انتشار این مقاله


آلودگی هوا احتمال ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد؟

قرار گرفتن مادر باردار در معرض آلودگی‌های هوایی در دوران بارداری احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودک تا ۵سالگی افزایش می‌دهد.

در یک تحقیقی در کانادا مشخص شد که قرار گرفتن مادر باردار در معرض آلودگی‌های هوایی در دوران بارداری احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودک تا ۵سالگی افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط:مواجهه با حشره کش ها خطر اوتیسم را در کودکان همراه دارد


محققان بیان کردند عامل آلوده‌کننده در این ترافیک‌ها در واقع نیتریک اکسید می‌باشد.

 Lief Pagalan گفت: هیچ درمانی برای اختلال اوتیسم وجود ندارد، بنابراین پیشگیری نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

اجیانا، از دانشکده علوم بهداشت در دانشگاه سیمون فریزر ونکوور گفت: اجتناب از آلودگی هوا آسان نیست، زیرا همواره در اطراف ما قرار دارد و از این رو باید به این مسئله از یک منظر نگران کننده بهداشت عمومی جهانی نگاه کرد و راه حلی برای این موضوع یافت که در دراز مدت چگونه سطح آلودگی هوا برای همه پایین بیاید.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، حدود یک نفر از هر ۵۹ کودک آمریکایی دارای نوعی از اوتیسم است. علائم می تواند از خفیف تا شدید، و شامل مشکلات اجتماعی شدن و مشکلاتی در برقراری ارتباطات باشد و دانشمندان کم کم به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل محیطی در توسعه بیماری هایی چون اوتیسم نقش دارند.

این مطالعه کانادایی در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹  کودکان متولد شده در ونکوور را بررسی کرد. محققان سه عامل آلوده کننده هوا را در نظر گرفتند: دی اکسید نیتروژن؛ PM2.5 (ذرات کوچک احتراق)؛ و نیتریک اکسید. آنها همچنین عوامل دیگری چون جنسیت فرزند، ماه و سال تولد، سن مادر و محل تولد، زندگی شهری و درآمد را نیز لحاظ کردند.

pagalan گفت: قرار گرفتن در معرض سطوح بالای نیتریک اکسید در دوران بارداری به تنهایی شانس ابتلا به اوتیسم را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

از بیش از ۱۳۲،۰۰۰ کودک که سوابق آنها مورد بررسی قرار گرفت، ۱ درصد از آنها با ابتلا به یکی از اختلالات طیف اوتیسم تا ۵ سالگی خود تشخیص داده شدند.

در واقع این مطالعه نمی تواند اثبات کند که آلودگی هوا باعث ایجاد اوتیسم می شود، بلکه تنها بیان می‌کند که این دو موضوع به هم مرتبط هستند. او گفت: “تحقیقات ما بر روی سازوکارهای منتقدانه علت تمرکز نکرد، بلکه به جای آن شناسایی عوامل خطر زیست محیطی، که به شناسایی فرصت های پیشگیری کمک می کند را در اولویت خود قرار داد.”

ونکورر شهری با میزان آلودگی پایین است.

این یافته ها به این معنا نیست که انواع دیگر آلاینده های هوا یا ترکیبی از آلودگی، عوامل بالقوه اوتیسم نیستند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند این منطقه برای مطالعه بیشتر، مناسب‌تر است.

آنچه باعث اوتیسم می‌شود کاملا روشن نیست. تحقیقات در زمینه ارتباطات زیست محیطی نسبتا جدید هستند، بنابراین دانشمندان هنوز به طور کامل علت این پیوندها را پیدا نکرده‌اند.

او و همکارانش گفتند که یافته های تحقیق جدید با مطالعات انجام شده در ایالات متحده، اسرائیل و تایوان همخوانی دارد.

محققان بر این باورند که اثرات محیطی بر سیستم ایمنی یا غدد درون ریز تاثیر می گذارند و یا باعث استرس اکسیداتیو و التهاب می شوند. این موضوع به نوبه خود ممکن است بر تکامل عصبی تاثیر بگذارد. ”

توماس فریزیر، ارشد علمی اوتیسم اسپیکز، یک سازمان حمایت از اوتیسم در ایالات متحده، گفت در هر صورت، تاثیرات آلودگی هوا بر بروز اوتیسم حتی اگر کم هم باشد قابل مشاهده است.

فریزر گفت:حتی برای خود نیتریک اکسید هم باز میزان اثرات کم است. که ممکن است به دلیل اندازه‌گیری‌ها و بررسی‌های مشکل دار ما باشد چرا که نمی‌توانیم به طور دقیق اطلاعات مربوط به قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها را برای هر کورک به دست بیاوریم.

اما پرسش اصلی اینکه:آیا کمتر در معرض آلوده‌کنندگی‌هایی همچون نیتریک اکسید قرار گرفتن احتمال ابتلا به اوتیسم را کاهش خواهد داد؟ پاسخ قطعی برای این پرسش با مطالعات بیشتر پیدا خواهد شد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید