انتشار این مقاله


با بهترین غذاهای ضدسرطان آشنا شوید!

واژه‌ی “غذاهای ضدسرطان” به غذاهایی برمی‌گردد که اگر فردی آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کند، احتمال پیشرفت سرطان در اون کاهش می‌یابد.

هیچ غذایی به طور کامل انسان را در برابر سرطان محافظت نمی‌کند. واژه‌ی “غذاهای ضدسرطان” به غذاهایی برمی‌گردد که اگر فردی آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کند، احتمال پیشرفت سرطان در اون کاهش می‌یابد.

در این مقاله، نگاهی به بهترین غذاهای ضدسرطان و دلایل علمی آن می‌اندازیم.

غذاهای حاوی ترکیبات طبیعی که دارای خواص ضدسرطانی قوی هستند، عبارتند از:

سیب

عبارت “خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند” در واقع درست است. سیب دارای ترکیبات پلی‌فنولی است که این ترکیبات خواص ضدسرطانی دارد.

پلی‌فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که می‌توانند باعث جلوگیری از التهاب، بیماری‌های قلبی-عروقی و عفونت شوند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد پلی‌فنول‌ها دارای خواص ضدسرطان و مبارزه با تومور هستند.

برای مثال، پلی‌فنول فلورتین، باعث مهار پروتئینی به نام glucose transporter 2 (GLUT2) می‌شود که این پروتئین در رشد سلولی سطح پیشرفته‌ی برخی سرطان‌ها نقش دارد.

یک مطالعه از سال ۲۰۱۸ در مجله‌ی Journal of Food and Drug Analysis  نشان می‌دهد فلورتین سیب، به طور قابل توجهی باعث مهار رشد سلول‌های سرطان سینه می‌شود؛ بدون آن که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب برساند.

توت

توت‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و الیاف غذایی هستند. دانشمندان به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و فواید بالقوه توت برای سلامتی، به انواع توت‌ها علاقه زیادی نشان داده‌اند.

یک مطالعه نشان می‌دهد آنتوسیانین، ترکیب موجود در تمشک، نشانگرهای سرطان کولون را در بدن کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد خواص ضدالتهابی بلوبری، می‌تواند باعث جلوگیری از پیشرفت تومورهای سرطان سینه در موش‌ها شود.


مقاله مرتبط: ٧ ماده ى غذايى ضدسرطان كه حتما بايد مصرف كنيد


کلم‌ها

کلم‌ها از قبیل بروکلی، کلم‌گل و کلم‌برگ دارای مواد غذایی سودمندی از جمله ویتامین C، ویتامین K و منگنز هستند.

هم‌چنین کلم‌ها دارای سولفورافن هستند؛ سولفورافن ترکیبی گیاهی است که خواص ضدسرطانی دارد.

یک مطالعه نشان می‌دهد سلوفورافن به طور قابل توجهی باعث مهار رشد سلول‌های سرطانی و تحریک مرگ در سلول‌های سرطان کولون می‌شود.

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد سولفورافن در ترکیب با جنیستین، ماده‌ی موجود در سویا، به طور چشمگیری باعث مهار پیشرفت تومور سرطانی سینه می‌شود. هم‌چنین سولفورافن باعث مهار آنزیم histone deacetylase می‌شود. این آنزیم مرتبط با پیشرفت سرطان است.

مصرف هفته‌ای ۳ تا ۵ وعده از سبزیجات خانواده‌ی کلم، به خاطر خواص ویژه‌ی آن‌ها در پیشگیری از سرطان، پیشنهاد می‌شود.

هویج

هویج شامل چندین ماده‌ی غذایی لازم از قبیل ویتامین K، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

هم‌چنین هویج دارای مقادیر بالایی از بتاکاروتن است که باعث ایجاد رنگ نارنجی آن می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بتاکاروتن نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند و می‌تواند باعث جلوگیری از برخی سرطان‌ها شود.

نتیجه‌ی بررسی ۸ مطالعه می‌گوید که بتاکاروتن مرتبط با کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و پروستات است.

یک آنالیز دیگر نشان می‌دهد که مصرف مقادیر بالای هویج، احتمال ابتلا به سرطان معده را ۲۶ درصد کاهش می‌دهد.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب از قبیل سالمون، خال مخالی و آنچوی، سرشار از مواد غذایی لازم از قبیل ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

یک مطالعه نشان داد افرادی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از ماهی‌های تازه است نسبت به سایر افراد، به احتمال ۵۳ درصد کم‌تر به سرطان روده‌ی بزرگ مبتلا می‌شوند.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که مصرف روغن ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود.

سرانجام یک مطالعه که ۶۸,۱۰۹ نفر را شامل می‌شد، نشان داد افرادی که حداقل ۴ بار در هفته مکمل روغن ماهی استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد به احتمال ۶۳ درصد کم‌تر به سرطان کولون مبتلا می‌شوند.

گردو

مطابق با موسسه‌ی تحقیقات سرطان آمریکا، تمامی آجیل‌ها دارای خواص ضدسرطانی هستند؛ ولی دانشمندان روی گردو مطالعات بیشتری انجام داده‌اند.

گردو شامل ماده‌ای به نام pedunculagin است که بدن آن را به موادی به نام urolithin ها تبدیل می‌کند. این مواد به گیرنده‌های استروژن متصل می‌شوند؛ بنابراین در جلوگیری از سرطان سینه نقش دارند.

در یک مطالعه‌ی حیوانی مشخص شد موش‌هایی که گردو یا روغن گردو دریافت می‌کردند، نسبت به موش‌هایی که روغن گیاهی دریافت می‌کردند، دارای سطح بالاتری از ژن‌های سرکوب‌کننده‌ی تومور بودند.

حبوبات

حبوبات از قبیل لوبیا، نخود فرنگی و عدس دارای مقادیر بالایی فیبر هستند که می‌توانند باعث کاهش احتمال پیشرفت سرطان شوند.

یک مطالعه‌ی متاآنالیز از ۱۴ مطالعه نشان داد ارتباطی بین مصرف بالای حبوبات و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ وجود دارد.

مطالعه‌ای دیگر نیز ارتباط بین مصرف فیبر لوبیا و احتمال سرطان سینه را بررسی کرده است.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد افراد که مقادیر بالایی از فیبر لوبیا را مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که به میزان کافی فیبر روزانه دریافت نمی‌کنند، به احتمال ۲۰ درصد کم‌تر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

مکمل‌ها و داروها

غذاهای ذکرشده جزء محصولات روزانه هستند و به راحتی در دسترس اند؛ اما ممکن است برخی افراد نخواهند تغییرات قابل توجهی در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود بدهند. در این موارد، مکمل‌ها و داروهایی وجود دارند که دارای ترکیبات ضدسرطان هستند.

ویتامین‌های A، C و E به دلیل خواص ضدسرطانی‌شان بسیار مورد توجه‌اند و به صورت مکمل‌هایی در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی در دسترس هستند.

بسیاری از ترکیبات گیاهی که در این مقاله ذکر شده‌اند، مثل فلورتین، آنتوسیانین و سولفورافن، به صورت قرص نیز وجو دارند.

داروهای بدون نسخه از قبیل آسپیرین یا ایبوپروفن نیز ممکن است در برخی افراد باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان شود.


مقاله مرتبط: افزایش تاثیرگذاری داروهای ضدسرطان با اضافه کردن آسپرین


همواره قبل از شروع مصرف یک دارو یا مکمل رژیمی جدید، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

برداشت کلی

تحقیقات در زمینه‌ی پیشگیری از سرطان از طریق رژیم غذایی، هنوز در سطوح ابتدایی است و به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد. دانشمندان بیشتر مطالعات ذکرشده را در سطح سلولی یا حیوانی انجام داده‌اند.

با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که خوردن یک رژیم غذایی متعادل از میوه‌های تازه، سبزیجات و چربی‌های مفید، به سلامت عمومی شما کمک خواهد کرد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *