انتشار این مقاله


بزرگ‌ترین مانع در برابر کاهش وزن چیست؟

بر اساس نظر اکثریت روان‌شناسان، غذا خوردن عاطفی بزرگ‌ترین مانع در برابر کاهش وزن است.

بر اساس نظر اکثریت روان‌شناسان، غذا خوردن عاطفی بزرگ‌ترین مانع در برابر کاهش وزن است.

تقریبا تمامی روان‌شناسان بر این باورند که برای کاهش وزن لازم است مشکلات عاطفی زمینه‌ای مرتبط با افزایش وزن آن‌ها حل شود. مثلا فردی که در اوقات بی‌حوصلگی یک پاکت کامل کلوچه را می‌خورد. یا فردی که به هنگام ناراحتی به سمت غذا می‌رود. برخی از این الگوهای خوردن عاطفی از دوران کودکی منشأ می‌گیرد، مثلا به کودکانی که به عنوان تشویق شکلات داده می‌شود آن‌ها همین عادت را در بزرگسالی ادامه می‌دهند. مشکل خوردن عاطفی اینجاست که زمانی که لذت غذا خوردن تمام می‌شود، گرسنگی عاطفی عنوز پابرجاست. برای شکستن چرخه‌ی خوردن عاطفی لازم است احساسات و موقعیت‌‌های آغازگر آن را بشناسیم.


مقاله‌ی مرتبط: آیا روغن نارگیل به کاهش وزن کمک می‌ کند؟


راه‌حلی که بسیاری از روانشناسان توصیه می‌کنند درمان شناختی، تمرکز و حل مشکل است. پروفسور نورمن اندرسون می‌گوید:

همه می‌دانیم کاهش وزن بسیار مشکل است اما خبر خوب این است که تحقیقات و تجارب بالینی نشان داده است علاوه بر تغییر رفتار، درمان شناختی که موانع عاطفی اصلی را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

این نتایج از بررسی ۱۳۲۸ روانشناس بدست آمده است؛ از آن‌ها در ارتباط با روش پیشنهادی‌شان به بیماران برای کاهش وزن سوال شد: ۹۲ درصد به مشکلات عاطفی اشاره کرده بودند. پروفسور اندرسون در این ارتباط گفت:

همه می‌دانیم که عوامل بسیاری بر روی وزن مؤثرند، ژنتیک، محیط و … این مطالعه نشانگر نقش استرس و احساسات بر این مقوله است. بنابراین بهترین راه برای کاهش وزن باید تمامی جوانب احساسی، عاطفی، رفتار و سبک زندگی را شامل شود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید