود و توانایی تمرکزمان به طور موثری کاهش می‌یابد.

با توجه به موسسه AAA از دست دادن ۱ تا۲ ساعت از خواب شبانه احتمال تصادف با ماشین را دو برابر می‌کند.

۱۱. شما متمرکز تر و سازنده می‌شوید

در سال ۲۰۱۶, شرکت RAND متوجه شد که محرومیت از خواب برای اقتصاد آمریکا در سال هزینه ۴۱۱ میلیارد دلاری داشته  و بیش از یک میلیون روز کاری از دست رفته است. این ناشی از خواب ماندن مردم, دیر حاضر شدن سر کار و یا از دست دادن کار به دلیل بیماری بد.

زمانی که خواب کافی نداشته باشیم, نمی‌توانیم تمرکز کنیم.در گوش دادن و نگه داشتن اطلاعات مشکل داریم و سازندگیمان به سادگی کاهش می‌یابد.

معمولا انرژی کمتری داریم و کار ها را به تعویق می‌اندازیم و توانایی خلاقیتمان کاهش می‌یابد.

هنگامی که به خوبی می‌خوابیم, انرژی بسیار کمتری برای تمرکز لازم است. ما قادر به تمرکز برای مدت طولانی بدون آن که حواسمان پرت شود, خواهیم بود.

داشتن خواب شبانه خوب به شما امکان می‌دهد تا تصمیمات سنجیده تر و کارآمدتر بگیرید و به شما کمک می‌کند مشکلات را حل کنید.

هنگامی که از خواب محروم هستیم, انگیزه مان کمتر و بیشتر دچار فراموشی می‌شویم. به خوبی تمرکز بیشتر, خواب مناسب زمان واکنش شما را بهبود می‌بخشد, قضاوتمان بهتر می‌شود، احتمال بروز فرسودگی و اشتباه را نیز کاهش می‌دهد.

۱۲. احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

خوب نخوابیدن, خطر ابتلا به دیابت های پیشرفته را افزایش می‌دهد, به ویژه آنان که برای ساعات طولانی کار می‌کنند.

زمانی که خسته هستیم, بیشتر غذا می‌خوریم چون به انرژی بیشتری نیاز داریم. به جای انتخاب گزینه های سالم, بیشترمان غذاهای شیرین را که به سرعت قند خون را افزایش می‌دهند, انتخاب می‌کنیم.

دیابت وقتی که بدنمان به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند, رخ می‌دهد.کمبود خواب می‌تواند در برابر انسولین مقاومت ایجاد کند, به این معنا که شکستن قند برای بدنمان دشوار تر می‌شود.

هنگامی که خسته ایم, بدنمان نمی‌تواند قند را به انرژی تبدیل کند و انسولین نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد , در نتیجه سطح قند می‌تواند به چشم, کلیه، اعصاب و قلبمان آسیب بزند.

خوابتان را در اولویت قرار دهید

دریافت خواب شبانه مناسب برای ذهن, جسم و سلامت روانیمان ضروریست.

لازم است که کارآیی سیستم ایمنیمان, حافظه و سوخت و ساز بدن,‌یادگیری و سایر فعالیت های حیاتی را تقویت کنیم. تغییر عادات و توجه بیشتر بر دربافت ۸ ساعت خواب مورد نیاز, به سادگی می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

راحله صالحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *