انتشار این مقاله


آسم در کودکان به بروز چاقی منجر می‌شود

تاکنون تصور می‌شد این رابطه معکوس است.

مطابق با نتایج مطالعه‌ای که اخیراً از سوی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی صورت گرفته، کودکان مبتلا به آسم با احتمال بیش‌تری به چاقی گرفتار می‌شوند.

این یافتۀ جدید نقطۀ عطفی در زمینۀ سلامت اطفال به حساب می‌آید، چرا که همواره تصور می‌شد که چاقی در کودکان، عامل بروز آسم است. نتایج این مطالعه که از سوی ۴۰ تن از محققین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی صورت گرفته، مدتی قبل در European Respiratory Journal منتشر گردید.

مطالعۀ مذکور، بزرگ‌ترین پژوهشی می‌باشد که تا کنون در زمینۀ ارتباط بین چاقی و بروز زودهنگام آسم انجام شده است. بیماری آسم در کنار ایجاد مشکلاتی نظیر خس خس سینه (wheezing) و تنگی نفس، به مشکلات دیگری هم می‌انجامد که بیمار را تا مدت‌ها به خود درگیر می‌کند.

دانشمندان در طی دو دهۀ گذشته به جمع‌آوری شواهدی از همه‌گیری‌های هم‌زمان آسم و چاقی در بین کودکان پرداخته بودند، که ظاهراً نشان می‌داد چاقی، عامل خطری است که در ادامه به بروز آسم منجر می‌شود. هر چند این گفته برای بزرگ‌سالان، به خصوص در مورد زنان، صحت دارد؛ اما مسئله در کودکان کمی متفاوت است. طی چند سال گذشته، تعداد انگشت‌شماری از مطالعات سعی کرده بودند از زاویۀ متفاوتی به ارتباط میان آسم و چاقی (در حوزۀ سلامت اطفال) نگاه کنند. مطالعۀ اخیر نیز یکی از همین پژوهش‌هاست که شواهد جدیدی از معکوس بودن ارتباط بین آسم و چاقی در کودکان ارائه کرده است.

محققان در این پژوهش بزرگ به بررسی سوابق پزشکی مربوط به ۱۳۰,۲۱ کودک اروپایی که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ متولد شده بودند، پرداختند. این گروه بزرگ شامل بیمارانی از نه کشور دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد و بریتانیا می‌شد.

این کودکان در سنین ۳ تا ۴ سالگی، مبتلا به آسم تشخیص داده شده بودند. محققان سوابق آن‌ها را تا ۸ سالگی پیگیری نمودند. هدف از این کار، تعیین عوامل خطر تأثیرگذار در بروز زودهنگام آسم بود.

پژوهشگران پس از انجام بررسی‌های اولیه، به این نتیجه رسیدند که کودکان مبتلا به آسم، با ۶۶ درصد احتمال بیش‌تر نسبت به کودکان سالم به چاقی مبتلا می‌شوند. خطر بروز چاقی در کودکانی که علائمی نظیر خس خس سینه داشتند، ۵۰ درصد بیش‌تر از کودکانی بود که چنین علائمی نشان نمی‌دادند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، کودکان مبتلا به آسم فعال، نسبت به آن‌هایی که علائم این بیماری را بروز نمی‌دهند، با دو برابر خطر بیش‌تر نسبت به ابتلا به چاقی مواجه‌اند.

ارتباط علتی بین آسم و چاقی هنوز به خوبی روشن نشده است. آسم به عنون وضعیتی شناخته می‌شود که با ایجاد مانع در برابر انجام فعالیت‌های فیزیکی، به انباشته شدن چربی در قسمت‌های مختلف بدن و بروز چاقی می‌انجامد. مصرف دوزهای بالا از کورتیکواستروئیدها – که جهت تخفیف علائم آسم به کار می‌رود – نیز به عنوان یکی از علل ظهور چاقی در کودکان مبتلا به آسم مطرح گشته است. مطابق با نتایج این مطالعه، کودکان بیماری که از داروهای استروئیدی نیز جهت بهبود علائم استفاده می‌کردند، با بالاترین میزان خطر بروز چاقی روبه‌رو بودند.

برای مطالعۀ بیش‌تر به مقاله‌ای که در European Respiratory Journal منتشر شده، مراجعه کنید.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید