انتشار این مقاله


نور مایع حالت عجیبی از ماده است

حالت جدید و عجیبی از ماده کشف شده است که از نور ساخته شده و حالتی بین جامد و ابر شاره (ابر شاره نوعی از ماده است که در آن حالت مانند سیالی که دارای ویسکوزیته و آنتروپی صفر است رفتار می‌کند-ویکیپدیا) دارد. اگر مقداری آب را که در یک لوله قرار دارد تحت فشار […]

حالت جدید و عجیبی از ماده کشف شده است که از نور ساخته شده و حالتی بین جامد و ابر شاره (ابر شاره نوعی از ماده است که در آن حالت مانند سیالی که دارای ویسکوزیته و آنتروپی صفر است رفتار می‌کند-ویکیپدیا) دارد.
اگر مقداری آب را که در یک لوله قرار دارد تحت فشار قرار دهیم جریان آن سریع‌تر خواهد شد. درحالیکه این حالت مایع جدید به قدری سخت است که تحت فشار قرار دادن آن تغییری در شتاب آن ایجاد نخواهد کرد. این حالت جدید از “نور مایع” تشکیل شده است. درواقع این مایعی حاوی نور است که در داخل ماده گرفتار شده است و هر فوتون با یک جز دیگر ترکیب شده است. این اجزای هیبریدی «پولاریتون» نامیده می‌شوند و می‌توانند طوری جریان یافته و با یکدیگر برخورد کنند که فوتون‌ها به تنهایی قادر نیستند. در دهه گذشته ثابت شده است که نور مایع می‌تواند تبدیل به ابرشاره شود، مایعی که بدون هیچ وسکوزیته یا اصتکاکی جریان می‌یابد. به دلیل عدم وجود اصتکاک ابرشاره‌ها نمی‌توانند حرکت کرده یا دوران کنند. اگر آن را داخل یک سطل بریزید و سطل را بچرخانید خود مایع ثابت باقی خواهد ماند. اما طبق محاسبات محققان در برخی شرایط نور مایع فراتر از مورد گفته شده است: نه تنها چرخش آن غیرممکن است بلکه تغییر جریان نیز در آن رخ نمی‌دهد.
این شرایط به دلیل نحوه ساخته شدن نور مایع ایجاد می‌شود. فوتون‌ها همواره به بیرون از ماده نشت می‌کنند بنابراین باید با استفاده از یک لیزر جایگزین شوند. محققان دریافتند که لیزر درواقع ویژگی‌های نور مایع را از بیرون مرتب می‌کند بنابراین دیگر قادر به تغییر نخواهند بود.
همچنان مشخص نیست که این نور عجیب سفت چه استفاده‌ای می‌تواند داشته باشد، اما دانشمندان معتقدند می‌تواند روزی در ارتباطات نوری نقش داشته باشد. David Snoke از دانشگاه Pitteburgh، می‌گوید:
حتی اگر این نور استفاده‌ای هم نداشته باشد بسیار جالب است؛ زیرا متفاوت است! این واقعاً یک حالت جدید از ماده است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید