انتشار این مقاله


مکمل ویتامین D به کاهش خطر شکستگی و بهبود تراکم استخوان کمک نمی‌کند

مصرف مکمل ویتامین D باعث پیشگیری از بروز شکستگی و یا بهبود تراکم استخوان نمی‌شود.

بر اساس نتایج یک مطالعۀ جدید، مصرف مکمل ویتامین D باعث پیشگیری از بروز شکستگی و یا بهبود تراکم استخوان نمی‌شود. مطالعۀ مذکور که بزرگ‌ترین پژوهش فراتحلیل در این حوزه محسوب می‌شود، از داده‌های بیش از ۸۱ آزمایش تصادفی کنترل شده استفاده کرده است.

استفاده از مکمل ویتامین D به منظور درمان و یا پیشگیری از پوکی استخوان، تا مدت‌ها به سالمندان توصیه می‌شده است. هرچند مطالعات پیشین شواهدی مبنی بر اثربخشی این قبیل مکمل‌ها در حفظ تراکم استخوان ارائه کرده بودند؛ اما نتایج پژوهش‌های بزرگ‌مقیاسی که در طی چند سال اخیر در این زمینه صورت گرفته، اثربخشی مکمل ویتامین D را در پیشگیری از بروز شکستگی‌ها و هم‌چنین بهبود تراکم استخوان، رد کرده است.


مقاله مرتبط: “لبنیات استخوان‌ها را قوی می‌کند” افسانه یا واقعیت؟


پژوهشگران اعتقاد دارند که توصیه به استفاده از مکمل ویتامین D که در گایدلاین‌های بالینی به چشم می‌خورد، باید با توجه به آخرین شواهد مورد اصلاح قرار بگیرد. اثربخشی ناچیز این مکمل‌ها صرفاً به دوزهای پایین محدود نمی‌شود، بلکه دریافت ویتامین D در دوزهای بالا نیز فاقد اثربخشی قابل ملاحظه است.

هر چند مصرف مکمل ویتامین D تأثیر چندانی در بهبود تراکم استخوان ندارد، اما باید به خاطر داشت که دریافت ویتامین D کمکی در وضعیت‌های نادری مانند راشیتیسم (rickets) و نرمی استخوان یا استئومالاسی (osteomalacia) از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است، زیرا چنین وضعیت‌هایی در اثر کمبود ویتامین D بروز می‌یابند.

پس از بازنگری عمده‌ای که در شواهد مربوط به اثربخشی مکمل ویتامین D در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تاکنون بیش از ۳۰ مورد آزمایش تصادفی کنترل شده بر روی ارتباط ویتامین D با سلامت استخوان انجام شده است. این مطالعات مقدار شواهد در دسترس را به دو برابر افزایش داده‌اند.


مقاله مرتبط: مصرف ویتامین D خطر شکستگی استخوان را پایین نمی‌آورد


پژوهشگران در این مطالعۀ فراتحلیل جدید از داده‌های ۸۱ مورد از آزمایش‌های صورت گرفته، استفاده کردند. آن‌ها پس از کنار هم قرار دادن شواهد موجود، دریافتند که مصرف مکمل ویتامین D هیچ‌گونه اثر بالینی معناداری بر مجموع موارد سقوط و شکستگی لگن ندارد.

نتایج این مطالعه در ژورنال The Lancet منتشر شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید