انتشار این مقاله


آیا ارتباطی بین سرطان پانکراس و باکتری‌های روی زبان وجود دارد؟

با توجه به تحقیقات اخیر انجام شده توسط محققان، به نظر می‌رسد که راه‌حلی برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس وجود دارد.

سرطان پانکراس یکی از شدید‌ترین و بدترین نوع بیماری‌ها است که متاسفانه تنها افراد مبتلا به این بیماری به مدت ۵ سال زنده می‌مانند. تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند باعث شود که بیماری در استیج‌های پایین‌تر تشخیص داده شده و بنابراین درمان آن راحت‌تر باشد. اما سوال این است که کدام روش بهترین روش برای تشخیص زودهنگام این بیماری کشنده است؟

جالب است که بدانید وجود نوعی باکتری خاص بر روی زبان می‌تواند شواهدی دال بر وجود سرطان پانکراس باشد. بر اساس گزارشات سازمان جهانی سرطان ، مشخص شده‌است که به صورت تقریبی ۱.۶% جوانان در آمریکا در طول زندگی خود مبتلا به سرطان پانکراس می‌شوند.

این سازمان طی بررسی‌های لازم مطلبی را گزارش کرد که طبق آن در سال ۲۰۱۸، برای ۵۵.۴۰۰ نفر تشخیص سرطان پانکراس داده‌اند. علاوه بر موارد گفته شده مشخص شده است که افراد مبتلا به این بیماری که تحت درمان قرار می‌گیرند، تنها ۸.۵% امکان زنده ماندن آن‌ها، آن هم به مدت ۵ سال وجود خواهد داشت.


مقاله‌ی مرتبط:چرا آمار سرطان پانکراس رو به افزایش است؟


تمام این موارد نشان می‌دهد که یافتن راه مفید برای درمان و تشخیص زودهنگام این بیماری کشنده چقدر مهم و حیاتی است.


مقاله‌ی مرتبط:تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس با استفاده گوشی‌های هوشمند


تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس به افراد کمک می‌کند تا به موقع و به میزان کافی از ابزار درمانی استفاده کرده و احتمال ایجاد نتیجه‌ی مثبت افزایش یابد. اما به دلیل اینکه این بیماری علایم کمی داشته بنابراین در بیشتر مواقع خیلی دیر تشخیص داده می‌شود.

در تحقیقات جدید انجام شده در چین مشخص شده است که از میکروب‌های موجود بر روی زبان یک فرد، می‌توان برای تشخیص سرطان پانکراس استفاده کرد.

در این تحقیق به تفاوت تجمع باکتری‌ها بر روی زبان یک فرد سالم با تجمع باکتری‌ها بر روی زبان فرد مبتلا به درجات اول سرطان پانکراس اشاره شده است.

تغییرات مهم در باکتری‌های دهان:

در این مطالعه محققان ۳۰ نفر از افراد مبتلا به درجات ابتدایی سرطان پانکراس و ۲۵ نفر از افراد سالم را  به عنوان گروه شاهد تحت مطالعه قرار دادند.

تمام افراد شرکت کننده در این تحقیق دارای سن بین ۴۵-۶۵ بوده و هیچ‌یک از آن‌‌ها دچار مشکلات سلامتی دیگر نبوده و هیچ‌یک مصرف آنتی‌بیوتیک و یا سایر قرص‌های موجود را به مدت ۳ ماه قبل از شروع تحقیق نداشتند.

محققان با استفاده از روش‌هایی باکتری‌های موجود بر روی زبان افراد را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را جدا کرده و ژنتیک آن‌ها را توسط دستگاه‌های خاصی مورد مطالعه قرار دادند.

با توجه به نتایج آزمایش محققان متوجه شدند که تجمع باکتری‌های موجود بر روی زبان افراد مبتلا به بیماری پانکراس به صورت قابل توجهی با تجمع باکتری‌های موجود بر سطح زبان افراد سالم متفاوت است. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که افراد مبتلا به بیماری دارای باکتری هموفیلوس و پورفیروموناس کمتری بوده و میزان باکتری‌های لپتوتریشیا و فوزوباکترویم در آن‌ها بالاست.

با اینکه تحقیقات بسیاری در این زمینه لازم است اما با توجه به این نتایج می‌توان ارتباطی را بین تجمع باکتری‌های مختلف روی سطح زبان و سرطان پانکراس قائل بود. اگر با توجه به تحقیقات دیگر این رابطه تایید شود می‌توان امیدوار بود که آن را به عنوان راه حل جدید و بهتری برای تشخیص زودهنگام این بیماری به مردم معرفی کنند.

دستگاه ایمنی می‌تواند این رابطه را توجیه کند:

در جواب این سوال که چرا افراد مبتلا به سرطان پانکراس دارای تجمع میکروبی متفاوت‌تری هستند، باید گفت که از نظر محققان وجود سرطان در پانکراس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد که این تغییرات به وجود آمده در سیستم ایمنی نیز می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر روی رشد برخی از میکروب‌های روی زبان داشته باشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌است که ارتباطی بین بیماری‌های پانکراس و میکروب‌های روده وجود دارد که این ارتباط نیز مربوط به سیستم ایمنی بدن خواهد بود. اما در این تحقیق جدید برای اولین بار ارتباطی بین این بیماری و باکتری‌های زبان کشف شده است که مجققان امیدوارند با اثبات و تایید این رابطه توسط تحقیقات دیگر، امید به زندگی افراد مبتلا به این بیماری افزایش یابد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید