انتشار این مقاله


تاثیر الکل بر فشار خون به چه شکلی است؟

آیا نوشیدن الکل بر فشار خون شما تاثیر می‌گذارد؟ پاسخ سوالتان اینجاست.

آیا نوشیدن الکل بر فشار خون شما تاثیر می‌گذارد؟ بالاخره الکل فشار خون را بالا میبرد یا پایین ؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید، جای درستی آمده‌اید. مصرف الکل بیش از حد می‌تواند فشار خون را تا سطوح ناسالمی افزایش دهد. تاثیر الکل بر فشار خون با مصرف بیش از سه نوشیدنی یا پیک الکل در هر بار، به صورت افزایش موقتی فشار خون است. اما مصرف نوشیدنی‌های الکلی به طور مکرر می‌تواند منجر به افزایش مزمن فشار خون شود.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر شراب بر فشار خون برای کسانی که مصرف متوسطی دارند، برای سلامت قلب مفید است. اما درباره‌ی الکل و فشار خون چطور؟ ایا مشروبات الکلی فشار خون را بالا میبرد یا تأثیری بر آن ندارد.

تاثیر الکل بر فشار خون چگونه است

افرادی که به طور مزمن مصرف نوشیدنی الکلی بالایی دارند (heavy drinkers) و سطح نوشیدن خود را به متوسط کاهش می‌دهند، می‌توانند فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر در خواندن فشار خون) خود را ۲ تا ۴ میلی متر جیوه (mmHg) و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین‌تر در خواندن فشار خون) را ۱ تا ۲ میلی متر (mmHg) کاهش دهند.

افرادی که به طور مزمن مصرف الکل بالای دارند (heavy drinkers) و می‌خواهند فشار خون خود را کاهش دهند باید مقدار مصرف نوشیدنی را طی بیش از یک تا دو هفته به آرامی کاهش دهند. مصرف کنندگان سنگین الکل که به طور ناگهانی مصرف را متوقف می‌کنند برای چندین روز در معرض شدید فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

اگر فشار خون بالا دارید، از نوشیدن الکل بپرهیزید و یا در حد متوسط و اعتدال استفاده کنید. نوشیدن متوسط و در حد اعتدال به این میزان در نظر گرفته می‌شود:

  • دو نوشیدنی روزانه برای مردان کمتر از ۶۵ سال
  • یک نوشیدن در روز برای مردان بالای ۶۵ سال و بالاتر
  • یک نوشیدنی در روز برای زنان در هر سنی

هر نوشیدنی معادل ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی لیتر) آبجو، ۵ اونس (۱۴۸ میلی لیتر) شراب یا ۱.۵ اونس (۴۴ میلی لیتر) از distilled spirits با ۴۰ درصد الکل.

به یاد داشته باشید که الکل حاوی کالری است و ممکن است به افزایش وزن ناخواسته کمک کند، که خود یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. همچنین، الکل می‌تواند با اثربخشی بعضی از داروهای فشار خون تداخل داشته باشد و عوارض جانبی آن‌ها را افزایش دهد.

تاثیر شراب بر فشار خون به مقدار مصرف آن بستگی دارد

سن و سال و سایر عوامل خطر مرتبط با قلب و فشار خون در نهایت تعیین‌کننده اصلی تاثیر الکل بر فشار خون خواهند بود. اما برای به جز مصرف بسیار کم شراب انتظار اجازه‌ی تام نداشته باشید.

نوشیدن بیشتر از دو پیک شراب در روز می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. مصرف یک یا دو نوشیدنی در هر بار با بالا رفتن سریع فشار خون ارتباط دارد که در شخصی با سطوح بسیار بالای پرفشاری خون می‌تواند منجر به سکته مغزی گردد.

فرقی نمی‌کند نوشیدنی مورد علاقه‌ی شما چیست. اگر خطر برای سن و شرایط شما بالاست، آبجوی زیاد و شراب زیاد هر دو فشار خون را بالا خواهند برد. مهم‌ترین نگرانی پزشکان این است که بیماران درباره‌ی سبک زندگی خود با صداقت حرف زده و آماده‌ی همکاری باشند.

برای همه نمی‌توان یک قانون به کار برد. بنابراین با پزشک خود درباره‌ی فشار خون بالا و الکل صحبت کنید تا چیزی که مناسب خود شماست مشخص گردد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید