انتشار این مقاله


“لبنیات استخوان‌ها را قوی می‌کند” افسانه یا واقعیت؟

آیا مصرف لبنیات به استحکام استخوان‌های شما کمک می‌کند یا این یک باور اشتباه و غیرعلمی است؟

شیر برای بدن خوب است گر‌چه این جمله یک شعار تبلیغاتی جذاب است؛ برخی تحقیقات اخیر به این سوال پاسخ می‌دهند که آیا شیر استخوان‌ها را محکم می‌کند؟ اگر شیر واقعا برای سلامت استخوان مهم باشد، شاید فکر ‌کنید افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز از پوکی استخوان شدید رنج می‌برند و استخوان‌های پوک و شکننده دارند اما آمار موسسات ملی بهداشت، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای در مجله‌ی BMJ منتشر شد که نشان داد مصرف بالای شیر (سه یا بیش از سه لیوان در روز) احتمال شکستگی استخوان در زنان را افزایش می‌دهد؛ در مردان نه. هم‌چنین محققان این مطالعه دریافتند میان مصرف شیر و مارکر‌های استرس اکسیداتیو و التهاب ارتباط وجود دارد. شیر محرک تولید اسید است بنابر‌این یک فرضیه وجود دارد که  می‌تواند موجب افزایش التهاب و شکنندگی استخوان شود.


مقاله مرتبط: آیا به لبنیات در رژیم غذایی خود نیاز داریم؟


هنوز لبنيات يخچال‌تان را دور نریزید

صرفا به خاطر این‌که لبنیات اسید تولید می‌کنند، مصرف آن‌ها را قطع نکنید. بنا به گفته‌ی مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutrition شیر بعد از هضم، اسیدیته‌ی ادرار را کاهش می‌دهد در نتیجه این فرضیه که “شیر موجب افزایش اسید در بدن شما می‌شود و به استخوان‌هایتان آسیب می‌رساند” رد می‌کند. بعضی کارشناسان یافته‌های مطالعه‌ی BMJ را مورد سوال قرار می‌دهند. آن‌ها اظهار می‌کنند در این تحقیق فقط به رابطه‌ی میان مصرف شیر و مشکلات استخوانی اشاره شده اما اثبات نمی‌کند شیر علت این مشکلات است.

Shivani Sahni مدیر پروژه‌ی تغذیه در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید:

مصرف روزانه‌ی لبنیات، مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهد و از کاهش تراکم استخوانی جلوگیری می‌کند.

دکتر Sahni مطالعات متعددی در مورد مصرف لبنیات و سلامت استخوان‌ها انجام داده، او معتقد است مصرف لبنیات علاوه بر افزایش مواد معدنی استخوان، از شکستگی‌های استخوانی، به ویژه استخوان ران، جلوگیری می‌کند. براساس مطالعه‌ای که در سال جاری در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (AJCN) منتشر شد، شیر برای استخوان های زنان مسن بسیار مناسب می‌باشد. همچنین زنان یائسه‌ای که هر روز شیر مصرف می‌کنند، معادل ۰/۵ لیتر شیر یا ۲۵۰ سی‌سی ماست، در مقایسه با زنانی که لبنیات کم‌تری مصرف می‌کنند، استخوان‌های محکم‌تر دارند.

René Rizzoli پرفسور بیماری‌های استخوان در دانشگاه ژنو بیان می‌کند:

استخوان‌های قوی و هم‌چنین عضلات سالم به پروتئین و کلسیم نیاز دارند. اگر‌چه غذا‌های دیگر نیز کلسیم و پروتئین دارند، اما تعداد کمی می‌توانند با لبنیات ترکیب شوند.


مقاله مرتبط: عدم تحمل لاکتوز


لبنیات، بسیاری از مواد مغذی را ارائه می‌کنند

پروتئین و کلسیم برای داشتن استخوان قوی بسیار مهم است و لبنیات منبع فوق العاده‌ای برای پروتئین و کلسیم است. لبنیات هم‌چنین دارای منیزیم و پتاسیم هستند که هر دو برای تقویت استخوان مفید‌ند. جزء پرو‌بیوتیک در غذا‌های لبنی تخمیر‌شده مانند ماست، بر میکروبیوم و چگونگی جذب کلسیم اثر می‌گذارد. البته در این خصوص مطالعات بیش‌تری نیاز دارد.

دکتر Sahni معتقد است با در نظر گرفتن اختلافات متعدد در مورد مصرف لبنیات و تاثیر آن بر تقویت و استحکام استخوان‌ها، نتایج بیشتر تحقیقات، تاثیر مثبت لبنیات را تصدیق می‌کنند. بنابر‌این چقدر باید لبنیات بخورید؟ با این فرض که شما قادر به تحمل لاکتوز هستید دستور‌العمل‌های غذایی آمریکا برای بزرگسالان مصرف سه واحد لبنیات در روز (تقریبا سه فنجان) توصیه می‌شود.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید