انتشار این مقاله


یک رژیم گیاهی و کم کالری باعث بهبود بیماری التهابی روده می‌شود

سیکل‌های تکرارشونده از یک رژیم کم کالری با پایه‌ی گیاهی، می‌تواند درمانی برای بیماری روده‌ی التهابی باشد.

سیکل‌های تکرارشونده از یک رژیم کم کالری با پایه‌ی گیاهی، می‌تواند درمانی برای بیماری روده‌ی التهابی باشد.

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، تاثیر رژیم غذایی مشابه روزه را بر بیماری روده‌ی التهابی در یک مدل موشی بررسی کردند.

دانشمندان در مقاله‌ای در مجله‌ی Cell Reports گزارش داده‌اند که چگونه در مقایسه با رژیم آب، دوره‌ی ۴ روزه از رژیم غذایی مشابه روزه، تا حدی علائم بیماری روده‌ی التهابی را در مدل‌های موشی برطرف می‌کند.


مقاله مرتبط: ١٠ فايده‌ى شگفت انگيز روزه گرفتن


آن‌ها مشاهده کردند که این رژیم، باعث کاهش التهاب و افزایش جمعیت سلول‌های بنیادی در روده‌ی موش‌ها می‌شود. سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت و بازسازی، ضروری هستند.

به علاوه، تیم پژوهشی مشاهده کردند که این نتایج تا حدی، به خاطر افزایش باکتری‌های مفید روده حاصل شده است.

نتایج این مطالعه در مدل‌های انسانی نیز نشان داد که این رژیم باعث کاهش علائم التهاب و سلول‌های ایمنی مرتبط با آن می‌شود.

با توجه به همه‌ی این یافته‌ها، محققان نتیجه گرفتند که یک رژیم کم کالری، گیاهی و مشابه روزه، می‌تواند به عنوان درمانی موثر برای بیماری روده‌ی التهابی (IBD) باشد.

نویسنده‌ی مکاتبه‌گر این مطالعه، Valter Longo، پروفسور علوم زیستی، می‌گوید که تحقیق آن‌ها نخستین مطالعه در مورد IBD است که دو دنیا را از مطالعه گرد هم می‌آورد!

او می‌گوید:

دنیای اول در مورد این است که روزانه چه چیزهایی باید خورد که بسیاری از مطالعات به یک رژیم سرشار از سبزیجات، آجیل و روغن زیتون اشاره می‌کنند. دنیای دوم روزه گرفتن و اثرات آن بر التهاب، بازسازی و پیری است.

او و همکارانش معتقدند دلیل این که رژیم آب به اندازه‌ی رژیم مشابه روزه درمان موثری نیست، این است که اگرچه رژیم آب بسیاری از اثرات ایده‌آل را ایجاد می‌کند، ولی بدن برای انجام فعالیت‌های خود هنوز به مواد غذایی ضروری نیاز دارد.

IBD و التهاب روده

واژه‌ی IBD عمدتا دو بیماری را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ بیماری Crohn و کولیت زخم‌کننده. ویژگی اصلی این بیماری ایجاد التهاب طولانی‌مدت در روده است. این التهاب طولانی‌مدت در نهایت باعث تخریب بافت روده می‌شود.

تفاوت عمده‌ی این دو بیماری این است که بیماری Crohn در هر جایی از لوله‌ی گوارشی، از دهان تا مقعد،  می‌تواند ایجاد شود؛ ولی کولیت زخم‌کننده در کولون (روده‌ی بزرگ) و رکتوم (راست‌روده) ایجاد می‌شود.


مقاله مرتبط: تفاوت بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر چیست؟


با توجه به داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۱۵، حدود ۳ میلیون بزرگسال مبتلا به IBD در ایالات متحده شناسایی شده‌اند.

این رقم نشان می‌دهد که حداقل ۱.۳ درصد از بزرگسالان ایالات متحده به IBD مبتلا هستند که معمولا با سایر بیماری‌های ایجاد می‌شود و نتیجه‌ی کیفیت پایین زندگی، عوارض بیمارستانی و روش‌های جراحی است.

علائم اصلی IBD درد شکمی و اسهال است. افراد مبتلا به کولیت زخم‌کننده، ممکن است خونریزی در مقعد را هم مشاهده کنند.

نویسندگان مطالعه خاطر نشان می‌کنند که عوامل خطر ابتلا به IBD، شامل زمینه‌ی ژنتیکی و عواملی است که میکروب‌های روده را تغییر می‌دهد؛ از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها.

برای مدتی متخصصان فکر می‌کردند IBD یک بیماری خودایمنی کلاسیک است که در آن سیستم ایمنی به بافت روده حمله می‌کند؛ مانند وضعیت مشابهی که ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا ایجاد می‌کنند.

با این حال، اخیرا دلایل دیگری برای منشا IBD ایجاد شده‌اند و یک دیدگاه در حال توسعه است که بیان می‌کند بیماری Crohn و کولیت زخم‌کننده، اختلالات پیچیده‌ای هستند.

رژیم مشابه روزه و IBD

پروفسور Longo و همکارانش معتقدند که هنوز دانشمندان به طور کامل تاثیر رژیم غذایی را بر IBD متوجه نشده‌اند؛ ولی رژیم‌هایی که باکتری‌های روده را به نحوی تغییر دهند که منجر به بهبود التهاب شوند، به طور ثابتی مرتبط با بهبود IBD هستند.

محققان برای مطالعه خود، روی یک گروه از موش‌ها یک رژیم کم کالری، کم پروتئین و مشابه روزه و روی گروه دیگر رژیم آب را اعمال کردند.

هر دو گروه موش‌ها به دلیل درمان طولانی‌مدت با دکستران سدیم سولفات، علائم طولانی‌مدت IBD را داشتند.

موش‌هایی که در گروه رژیم مشابه روزه بودند، ۵۰ درصد از میزان کالری نرمال خود را در روز اول و سپس تنها ۱۰ درصد از میزان کالری نرمال خود را در ۳ روز آینده مصرف کردند. موش‌هایی که در گروه رژیم آب بودند، هیچ غذایی دریافت نکردند؛ آن‌ها به مدت ۴۸ ساعت فقط آب دریافت کردند.

نتایج نشان داد در موش‌هایی که ۲ بار سیکل ۴ روزه‌ی رژیم مشابه روزه را دریافت کرده بودند، کاهش یا معکوس شدن علائم IBD رخ داد. بعد از سپری شدن این ۲ سیکل، موش‌ها مجددا رژیم عادی خود را از سر گرفتند.

در مقایسه، موش‌هایی که رژیم آب را دریافت کرده بودند، علائم بهبودی کم‌تری بروز دادند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم مشابه روزه، شامل مواد غذایی خاصی است که تاثیر روزه را بر باکتری‌های روده و در نتیجه کاهش التهاب، قوی‌تر می‌کند.

این اثر مرتبط با سلول‌های انسان و میکروب‌هاست

پروفسور Longo بیان می‌کند:

این اثر تنها مرتبط با سلول‌های بدن انسان نیست؛ بلکه هم‌چنین مرتبط با میکروب‌هایی است که تحت تاثیر این رژیم و روزه هستند.

او و همکارانش شاهد بازسازی بافت روده و افزایش فعالیت سلول‌های بنیادی در روده‌ی برزگ و کوچک موش‌هایی بودند که رژیم مشابه روزه را دریافت کرده بودند. هم‌چنین پس از مصرف سیکل‌های متعددی از این رژیم، روده‌ی کوچک این حیوانات به مدت طولانی‌تری رشد کرد.

تیم پژوهشی نتیجه گرفتند که روزه گرفتن، بافت‌ها را برای ترمیم آماده می‌کند؛ ولی پر شدن مجدد سلول‌ها و ترمیم بافت‌ها تنها زمانی رخ می‌دهد که پس از روزه، تغذیه به حالت عادی برگردد.

پروفسور Longo می‌گوید:

واقعا قابل توجه است که در ۱۰۰ سال گذشته که تحقیق در مورد محدود کردن کالری صورت گرفته است، هیچ کس اهمیت بازگرداندن تغذیه مجدد را متوجه نشده است.

او این فرآیند را مشابه خراب کردن و بازسازی خانه‌ها می‌داند. محدود کردن کالری مانند خراب کردن و پاک کردن خرده سنگ‌ها و تغذیه مجدد مانند بازسازی است.

در این مطالعه، تیم پژوهشی تاثیر سیکل‌های رژیم شبیه روزه را بر بر انسان بررسی کرد. این بررسی نشان داد که افراد دارای سطوح بالای پروتئین واکنش C (پروتئین ساخته شده در کبد در پاسخ به فاکتورهای آزاد شده از ماکروفاژها در هنگام التهاب) در اثر این رژیم، دچار کاهش نشانگرهای التهابی می‌شوند.

هم‌چنین رژیم شبیه روزه تعداد گلبول‌های سفید خون را که مرتبط با افزایش پروتئین C هستند، کاهش می‌دهد.

محققان در حال برنامه‌ریزی برای یک کارآزمایی بالینی تصادفی هستند تا اثر سیکل‌های رژیم شبیه روزه را در انسان‌های مبتلا به IBD بسنجند.

پروفسور Valter Longo می‌گوید:

مواد موجود در این رژیم باعث می‌شود که میکروب‌ها فواید روزه را در درمان IBD به حداکثر برسانند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید