انتشار این مقاله


آبله‌ی میمونی به بریتانیا رسید؛ هر آنچه باید راجع به آبله‌ی میمونی بدانید!

آبله‌ی میمونی توسط یک ویروس ایجاد می‌شود که مرتبط با آبله است.

Clare Wilson می‌گوید: من در مورد ابولا و زیکا مطالبی شنیده ام؛ ولی آبله‌ی میمونی چیست؟!
آبله‌ی میمونی توسط یک ویروس ایجاد می‌شود که مرتبط با آبله است. این بیماری باعث تب، سردرد و ایجاد جوش می‌شود که این جوش‌ها بعدها تبدیل به تاول می‌شوند؛ درست مانند اتفاقی که در آبله‌ی مرغی رخ می‌دهد. این بیماری معمولا ملایم است و چند هفته طول می‌کشد؛ ولی گاهی می‌تواند کشنده باشد. همان طور که از نامش پیداست، این بیماری ابتدا در میمون‌ها شناسایی شده است و عمدتا به غرب و مرکز آفریقا محدود می‌شود.

این بیماری تا چه حد جدی است؟

در آفریقا، گاهی گزارش‌هایی از افراد می‌رسد که این بیماری را از خوردن گوشت حیوانات وحشی مثل موش خرما یا جوندگان گرفته‌اند. این بیماری گاهی می‌تواند بین انسان‌ها هم منتقل شود. نرخ مرگ و میر در اثر این بیماری ۱ تا ۱۰ درصد گزارش شده است که کودکان بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

چرا این بیماری هم‌اکنون در اخبار گزارش می‌شود؟

از ابتدای ماه سپتامبر، ۳ نفر مبتلا به آبله‌ی میمونی در بریتانیا تشخیص داده شده‌اند و اکنون در بیمارستان، تحت مراقبت متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری هستند؛ درحالیکه این وضعیت تا کنون در این کشور گزارش نشده بود!


مقاله‌ی مرتبط: مروری دوباره بر داستان کلیشه‌ای واکسن آبله؛ حقیقت چیست؟


این بیماری از کجا آمده است؟

به نظر می‌رسد که ۲ قربانی اول، در نیجریه مبتلا شده‌اند که در حال حاضر آمار بیماری در این کشور در حال افزایش است. قربانی سوم، کارمند مراقبت‌های درمانی بود که از بیمار دوم در بیمارستان Blackpool Victoria مراقبت می‌کرد؛ ولی تا قبل از این موضوع، آبله‌ی میمونی در بیمار دوم تشخیص داده نشده بود.

تا چه میزان باید در مورد این بیماری نگران باشیم؟!

جای ترس و نگرانی نیست! این بیماری به راحتی بین افراد منتقل نمی‌شود. انتقال بیماری بین افراد از طریق تماس با مایعات بدن صورت می‌گیرد. یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری، این است که فاصله‌ی افراد در حدی کم باشد که قطرات تنفسی یکدیگر را استنشاق کنند؛ بنابراین خیلی عجیب نیست که یک کارمند مراقبت‌های درمانی از این طریق آلوده شده باشد. مطابق با استاندارهای مرکز کنترل بیماری و پیشگیری آمریکا، به طور کلی قطرات تنفسی بیش از ۱ متر نمی‌توانند حرکت کنند؛ بنابراین خطر کمی برای عموم مردم وجود دارد.

پس چرا در مورد این بیماری جنجال پیش آمده است؟!

هرگونه بیماری که بین حیوانات گردش می‌کند و می‌تواند به انسان منتقل شود، اگر به گونه‌ای تغییر کند که مرگبارتر شود یا راحت‌تر قابل انتقال باشد، می‌تواند یک بیماری همه‌گیر جدید را ایجاد کند. آبله‌ی میمونی هیچ درمان خاصی ندارد و واکسن مخصوصی هم مجوز استفاده برای این بیماری را ندارد. واکسن آبله نسبت به آبله‌ی میمونی ایمنی ایجاد می‌کند و اکنون در بیمارستان‌های بریتانیا استفاده می‌شود. هم‌چنین اگر بلافاصله بعد از مواجه با ویروس آبله‌ی میمونی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند اثر درمانی داشته باشد.

بعدها در رابطه با این بیماری چه اتفاقاتی پیش می‌آید؟

در بریتانیا مقامات بهداشت عمومی، همه‌ی تماس‌های نزدیک را در افراد مبتلا به بیماری برای ۳ هفته دنبال می‌کنند. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ مگر این که یکی از دوستان، اعضای خانواده یا پزشک این بیماران باشید!


مقاله‌ی مرتبط: تکوویریمات: اولین دارو برای درمان آبله چند قدم تا گرفتن تأییدیه FDA فاصله دارد


 

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید